Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet

Ian McEwan
Julkaistu: lokakuu 4, 2019 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Machines Like Me
Tyylit: scifi, vaihtoehtohistoria

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Juhani Lindholm. Kannen suunittelu: Suzanne Dean. Sidottu, kansipaperi.

Aatami on komea ja älykäs – lähes täydellinen, lähes ihminen.

Eletään 1980-luvun Lontoossa, mutta historia ei ole se, jonka me tunnemme. Charlie ostaa Aatamin, yhden kalliista ja upouusista androideista. Yhdessä rakastettunsa Mirandan kanssa Charlie määrittelee Aatamin persoonallisuuspiirteet – he tekevät Aatamista täydellisen. Komea ja älykäs androidi rakastuu Mirandaan, ja kolmiodraama on valmis. Charlie, Miranda ja Aatami joutuvat perustavanlaatuisten moraalisten kysymysten äärelle.

McEwanin kumouksellinen ja kiehtova romaani kysyy, mikä tekee ihmisestä ihmisen.

(muokattu 04.10.2019)

Teräksinen tsaari (Oswald Bastable, #3)Karkkari (Aavetaajuus-kirjat, #4)Auringon ydinPerhonen ja jaguaari22.11.63

Lerppu avatar
2.0

"Kaltaiseni koneet" jäi polveilevine juonineen häiritsemään minua. Romaanilla tuntui olevan kaikki tarvittavat palikat käsissään ollakseen tuore ja virkistävä lukuelämys,  mutta se jätti niiden käyttämisen puolitiehen. Virkistävän elämyksen sijaan romaani kallistui enemmän tönkköyteen. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että päätin tarttua teokseen, sillä se herätteli ajatustoimintaani. Tulevaisuus ja sen mukanaan tuomat koukerot ovat arvaamattomia. Ei sitä tiedä, vaikka androidit olisivatkin "se juttu" ajan porskuttaessa hieman eteenpäin.

Iivari, LordStenhammar, Eija
Uusin jäsen: Veera Puolamäki