Hukan perimät

Hukan perimät

Elina Pitkäkangas
Julkaistu: huhtikuu 6, 2020 (Myllylahti)
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: ihmissudet, kotimainen

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Yhdeksän erikoisrajajääkäriä lähetetään täydenkuun komennukselle sydäntalvella 2005. Vain kaksi sotilasta selviää hengissä.

Lykantropia-viruksen runtelemassa maailmassa ihmiset ovat oppineet kunnioittamaan kahta asiaa: kaupungin suojamuuria ja ihmissusia metsästävää sotilasjärjestö Jahtia. Kun nuorelle aliupseerioppilaalle Alexander Bergille tarjoutuu tilaisuus osallistua maineikkaan kapteeni Väinö Ollikaisen metsästyspartioon, Alex on onnensa kukkuloilla. Viimeinkin paheksutulla yksinhuoltajan pojalla on tilaisuus ansaita maine pelättyjen ihmissusien metsästäjänä.

Todellisuus muurin toisella puolella ei kuitenkaan vastaa kuvitelmaa, ja komennus pakkashuuruisena susien yönä on kaikkea muuta kuin kunnianhohtoinen. Vasten tahtoaan Väinö ja Alex muutetaan metsästäjistä metsästettäviksi, ja miehet joutuvat kohtaamaan aamun lainsuojattomien ihmissusien silmin. Mitä tehdä, kun moraaliasetelmat kääntyvät päälaelleen, eikä apua voi pyytää keneltä tahansa?

Hukan perimät on itsenäinen, urbaania fantasiaa edustava young adult -romaani kehutun Kuura-trilogian tutuissa maisemissa. Sarjaa on kiitetty rohkeasta ja tarkkanäköisestä totalitarismin ja syrjäytymisen kuvauksesta, mutta myös moraalin rajoja rikkovista henkilöhahmoistaan.

muokattu 06.04.2020

Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Kajo (Kuura-trilogia, #2)Ruska (Kuura-trilogia, #3)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Varjojen kaupungit I–III

_kirjakeiju_ avatar
Kirjoittanut

Pidin tästä kirjasta enemmän kuin varsinaisesta Kuura-trilogiasta. Hahmot olivat nyt samaistuttavampia (eli vähemmän hermoja riipiviä ja ärsyttäviä) ja juoni tuntui menevän eteenpäin paremmin. Kuura-trilogian lukeminen oli ajoittain raskasta, mutta tätähän luki jo ihan ilokseen!

NoctilucA avatar
Kirjoittanut
3.5

Tämä oli ihan mainio laajennus hukka-Suomen maailmaan. Kuura-trilogiasta tuttujen hahmojen taustoja avattiin kiinnostavasti, ja Pitkäkangas kuvailee todella hyvin heidän tunteitaan ja vaikuttimiaan niin, että lukija liikuttuu toistuvasti. Tarina tempaisi mukaansa, mutta lukuisat kirjoitusvirheet, englannin kielen viljely ja anglismit, joita oli vilisemällä, verottivat vetoa. Jos Kuura oli mieleen, suosittelen ehdottomasti.

Mikael
Uusin jäsen: Sirpa Latvalehto