Okaruusujen valtakunta

Sarah J. Maas
fantasia, romantiikka, nuoret
Okaruusujen valtakunta (Valtakunta #1) - Sarah J. Maas8.02

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Adrian Dadich. Sidottu, kansipaperi.

KAIKKI KUOLEVAISET PELKÄÄVÄT SITÄ, MITÄ POHJOISESSA METSÄN TAKANA PIILEE.

Ankaran talven keskellä nuori metsästäjätär Feyre uskaltautuu nälän ajamana vaarallisen syvälle metsään. Saalista jahtaa myös suuri susi, ja tapettuaan pedon Feyre oppii, miten kovan hinnan haltiasukuisen olennon hengen riistämisestä joutuu maksamaan.

Feyre raahataan Prythianin pahamaineiseen valtakuntaan. Hänet vanginneen pedon kasvoja peittää jalokivikoristeinen naamio, mutta läpitunkevan vihreät silmät kutsuvat häntä puoleensa. Olento on Tamlin, yksi Prythianin korkea-arvoisista, vaarallisista haltioista.

Vähitellen Feyren tunteet muuttuvat hyisestä vihasta polttavaksi intohimoksi, joka saa hänet sivuuttamaan kaikki kuulemansa varoitukset. Mutta muinaisen kirouksen varjo lankeaa haltioiden maiden ylle, ja Feyren täytyy löytää tapa pysäyttää se... tai Tamlin ja tämän maailma tuhoutuvat iäksi.

Okaruusujen valtakunta on Sarah J. Maasin häikäisevän fantasiasarjan avausosa.

Kirjasta sanottua:

"Häikäisevä maailma, monitahoiset henkilöhahmot ja kiihkeää romantiikkaa." – RT Book Reviews

"Seksuaalista jännitettä ja hurjaa toimintaa kannattelevat taitavasti kuvatut, moniulotteiset henkilöhahmot ja heidän vivahteikas keskinäinen dynamiikkansa." – Kirkus Reviews

"Sarah J. Maasin kenties paras kirja tähän mennessä... Lumoava, vangitseva ja mielikuvituksellinen." – USA Today

"Jännitettä, romantiikkaa, juonittelua ja toimintaa. Tätä kirjaa ei kannata jättää väliin!" – Huffington Post

"Yksinkertaisesti loistava." – Booklist tähtiarviossaan

Arvosanalla: 8.02/10
Arvosanoja: 70
Muokattu: heinäkuu 20, 2019

Valtakunta -kirjasarja

Kirjasarjan ensimmäinen teos A Court of Thorns and Roses julkaistiin englanniksi 2015 ja suomennettiin nimellä Okaruusujen valtakunta 2019.

Okaruusujen valtakunta (Valtakunta #1)8.02
Usvatuulen valtakunta (Valtakunta #2)8.76
Siiveniskujen valtakunta (Valtakunta #3)8.72

Kirja-arvioita

marraskuu 09, 2020
Aivan uskomattoman taitava kirjailija! Tämä vetää vertojaan jopa Throne of Glass-kirjasarjalle. Se ei kuitenkaan voita sitä paremmuudessa, mutta sekin on todella hyvä. Kirjan hahmot muistuttivat Throne of Glassin hahmoja ja olin aivan haltioissani, kun sain tarinan kulusta kiinni.
1/10 |
heinäkuu 27, 2020
Ei hehkutuksen arvoinen. Teksti on pitkäpiimäistä, pursuaa turhia adverbejä ja TOISTOA. Päähenkilö on kliseinen ja kaikkivoipa ilman syvyyttä, eikä muissakaan hahmoissa ole hurraamista. Punainen lanka on päähenkilön ylistäminen ja ...
8/10 |
huhtikuu 26, 2020
Todella hieno kirja. Puolenvälin suvantovaihe on vähän raskas, mutta kirjan aloitus ja lopetus ovat loistavia. Kirjan maailma on hieno ja omaperäinen, haltiat on kirjoitettu mielenkiintoisella tavalla ja satuviittaukset ovat ihania. Suosittelen.
9/10 |
lokakuu 28, 2019
Luin tämän kirjan vähän aikaa sitten ja en oikein tiennyt, mitä odotin Okaruusujen valtakunnalta. Varmaa on, että olivat odotukseni mitä tahansa ne täyttyivät! Tämä tarina piti tiukasti otteessaan, eikä tylsiä kohtia tullut! Hahmot ...
elokuu 07, 2019
Luin kirjan heti, kun se oli ilmestynyt suomeksi. Kirja tempaisi mukaansa aivan ensi hetkistä lähtien, enkä voinut lopettaa ennen kuin se oli luettu! Mahtavaa kerrontaa, jännittäviä käänteitä ja kutkuttavaa latausta päähenkilöiden ...
elokuu 06, 2019
Itse en ole tätä kirjaa siis suomeksi lukenut, mutta koko sarjan olen ahminut englanniksi. Ensimmäinen osa toimii todella hyvin myös yksin, mutta jatko-osat ovat mielestäni melkeinpä parempia ja tarina jatkuu todella kiinnostavasti. Tästä ...