Klassikkokirjailijoiden parhaat kummitustarinat

Lisa Morton, Leslie S. Klinger
Julkaistu: lokakuu 23, 2019 (Minerva)
Alkuperäinen nimi: Ghost Stories: Classic Tales of Horror and Suspense
Tyylit: kauhu, antologia
Avainsanat: 1800-luku, kummitukset

Alkuteos ilmestynyt 2019. Toimittaneet Lisa Morton ja Leslie S. Klinger. Suomentanut Maikki Soro. Kannen kuva: Shutterstock. Sidottu, kansipaperi.

Sisällys:

• Johdanto: Lisa Morton ja Leslie S. Klinger

• Viljamin haamu (vanha balladi)

• Johann August Apel: Suvun muotokuvat

• M. R. James: Puhalla pilliin, poikaseni, niin tulen luoksesi

• Olivia Howard Dunbar: Aistien kahleet

• Arthur Machen: Jousimiehet

• Georgia Wood Pangborn: Sijainen

Loistava kokoelma vanhoja kummitustarinoita sellaisilta mestareilta kuin Charles Dickens, Edgar Allan Poe, Mark Twain ja Edith Wharton.

Tarinoiden kokoajina ja esittelijöinä tunnustetut kirjallisuuden tutkijat Lisa Morton ja Leslie S. Klinger.

Kummitusjutut ovat klassikkoviihdettä. Niiden kulta-aika osuu 1800-luvulle, jolloin spiritismi ja meediot nousivat julkisuuteen ja henkimaailma alkoi yhä enemmän kiehtoa ihmisten mielikuvitusta.

Monet kauhugenren hienoimmista tarinoista on nyt koottu tähän antologiaan, joka osoittaa, että maailmankirjallisuuden suuret nimet hallitsivat myös hiuksia nostattavat kummitustarinat.

Mortonin ja Klingerin asiantuntevat esittelyt avaavat lukijalle tarinoiden historiallisen taustan ja kartoittavat kummitusten roolia englantilaisessa ja amerikkalaisessa kirjallisuudessa viktoriaaniselta ajalta aina 1900-luvun alkupuolelle.

(muokattu 28.10.2019)

Pimeyden ennustukset (Darren Shanin tarina, #7)Minun kansani, minun rakkaani (Keltainen kirjasto, #219)Baskervillen koiraMusta tie ja muita kertomuksiaUusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)
haplotus
Uusin jäsen: Aada