Armonvuosi

Kim Liggett
Julkaistaan: huhtikuu 30, 2020 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Grace Year
Tyylit: scifidystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Leena Ojalatva. Sidottu.

Kapina on vasta alkamassa

Kylän tytöillä on taito vietellä miehet sängyistään, villitä nuoret viattomat pojat ja syöstä vaimot mustasukkaisuuden syövereihin. Siksi heidät karkotetaan erämaahan naiseuden kynnyksellä, päästämään taikuutensa valloilleen ennen avioon asettumista. Kaikki eivät kuitenkaan palaa.

16-vuotias Tierney ei tunne oloaan voimakkaaksi tai maagiseksi. Ja nyt hänen on selviydyttävä kokonaisesta vuodesta pohjoisen metsissä. Tyttöjen on päästävä eroon taikuudestaan ennen kuin he voivat palata kotiin puhdistuneina. Tierney on syystäkin huolissaan: erämaan lisäksi tyttöjen turmio saattaa tulla kohtalotovereiden tai salametsästäjien muodossa.

Armonvuosi on hengästyttävä feministinen dystopia, joka tarkastelee teräväkatseisesti nuorten tyttöjen keskinäisiä suhteita, naiseutta jota he lähestyvät ja vaikeita päätöksiä, joita he joutuvat tekemään. Ajankohtainen teema ja kuumeinen tunnelma vangitsevat niin nuoren kuin vanhemmankin lukijan.

Kirja myytiin jo ennen ilmestymistään 14 maahan, ja Universal Pictures on ostanut sen elokuvaoikeudet. Elokuvan ohjaa Nälkäpeli- ja Pitch Perfect -elokuvista tuttu Elizabeth Banks. Kirjailija itse toimii yhtenä tuottajista.

(muokattu 08.11.2019)

NokkosvallankumousEliitti (Valinta-sarja, #2)Halki ikiyön (Paljaan taivaan alla, #2)Viallinen (Viallinen, #1)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)
Uusin jäsen: Kari Eerola