Rotukarja

Rotukarja

Agustina Bazterrica
Julkaistu: toukokuu 24, 2019 (Like)
Alkuperäinen nimi: Cadáver exquisito
Tyylit: scifidystopia

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2020.

Armoton dystopia yhteiskunnasta, jossa ihmiset syövät toisiaan

Äkillinen virus iskee koko eläinkuntaan. Sen pysäyttämiseksi kaikki eläimet on tapettava ja niiden jäännökset hävitettävä. Vastatakseen ihmisten lihanhimoon hallitus tekee dramaattisen ratkaisun. Se laillistaa ihmislihan tuottamisen, teurastamisen ja prosessoinnin. Ihmiskunta jakautuu kahtia: niihin, jotka syövät, ja niihin, jotka syödään.

Marcos Tejo on Kriegin lihajalostamon päällikkö. Eräänä päivänä hän saa lahjaksi rotukarjaksi luokitellun naisen. Tejo pitää lemmikistään hyvää huolta ja alkaa nähdä ympäröivän todellisuuden uudessa valossa. Kun houkutus sitten ajaa hänet umpikujaan, kaikki säännöt saavat unohtua.

Kirjan arvostelut:

”Loistava romaani, jonka hypnoottiseen tunnelmaan lukija tempautuu kuin olisi yksi kirjan henkilöhahmoista.” – Kirjailija Juan José Millás

”Jykevä ja hyytävä futuristinen romaani, jonka juoni on täynnä yllätyksiä loppuun saakka. Allegoria kannibalistisesta yhteiskunnastamme on veitsenterävää proosaa.” – Kirjailija Jorge Fernández Díaz

”Arkemme synkkiä, normalisoituja käytänteitä paljastava romaani luo uhkan tunnun, jota ei voi paeta.” – Kirjailija Pedro Mairal

”Ravisteleva kuvaus yhteiskunnasta, jossa on siirrytty laajamittaiseen ihmissyöntiin. Romaani kommentoi painokkaasti teollista lihantuotantoa ja rahan vallan epäinhimillistävää vaikutusta.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

muokattu 19.02.2020

RotukarjaKirja: Rotukarja
Kannibalismia ja huolestuttava maailmankuva
_kirjakeiju_ 1 vuosi sitten
| 2 kommenttia (_kirjakeiju_ 1 vuosi sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)TalviPimeä sydän (Mystic City, #2)NeljäArmonvuosi

Lerppu avatar
Kirjoittanut

Kaunistelematon romaani lihateollisuudesta ja metsästämisestä. "Voimakas kokemus" lienee yksinkertaisin tapa kuvailla tätä kirjaa. Vastaavaa lukuelämystä en ole aiemmin kokenut. Lähtökohdiltaan hyvin poikkeava dystopiaromaani, joka pistää ajattelemaan lihaa ja lihantuotantoa ihan uudelta kantilta. Jos Bazterrican maailma kävisi toteen, olisinko itse vaarassa joutua syödyksi vai sortuisinko ihmissyöjäksi? On samanaikaisesti hyvin mielenkiintoista ja pelottavaa pohtia asiaa.

_kirjakeiju_ avatar
Kirjoittanut
3.5

Sain juuri luettua tämän kirjan ja olen vieläkin hengästynyt! Kokonaislukukokemuksena aika rankka, en jaksanut lukea yhdeltä istumalta vaikka teos ei olekaan sivumäärällisesti pitkä. Pääosin tarkat teurastuksen kuvaukset ja yleinen painostava ilmapiiri vaativat ajoittain kirjan sulkemista. Ja mikä käänne kirjan lopetus olikaan, enpä olisi arvannut. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen lukukokemus, josta teki erityisen ajatuksiaherättävän se, miten lihateollisuus ei varsinaisesti ollut muuttunut tästä päivästä, ainoastaan teurastettava liha oli eri lajista.

Uusin jäsen: jenni