Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Adrian Dadich. Sidottu, kansipaperi.

KAIKKI KUOLEVAISET PELKÄÄVÄT SITÄ, MITÄ POHJOISESSA METSÄN TAKANA PIILEE.

Ankaran talven keskellä nuori metsästäjätär Feyre uskaltautuu nälän ajamana vaarallisen syvälle metsään. Saalista jahtaa myös suuri susi, ja tapettuaan pedon Feyre oppii, miten kovan hinnan haltiasukuisen olennon hengen riistämisestä joutuu maksamaan.

Feyre raahataan Prythianin pahamaineiseen valtakuntaan. Hänet vanginneen pedon kasvoja peittää jalokivikoristeinen naamio, mutta läpitunkevan vihreät silmät kutsuvat häntä puoleensa. Olento on Tamlin, yksi Prythianin korkea-arvoisista, vaarallisista haltioista.

Vähitellen Feyren tunteet muuttuvat hyisestä vihasta polttavaksi intohimoksi, joka saa hänet sivuuttamaan kaikki kuulemansa varoitukset. Mutta muinaisen kirouksen varjo lankeaa haltioiden maiden ylle, ja Feyren täytyy löytää tapa pysäyttää se... tai Tamlin ja tämän maailma tuhoutuvat iäksi.

Okaruusujen valtakunta on Sarah J. Maasin häikäisevän fantasiasarjan avausosa.

Kirjasta sanottua:

"Häikäisevä maailma, monitahoiset henkilöhahmot ja kiihkeää romantiikkaa." – RT Book Reviews

"Seksuaalista jännitettä ja hurjaa toimintaa kannattelevat taitavasti kuvatut, moniulotteiset henkilöhahmot ja heidän vivahteikas keskinäinen dynamiikkansa." – Kirkus Reviews

"Sarah J. Maasin kenties paras kirja tähän mennessä... Lumoava, vangitseva ja mielikuvituksellinen." – USA Today

"Jännitettä, romantiikkaa, juonittelua ja toimintaa. Tätä kirjaa ei kannata jättää väliin!" – Huffington Post

"Yksinkertaisesti loistava." – Booklist tähtiarviossaan

Tietoja päivitetty 20.07.2019

Book_lover avatar
Kirjoittanut Book_lover 09.11.2020
10/10

Aivan uskomattoman taitava kirjailija! Tämä vetää vertojaan jopa Throne of Glass-kirjasarjalle. Se ei kuitenkaan voita sitä paremmuudessa, mutta sekin on todella hyvä. Kirjan hahmot muistuttivat Throne of Glassin hahmoja ja olin aivan haltioissani, kun sain tarinan kulusta kiinni.

Apaattinen peruna avatar
Kirjoittanut Apaattinen peruna 27.07.2020
1/10

Ei hehkutuksen arvoinen. Teksti on pitkäpiimäistä, pursuaa turhia adverbejä ja TOISTOA. Päähenkilö on kliseinen ja kaikkivoipa ilman syvyyttä, eikä muissakaan hahmoissa ole hurraamista. Punainen lanka on päähenkilön ylistäminen ja miesseikkailut. Mikäli sydän ei syki laadukkaalle tekstille, tästä voi saada irti muutakin kuin myötähäpeän ja pahan mielen.

Ajan- ja rahantuhlausta.

Luinwen avatar
Kirjoittanut Luinwen 26.04.2020
8/10

Todella hieno kirja. Puolenvälin suvantovaihe on vähän raskas, mutta kirjan aloitus ja lopetus ovat loistavia. Kirjan maailma on hieno ja omaperäinen, haltiat on kirjoitettu mielenkiintoisella tavalla ja satuviittaukset ovat ihania. Suosittelen.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2020/04/kirja-arvostelu-sarah-j-maas.html

Keskiyön kyyhkynen avatar
Kirjoittanut Keskiyön kyyhkynen 28.10.2019
9/10

Luin tämän kirjan vähän aikaa sitten ja en oikein tiennyt, mitä odotin Okaruusujen valtakunnalta. Varmaa on, että olivat odotukseni mitä tahansa ne täyttyivät! Tämä tarina piti tiukasti otteessaan, eikä tylsiä kohtia tullut! Hahmot olivat yksilöllisiä ja kunkin ominaispiirteistä sai hyvin kiinni. Okaruusujen valtakunta nousi kyllä ehdottomasti yhdeksi suosikeistani ja luin kirjan todella nopeasti! Tämä todellakin on kirja, jonka haluan koristamaan omaa kirjahyllyäni. ... (lisää)

_kirjakeiju_ avatar
Kirjoittanut _kirjakeiju_ 07.08.2019
10/10

Luin kirjan heti, kun se oli ilmestynyt suomeksi. Kirja tempaisi mukaansa aivan ensi hetkistä lähtien, enkä voinut lopettaa ennen kuin se oli luettu! Mahtavaa kerrontaa, jännittäviä käänteitä ja kutkuttavaa latausta päähenkilöiden välillä. Pidin tästä yllättäen vielä enemmän kuin Throne of Glass -sarjasta, joka on ehdottomia suosikkejani. Kirosin itseäni lukiessani moneen otteeseen, kun aloin lukemaan sarjaa ennen kuin kaikki osat on suomennettu. En näet tykkää lukea englanniksi, mutta en pysty odottamaan seuraavan osan suomentamista. Mikä dilemma!

Nella avatar
Kirjoittanut Nella 06.08.2019
10/10

Itse en ole tätä kirjaa siis suomeksi lukenut, mutta koko sarjan olen ahminut englanniksi. Ensimmäinen osa toimii todella hyvin myös yksin, mutta jatko-osat ovat mielestäni melkeinpä parempia ja tarina jatkuu todella kiinnostavasti.

Tästä kirjasta siis; teksti on Maasin tyylin mukaan todella sujuvaa ja koukuttavaa ja juoni on mielestäni erinomainen. Itse luin koko sarjan hetkessä.

Kirjan hahmot ovat jälleen kerran hyvin luotuja. Feyre on päättäväinen ja sisukas ... (lisää)