Narrenturm 2 (Hussilaistrilogia #1) - Andrzej Sapkowski7.32

Alkuteos ilmestynyt 2002. Sisältää alkuteoksen sivut 342–638. Päällyksen kuvitus: Alejandro Colucci. Suomentanut Tapani Kärkkäinen. Sidottu, kansipaperi.

»Tämä totisesti on oikea Narrien torni, Narrenturm. Ja minä olen narreista suurin. Tomppelien kuningas, tyhmyrien hovimarsalkka, idioottien munkkikunnan priori.»

Täpärästi rosvoritarien käsistä selvinnyt Reynevan jatkaa pakoaan Sterzin veljeksiltä, jotka janoavat hänelle kostoa sekä yhden veljen kuolemasta, että toisen veljen vaimon kanssa vehtaamisesta. Yhdessä kumppaniensa Scharleyn ja Mesi-Simsonin kanssa nuori lääkäri päätyy kiperästä tilanteesta toiseen, tavoittelee pariakin eri kaunotarta ja seikkailee ympäri keskiaikaista Sleesiaa, kunnes lopulta joukon tie vie kuuluisaan Narrenturmin hullujenhuoneeseen. Selviääkö Reynevan inkvisition kourista vielä vapauteen?

Narrenturm 2 on loppuosa Andrzej Sapkowskin ronskin elämänmakuisesta romaanista, jonka alkupuolisko Narrenturm 1 ilmestyi suomeksi 2018. Tämä 1400-luvun Keski-Eurooppaan sijoittuva road trip aloittaa Noituri-kirjoillaan maailmanmaineeseen nousseen puolalaiskirjailijan pääteossarjan, Hussilaistrilogian.

»Minun täytyy päästä pois täältä.»

Narrenturm 1 ja 2 avaavat Sapkowskin Noituri-kirjoja seuranneen suurhankkeen, parin tuhannen sivun mittaisen Hussilaistrilogian, joka julkaistaan suomeksi kuuteen osaan jaettuna. Uusi sarja on Sapkowskin kuvia kumartelematonta, pistävän hauskaa ja railakasta kerrontaa parhaimmillaan. Se sukeltaa syvälle keskiaikaan, kirjailijan kotiseudun Sleesian ja sen lähialueiden vaiheikkaiseen historiaan 600 vuotta sitten, kun Rooman kirkko inkvisitioineen pyrki keinoja kaihtamatta nujertamaan böömiläisen uskonpuhdistaja Jan Husin kannattajien levittämät vaaralliset harhaopit.

Narrenturmista sanottua:

”Hussilaistrilogia on Noituri-sarjan veroista fantasiaa.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat.

"Narrenturmin keskiaikakuvaus ei jätä kylmäksi. Ruhtinaitten valtapelit, lemmen ilot, loitsut, kiroukset ja ritarielämä muodostavat värikkään kudelman." – Mika Rissanen, Itä-Savo

Julkaistu: kesäkuu 28, 2019
Arvosanalla: 7.32/10
Arvosanoja: 16
Muokattu: syyskuu 01, 2019

Hussilaistrilogia -kirjasarja

Trilogia julkaistaan suomeksi kuuteen osaan jaettuna.

Sarja on Sapkowskin kuvia kumartelematonta, pistävän hauskaa ja railakasta kerrontaa parhaimmillaan. Se sukeltaa syvälle keskiaikaan, kirjailijan kotiseudun Sleesian ja sen lähialueiden vaiheikkaiseen historiaan 600 vuotta sitten, kun Rooman kirkko inkvisitioineen pyrki keinoja kaihtamatta nujertamaan böömiläisen uskonpuhdistaja Jan Husin kannattajien levittämät vaaralliset harhaopit.

Narrenturm 1 (Hussilaistrilogia #1)6.86
Narrenturm 2 (Hussilaistrilogia #1)7.32
Herran soturit 1 (Hussilaistrilogia #2)7.42
Herran soturit 2 (Hussilaistrilogia #2)

Kirja-arvioita

10/10 |
huhtikuu 05, 2020
Ei pettänyt tämäkään. Hieno teos, paikka kirjahyllyssä taattu!