Viallinen

@ Cecelia Ahern
Viallinen (Viallinen #1) - Cecelia Ahern 7.84   57

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Terhi Leskinen. Kansi: Rich Deas ja Liz Dresner. Sidottu, kansipaperi.

Seitsemäntoistavuotiaan Celestine Northin elämä on täydellistä. Hän on kunnollinen tytär ja sisar, suosittu koulussa, ja hänen poikaystävänsä on arvostetun perheen poika, joka saa sydämen läpättämään.

Eräänä päivänä Celestine päättää auttaa yksinäistä vanhusta ja tekee omasta mielestään oikein. Hän kuitenkin rikkoo maan ylimmän päättävän elimen, Killan, sääntöjä ja joutuu kärsimään seurauksista.

Celestine voi joutua vankilaan ja tulla merkityksi. Hänet voidaan leimata vialliseksi – yhteiskunnassa, jossa on vain kahdenlaisia ihmisiä, Täydellisiä ja Viallisia.

Viallinen on samastuttava ja rohkaiseva Young Adult -romaani valinnoista ja vallankäytöstä sekä oikeasta ja väärästä. Se sijoittuu maailmaan, jossa täydellisyys on ylemmyyttä ja virheistä rangaistaan. Ja jossa eräs nuori nainen uskaltaa ottaa kantaa, vaikka se voi viedä häneltä kaiken.

”Koukuttaa välittömästi, nopeatempoinen napakymppi.” – Heat

Risingshadow arvostelu :: Niina Tolonen (Nafisan)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 13, 2018 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Flawed
Tietoja muokattu lokakuu 19, 2018

Viallinen -kirjasarja

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Viallinen (Viallinen #1) 7.84   57
Täydellinen (Viallinen #2) 7.68   49

Kirja-arviot & arvosanat

Book_lover
Arvosanat 43
Kirja-arviot 30
marraskuu 12, 2020
8 / 10

Kirja oli hyvinkin koukuttava. Sen juoni oli jännittävä ja henkilöhahmot olivat kiinnostavia. Kirjan maailma oli julma ja selkäpiitänikin karmii ajatus siitä, että pienistäkin virheistä joutui tuomion alle. Kun kirjassa tapahtui jotain, omat tunteet vastasivat siihen täysillä.

Tiina
Arvosanat 4
Kirja-arviot 3
heinäkuu 23, 2019
8 / 10

Tykkäsin kovasti, vaikka alussa juoni tuntuikin hyvin ennalta arvattavalta. Loppua kohden juoni eteni mukavaa vauhtia ja en malttanut odottaa toisen osan alkua.

Maailma, josta kirja kertoo on julma, pienistäkin virheistä rankaistaan todella rajusti ja se tuntui ajatuksenakin pahalta. Ahernin kirjoitustyyli on hyvä, sillä välillä tuntui, kuin olisi itse kirjan maailmassa.

Päähenkilön ajatukset ja niiden kuvailu ärsytti välillä, mutta se ei kokonaisuutta pilannut siitä huolimatta. Ahmin kirjan yhdessä päivässä ja toinen osa oli saatava aloittaa samantien.

_kirjakeiju_
Arvosanat 377
Kirja-arviot 310
heinäkuu 15, 2019
6 / 10

Pidin tästä kirjasta, mutta en luultavasti tule lukemaan sitä uudestaan. Juonena ei mitenkään erityinen: Tavallinen teinityttö päätyy puolivahingossa erikoiseen tilanteeseen sekä sitten esimerkiksi toisille omalla päättäväisyydellään ja suoraselkäisyydellään. Pientä omaperäisyyttä toi se, miten tyttö oli aluksi vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen kannalla. Sitten aivan yhtäkkiä hän huomasi, että se ei olekaan hyvä ja alkoi kapinoida sitä vastaan. Pidin kirjoitustyylistä, jotkin tapahtumat ärsyttivät.

Nella
Arvosanat 91
Kirja-arviot 61
elokuu 13, 2018
9 / 10

Kirja on hämmästyttävän hyvä ja yllätyin positiivisesti sen taidokkuudesta. Koko tarina on erittäin mielenkiintoinen ja erikoinen, mutta samalla ajankohtainen. Idea siitä, että ihmisiä syrjitään ja alennetaan moraalisten päätösten takia on kiehtova ja samalla erittäin ärsyttävä.

Aluksi juoni tuntuu hieman tylsältä ja hitaalta, mutta pian kun siitä on saanut kiinni niin tarina tuntuu etenevän kovaa vauhtia. Itse pidin kirjan omaperäisyydestä, jonka maailma tuntuu kuitenkin kovin tutulta. Ahern on onnistunut luomaan aivan uuden dystopisen maailman, joka on samalla erittäin vieras ja kiehtova, mutta samalla niin tuttu sekä kauhea. Kirja on todella koukuttava ja sen kirjoitustyyli on hirvittävän hyvä, mutta samalla sen maailma sai välillä minut aivan tuohduksiin.

Pinkki lady
Pinkki lady