Armonvuosi

Kim Liggett
scifi > dystopia, nuoret
Armonvuosi - Kim Liggett8.12

Alkuteos ilmestynyt 2019. Suomentanut Leena Ojalatva. Sidottu.

Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2021.

Kapina on vasta alkamassa

Kylän tytöillä on taito vietellä miehet sängyistään, villitä nuoret viattomat pojat ja syöstä vaimot mustasukkaisuuden syövereihin. Siksi heidät karkotetaan erämaahan naiseuden kynnyksellä, päästämään taikuutensa valloilleen ennen avioon asettumista. Kaikki eivät kuitenkaan palaa.

16-vuotias Tierney ei tunne oloaan voimakkaaksi tai maagiseksi. Ja nyt hänen on selviydyttävä kokonaisesta vuodesta pohjoisen metsissä. Tyttöjen on päästävä eroon taikuudestaan ennen kuin he voivat palata kotiin puhdistuneina. Tierney on syystäkin huolissaan: erämaan lisäksi tyttöjen turmio saattaa tulla kohtalotovereiden tai salametsästäjien muodossa.

Armonvuosi on hengästyttävä feministinen dystopia, joka tarkastelee teräväkatseisesti nuorten tyttöjen keskinäisiä suhteita, naiseutta jota he lähestyvät ja vaikeita päätöksiä, joita he joutuvat tekemään. Ajankohtainen teema ja kuumeinen tunnelma vangitsevat niin nuoren kuin vanhemmankin lukijan.

Kirja myytiin jo ennen ilmestymistään 14 maahan, ja Universal Pictures on ostanut sen elokuvaoikeudet. Elokuvan ohjaa Nälkäpeli- ja Pitch Perfect -elokuvista tuttu Elizabeth Banks. Kirjailija itse toimii yhtenä tuottajista.

”Nuorten aikuisten dystopia piirtää verisen kuvan yhteisöstä, jossa naiset alistetaan uskonnon varjolla ja nuorten tyttöjen tahto nujerretaan hengenvaarallisella aikuistumisriitillä. Sorron maaperästä versoo kuitenkin myös vastarinta ja hento, mutta sitkeä solidaarisuuden itu.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Julkaistu: huhtikuu 23, 2020
Tietoja päivitetty helmikuu 03, 2021

Kirja-arvioita

4/10 |
syyskuu 02, 2020
Kim Liggettin "Armonvuosi" (Karisto, 2019) tarttui mukaani kirjastosta, sillä olin kuullut tästä nuorten aikuisten romaanista enimmäikseen positiivisia kommentteja.Teoksen tapahtumat sijoittuvat vaihtoehtoiseen maailmaan, joka muistuttaa ...
8/10 |
kesäkuu 03, 2020
Kirja vaikutti aluksi melko tylsältä, tyttöjen elämä leirissään ei oikein innostanut. Kerrontatyylikin oli jotenkin tarinasta etäännyttävä. Suhteellisen pian leirin sotkujen jälkeen alkoi tapahtua tarinassa ja kirja imaisi minut mukaansa. ...