Katve - Anne Leinonen 6.88   8

Kansi: Tapio Ruotsalainen. Nidottu.

Tämä ei lopu ikinä.
Olen ansainnut painajaiseni.

Nelikymppinen Tapani saapuu Helsingistä Kakskierron saarelle hoitamaan kuolemansairasta tätiään Eiraa vain pariksi viikoksi, mutta viikot venyvät kuukausiksi. Eikä Tapanilla ole kiire palata, sillä silloin hän joutuisi kohtaamaan teot, jotka on siivonnut pois päivittäisistä ajatuksistaan.

Noitana pidetyn Eiran enteiden täyttämä maailmakuva törmää yhteen Tapanin skeptisen maailman kanssa. Päivisin Tapani vastaa parapuhelimeen ja järkeilee ihmisten ufohavaintoja luonnonilmiöiksi. Öisin Tapanin luona vierailee painajaisten nainen, jonka olemassaolon hän haluaa kieltää – siitä huolimatta, että uni alkaa tihkua todellisuuteen ja kohtaamisten eroottinen vire muuttuu murhanhimoiseksi.

Kun parapuhelimeen ottaa yhteyttä vastarannalle muuttanut Maria, Tapani jättää kertomatta, miten lähellä he fyysisesti sijaitsevat toisiaan. Tapani alkaa tarkkailla naista ja sotkeutua tämän väkivaltaiseen perhekuvioon. Eiran vointi paranee kohisten, mutta Tapanin oma mieli vaipuu yhä synkempiin syövereihin. Saaren katveessa Tapanin on kohdattava niin unien kuin todellisuuden hirviöt, ennen kuin hän voi vapautua syyllisyydestään.

Katve on Metsän äidin (Atena 2017) maisemiin sijoittuva itsenäinen romaani, joka yhdistelee maagista realismia ja kauhua kiehtovaksi kudelmaksi.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu toukokuu 7, 2020 (Osuuskumma)
Tietoja muokattu toukokuu 7, 2020
Muita teoksia kirjailijalta Anne Leinonen