Darien (Suolan valtakunta #1) - Conn Iggulden 6.98   40

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Kansi: Larry Rostant.

1. laitos 2019. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos 2020. Seven. Nidottu.

KAKSITOISTA PERHETTÄ – YKSI VALTAISTUIN.

Historiallisen seikkailun ykkösnimi koukuttaa lukijat fantasiasarjan avauksella, jossa valtataistelua käydään niin miekoin kuin loitsuin. Jos pidit Game of Thronesista, Suolan valtakunta on sarja juuri sinulle.

METSÄSTÄJÄ. MYKKÄ POIKA. VANHA MIEKKAMESTARI. PISTOOLISANKARI.
NAINEN, JOKA VOI KÄYDÄ HEIDÄN KAIKKIEN KOHTALOKSI.

Kaksitoista mahtiperhettä pitää järjestystä yllä Darienin kaupungissa sotilaiden ja vakoojien voimin. Valtaistuimella on kuitenkin heikko kuningas, jonka salamurhaa kenraali Justan alkaa suunnitella. Likaisen työn tekijäksi hän kiristää metsästäjä Eliaksen, jolla on maagisia kykyjä.

Samaan aikaan kuninkaan henkivartiokaartiin liittyy mykkä orpopoika Arthur, joka oppii minkä tahansa taistelutaidon ensi näkemältä. Kuka tai mikä Arthur oikein on?

Sadonkorjuujuhlan yönä roihahtavat kapinan liekit. Kuka lopulta nousee Darienin valtaistuimelle?

"Vauhdikas ja verinen." – Helsingin Sanomat

Luokitus: Fantasia

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 28, 2018 (Otava)
Alkuperäinen nimi Darien
Tietoja muokattu tammikuu 13, 2023

Suolan valtakunta

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

"Fantasiasarja, jossa valtataistelua käydään niin miekoin kuin loitsuin."

Darien (Suolan valtakunta #1) 6.98   40

Arvosanat 413
Kirja-arviot 342
toukokuu 24, 2020
7 / 10

Tarina lähti käyntiin hieman hitaasti ja epäselvästi monien henkilöhahmojen tarinan seuraamisesta johtuen. Kun heihin tutustui, tarinakin tuntui lähtevän kunnolla käyntiin. Loppu oli yllätyksellinen, henkilöhahmoja ei turhaan säästelty. Minulle YA:n ystävänä tarina ei tarjonnut niin paljon kuin varsinaiselle synkemmän fantasian fanille se saattaisi tarjota. Kuitenkin ihan mukava tarina.

HeirOfMist
Arvosanat 25
Kirja-arviot 10
Viestit 1
joulukuu 1, 2018
6 / 10

Suosittelen kirjaa synkemmät fantasian faneille, itse annoin vain 3/5 sillä en ole synkän fantasian fani mutta silti nautin kirjasta ja seuraavaa odotellessa.

Eija
Arvosanat 1218
Kirja-arviot 330
Viestit 1170
huhtikuu 14, 2018
8 / 10

Tarina ei ole kerronnaltaan suinkaan täydellistä. Tiiviys on hyvä juttu, mutta käänteet tuntuvat välillä liiankin hätäisiltä. Tarinaa kerrotaan tapahtuma painotteisesti, ehkä olisi hitusen enemmän voinut olla valotusta maailmasta, hahmoista, taustoista ja sen sellaisista. Mutta en valita, kirjassa ei ainakaan ole yhtään tylsää hetkeä. Tarina sisältää varsin kivoja ideoita ja se on koukuttavuudessaan ensiluokkaista luettavaa. Selvää on, että jatkot on luettava.

Erska
Erska