Sinun silmiesi kautta

Peter Høeg
scifi, mainstream
Sinun silmiesi kautta - Peter Høeg6.00

Alkuteos ilmestynyt 2018. Suomentanut Sanna Manninen. Päällys: Emmi Kyytsönen. Sidottu, kansipaperi.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2020.

Mitä jos ihmismieleen voisi astua sisään kuin rakennukseen?

Lapsuudenystävät löytävät keinon astua toistensa tietoisuuteen Peter Høegin väkevässä romaanissa.

Ystävänsä Simonin itsemurhayrityksen jälkeen Peter etsii klinikan, joka voisi auttaa Simonia. Klinikka on kehittänyt aivojen skannausmenetelmän, jolla tutkitaan ihmisten välistä syvää yhteyttä. Pian käy ilmi, että Peter ja klinikan johtaja Lisa ovat lapsuudenystäviä. Lisa ei vain muista sitä, sillä hän on menettänyt muistinsa onnettomuudessa.

Lisa pyytää Peterin tutkimusapulaisekseen osittain saadakseen kuulla lapsuudestaan. Päiväkodissa heillä on ollut maaginen keino päästä toisen ihmisen tietoisuuteen, ja nyt he jatkavat tutkimuksiaan paljon suuremmassa mittakaavassa. Neurotieteiden avulla voidaan vaikuttaa ihmismieleen ja lopulta koko ihmiskuntaan, mutta mikä on sen hinta? Mitä tapahtuu siellä missä viimeinen kertomus – kertomus meistä itsestämme – päättyy?

”Aivokuvannusmenetelmät ja lapsuusystävien kokemukset avaavat tien mielenfilosofiseen pohdintaan. Soljuvan syvällinen lukuromaani esittää suuria kysymyksiä tajunnasta, persoonasta ja toisen ihmisen ymmärtämisestä.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Kampanja: 30 päivän ilmainen Nextoryn kokeilujakso koodilla 🠊 risingshadow (lisätietoa)

Julkaistu: syyskuu 16, 2019
Kustantaja: Tammi
Tyylit: scifi, mainstream
Alkuperäinen nimi: Gennem dine øjne
Arvosanalla: 6.00/10
Arvosanoja: 3
Muokattu: helmikuu 19, 2020

Keltainen kirjasto -kirjasarja

”Keltainen kirjasto syntyi vuonna 1954 Suomeen, jossa oli pulaa kaikesta – myös hyvästä käännöskirjallisuudesta. Niukkuuden ja epävarmuuden keskellä Keltainen kirjasto oli raikas tuuli, joka lennätti pölyä niin kirjahyllyistä kuin ajatuksista ja avasi ikkunoita ympäröivään maailmaan. Keltainen kirjasto on kasvanut yhdessä Suomen kanssa ja täyttänyt maailmankirjallisuuden ystävien hyllyt ja yöpöydät. Se on taistellut hyvän proosan, sanomisen vapauden ja ihmisyyden puolesta, naurattanut, itkettänyt, hämmentänyt, sivistänyt ja kansainvälistänyt ikäluokan toisensa jälkeen. Keltaisen kirjaston täyttäessä vuonna 2004 viisikymmentä vuotta, on se jo pitkään ollut Suomen kaikkien aikojen pitkäikäisin kirjasarja ja kansainvälisestikin ainutlaatuinen ilmiö. Maailma sarjan ympärillä on nyt tietenkin täysin toinen kuin sen syntyessä. Suomi on vauras ja kansainvälinen, vaikutteet ja viettelykset virtaavat vapaasti. Mutta Keltaisen kirjaston lupaus on se mikä ennenkin: tarjota suomalaisille valikoima parasta ajankohtaista maailmankirjallisuutta. Runsauden keskellä raikkaalta tuntuu, että parhaan tunnistaa helposti ja siihen on helppo tarttua.” (Tammi)
Kivinen lautta
Klara ja aurinko7.00
Paroni puussa (Keltainen kirjasto #29)7.24
Uljas uusi maailma (Keltainen kirjasto #40)7.44
Ritari joka ei ollut olemassa (Keltainen kirjasto #41)7.58
Nollapiste (Keltainen kirjasto #54)
Koko kosmokomiikka (Keltainen kirjasto #93)7.20
Halkaistu varakreivi (Keltainen kirjasto #96)7.78
Teurastamo 5 (Keltainen kirjasto #98)7.80
Jumala teitä siunatkoon, herra Rosewater eli helmiä sioille (Keltainen kirjasto #107)7.00
Mestarien aamiainen eli hyvästi masentava maanantai (Keltainen kirjasto #117)8.16
Kissan kehto (Keltainen kirjasto #124)7.26
Galápagos (Keltainen kirjasto #200)6.38
Rottarouva (Keltainen kirjasto #209)7.00
Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto #219)7.66
Oscar ja Lucinda (Keltainen kirjasto #230)7.50
Baltasar ja Blimunda (Keltainen kirjasto #236)
Hokkus pokkus (Keltainen kirjasto #244)5.64
Suuri lammasseikkailu (Keltainen kirjasto #267)7.78
M/T ja kertomus Metsän ihmeestä (Keltainen kirjasto #285)7.14
Kuvitelma 20. vuosisadasta (Keltainen kirjasto #303)
Timbuktu (Keltainen kirjasto #320)7.58
Kaikkien nimet (Keltainen kirjasto #325)
Omon Ra (Keltainen kirjasto #340)6.34
Luola (Keltainen kirjasto #347)
Pianossa (Keltainen kirjasto #365)5.40