Viallinen (Viallinen, #1)

Viallinen

Cecelia Ahern
Julkaistu: helmikuu 13, 2018 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Flawed
Tyylit: scifidystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Terhi Leskinen. Kansi: Rich Deas ja Liz Dresner. Sidottu, kansipaperi.

Seitsemäntoistavuotiaan Celestine Northin elämä on täydellistä. Hän on kunnollinen tytär ja sisar, suosittu koulussa, ja hänen poikaystävänsä on arvostetun perheen poika, joka saa sydämen läpättämään.

Eräänä päivänä Celestine päättää auttaa yksinäistä vanhusta ja tekee omasta mielestään oikein. Hän kuitenkin rikkoo maan ylimmän päättävän elimen, Killan, sääntöjä ja joutuu kärsimään seurauksista.

Celestine voi joutua vankilaan ja tulla merkityksi. Hänet voidaan leimata vialliseksi – yhteiskunnassa, jossa on vain kahdenlaisia ihmisiä, Täydellisiä ja Viallisia.

Viallinen on samastuttava ja rohkaiseva Young Adult -romaani valinnoista ja vallankäytöstä sekä oikeasta ja väärästä. Se sijoittuu maailmaan, jossa täydellisyys on ylemmyyttä ja virheistä rangaistaan. Ja jossa eräs nuori nainen uskaltaa ottaa kantaa, vaikka se voi viedä häneltä kaiken.

”Koukuttaa välittömästi, nopeatempoinen napakymppi.” – Heat

(muokattu 19.10.2018)

Eliitti (Valinta-sarja, #2)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli-trilogia, #2)Perijätär (Valinta-sarja, #4)Valinta (Valinta-sarja, #1)

Tiina avatar

Tykkäsin kovasti, vaikka alussa juoni tuntuikin hyvin ennalta arvattavalta. Loppua kohden juoni eteni mukavaa vauhtia ja en malttanut odottaa toisen osan alkua.

Maailma, josta kirja kertoo on julma, pienistäkin virheistä rankaistaan todella rajusti ja se tuntui ajatuksenakin pahalta. Ahernin kirjoitustyyli on hyvä, sillä välillä tuntui, kuin olisi itse kirjan maailmassa.

Päähenkilön ajatukset ja niiden kuvailu ärsytti välillä, mutta se ei kokonaisuutta pilannut siitä huolimatta. Ahmin kirjan yhdessä päivässä ja toinen osa oli saatava aloittaa samantien.

Salde avatar

Pidin tästä kirjasta, mutta en luultavasti tule lukemaan sitä uudestaan. Juonena ei mitenkään erityinen: Tavallinen teinityttö päätyy puolivahingossa erikoiseen tilanteeseen sekä sitten esimerkiksi toisille omalla päättäväisyydellään ja suoraselkäisyydellään. Pientä omaperäisyyttä toi se, miten tyttö oli aluksi vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen kannalla. Sitten aivan yhtäkkiä hän huomasi, että se ei olekaan hyvä ja alkoi kapinoida sitä vastaan. Pidin kirjoitustyylistä, jotkin tapahtumat ärsyttivät.

Nella avatar
4.5

Kirja on hämmästyttävän hyvä ja yllätyin positiivisesti sen taidokkuudesta. Koko tarina on erittäin mielenkiintoinen ja erikoinen, mutta samalla ajankohtainen. Idea siitä, että ihmisiä syrjitään ja alennetaan moraalisten päätösten takia on kiehtova ja samalla erittäin ärsyttävä.

Aluksi juoni tuntuu hieman tylsältä ja hitaalta, mutta pian kun siitä on saanut kiinni niin tarina tuntuu etenevän kovaa vauhtia. Itse pidin kirjan omaperäisyydestä, jonka maailma ... (lisää)

Uusin jäsen: Ronja