Neonkaupunki

Neonkaupunki

Susanna Hynynen, Dess Terentjeva
Julkaistu: tammikuu 17, 2020 (Like)
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia
Avainsanat: kotimainen

Sidottu.

FANTASIATRILOGIAN VAIKUTTAVA AVAUSOSA JENGISOTIEN JA VALTAISTUINPELIN PIMEÄLTÄ PUOLELTA.

RAJOJA RIKKOVA KERTOMUS TOISEUDESTA JA ULKOPUOLISUUDESTA.

Vera Maksimovna etsii kadonnutta ystäväänsä levottoman lähiön kaduilta, kun hänet kaapataan Elmille, rinnakkaismaailman painajaismaiseen kaupunkiin täynnä halpoja houkutuksia ja nopeaa unohdusta.

Vera joutuu liittymään noita-akka Baba Jagan hallitsemaan gorky-jengiin. Gorkyjen soturina hänen täytyy taistella hengestään Elmin muita jengejä ja vallanhimoisia suojelijahahmoja vastaan, kun yökaupungin vanhat valtarakenteet alkavat rakoilla. Muuten käy kuten sadussa kerrotaan: Baba Jaga syö tottelemattomat lapsensa.

"Slava lipsuu vielä, tyttökulta. Sitten sinä saat kaiken haluamasi. Minä annan sen sinulle."

Kirjan arvostelut:

“Neonkaupunki on väkevää fantasiaa, ja se aloittaa jengisotureista kertovan trilogian. Erityisen kiehtovaa on se miten Venäjä on läsnä; myyteissä, kulttuurissa, kielessä, henkilöhahmoissa. (–) Odotus ja jännitteet luodaan hyvin; sujuvasanainen kirja on ahmittava nopeasti.” – Keskisuomalainen

“Tunnelma on vangitseva, sillä Elmin tuoksut, äänet ja karuus tulevat lähelle. Ilmaisun visuaalisuus toimii, ja tapahtumat pystyy helposti näkemään mielessään. Neonkaupunki on varsin vaikuttava aloitus kirjasarjalle.” – Savon Sanomat

muokattu 22.03.2020

Zoo City – Eläinten valtakuntaKapteeni Kuolio ja Hämeenpuiston muumioVarjojen kaupungit IV–VIPahan veren valtakunta (Sookie Stackhouse, #7)Kapteeni Kuolio ja Hervannan hiisi
Uusin jäsen: Ruska