Ruususen uni

Ruususen uni

Stephen King, Owen King
Julkaistu: heinäkuu 16, 2018 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Sleeping Beauties
Tyylit: kauhu

Alkuteos ilmestynt 2017. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Alkuperäiskansi: Jim Tierney. Kannen kuva: Federico Bebber. Sidottu, kansipaperi.

Bram Stoker -palkintoehdokas 2018.

KUVITTELE MAAILMA ILMAN NAISIA

DOOLING, APPALAKIT, USA. Unelias pikkukaupunki muuttuu eräänä päivänä kauhun näyttämöksi, kun tytöt ja naiset eivät enää havahdu unesta. Nukahtaessaan he koteloituvat kuin perhoset, eikä heitä missään nimessä kannata herättää. Miehet jäävät omilleen pandemiaksi kasvaneeseen kaaokseen ja joutuvat tekemään kipeitä päätöksiä – mutta selittämätön, ihmiskunnan kahtia jakava tulikoe on vasta alkanut.

Kun maailma hajoaa kahdeksi todellisuudeksi, voittaako miesten vai naisten puolisko selviytymistaiston? Vai onko tästä julmasta jaosta edes mahdollista selviytyä voittajana?

"Kauhukertomusten kaunotar." – USA Today

"Runsas ja värikylläinen eepos; kuin jättikokoinen Happy Meal -ateria." – Guardian

"Kingit kirjoittavat yhdessä saumattoman luontevasti. Kun action alkaa, tarina mennä jyristää kuin juna." – Publishers Weekly

(muokattu 06.10.2019)

The Walking Dead: Kolmas kirja (The Walking Dead, #3)Kuvernöörin nousu (The Walking Dead: Kuvernööri-sarja, #1)Rämeen olento: Toinen kirja (Rämeen olento, #2)The Walking Dead: Ensimmäinen kirja (The Walking Dead, #1)Vaaniva pelko ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #3)

rudi92 avatar
2.0

Alku oli todella hyvä, mutta noin 200 sivun jälkeen minua alkoi tympiä. Miehistä oli tehty jotenkin tosi vastenmielisiä, ja naisista puolestaan hyviä. Ei ollut mukava lukea tuollaista, vaikka olenkin itse nainen. Kirja jankkasi myös hyvin paljon paikoillaan. Jäi aika paha maku suuhun.

LongWalk avatar
2.5

Ei jännittänyt, ei pelottanut.

Lopputapahtumat tuntuvat järjenvastaisilta. Lopetus muutenkin tökerö.

Eija avatar
3.5

Tarinan idea on ihan hyvä ja hahmoista Eve Black on mielenkiintoinen. Myös eläinlähettiläät toivat tarinaan kivasti fantasiamaisuutta. Kirjassa on paljon ongelmallisia ihmisiä, mutta onneksi päähahmot eivät ole yksiulotteisia – läpeensä hyviä tai pahoja.

Tiivistämistä ja parempaa jäsentelyä olisi saanut olla. Samankaltaisista tapahtumista kerrotaan toistuvasti ja muutenkin asioita toistetaan liikaa. Tarina junnaa monesti paikoillaan. Eteneminen olisi saanut olla rivakampaa, tarpeettomien toistojen poistaminen olisi tehnyt kirjasta lyhyemmän. 750 sivua tälle tarinalle on liikaa.

Uusin jäsen: Jukka Peltonen