Myrskynsilmä

@ Meri Luttinen
Myrskynsilmä - Meri Luttinen 7.76   21

Kansi: Riikka Turkulainen. Sidottu.

Topelius-palkinto 2021. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokas 2020, Kuvastaja-ehdokas 2021.

Oliko hän muuttunut toiseksi vai oliko vain paljastunut jotakin, mitä hänessä oli aina ollut?

Keskikesän yöttömänä yönä Kainu seisoo punamultakehien reunalla. Kuusitoistavuotiaat tytöt löytävät riitissä paikkansa emännyyden, äitiyden tai käsityöläisyyden kehistä. Sisimpänä on viisi tietiän kehää, joista voimallisimpaan kukaan ei ole päässyt satoihin vuosiin. Kun Kainu astuu keskimmäiseen kehään, hänen osakseen lankeaa suuri tehtävä. Kainu joutuu lähtemään vaaralliselle matkalle, jonka aikana hänen on myös selvitettävä, kuka hän itse on.

Meri Luttisen (s. 1987) esikoisromaani on kiehtova seikkailu, joka sijoittuu muinaissuomalaiseen fantasiamaailmaan.

”Muinaissuomalaiseen fantasiamaailmaan sijoittuva esikoisromaani on hieno kasvukertomus, joka käsittelee erilaisuutta, yksinäisyyttä ja omien pelkojen voittamista.” – Topelius-palkintoraati

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu elokuu 17, 2020 (WSOY)
Tietoja muokattu tammikuu 26, 2024

Kirja-arviot & arvosanat

♡
Arvosanat 7
Kirja-arviot 5
syyskuu 28, 2023
8 / 10

Kirjan hahmoihin oli hieman vaikea tutustua lähemmin ja en aina pysynyt mukana tapahtumissa, kun yhtäkkiä alkoikin jo uusi seikkailu. Muuten ihana ja mielenkiintoinen kirja, jossa oli mukana paljon seikkailua!

Kuutarrr
Arvosanat 205
Kirja-arviot 14
Viestit 1
tammikuu 28, 2023
8 / 10

Todella hyvä kirja!

Kirjan päähenkilö oli hyvin realistinen ja hyvin kirjoitettu hahmo, joten hänen matkaansa oli mielenkiintoista seurata. Muihin hahmoihin olisi ollut mukava tutustua vähän paremmin, sillä heitä ei esitelty kirjassa kovin hyvin.

Isoin ongelmani tässä kirjassa oli se, että lukijalle ei jätetty mitään mysteerejä tai pohdittavaa. Heti kun joku mysteeri tai juonenkäänne tuotiin esille, se selitettiin heti turhan tarkasti ja lukijalle ei jäänyt mitään mietittävää. Myös teksti oli toisinaan vähän sekavaa, mutta tästä huolimatta juoni oli todella mielenkiintoinen.

_kirjakeiju_
Arvosanat 415
Kirja-arviot 344
syyskuu 6, 2020
7 / 10

Odotin paljon tältä kirjalta ja jouduin ikäväkseni pettymään. Todella mielenkiintoisesta lähtöasetelmasta alkanut kirja jatkui keskinkertaisena seikkailukertomuksena. Ongelma tuntuu olevan se, että hahmoihin ei oikein ehtinyt tutustua kunnolla, kun jo kiiruhdettiin kohti seuraavaa seikkailua. En kokenut sellaita PAKKO LUKEA NYT HETI -tunnetta, ehkä koska en missään vaiheessa tuntenut henkilöhahmoja todella omakseni. Kirjassa oli kuitenkin paljon hyviä elementtejä joista tykkäsin, kuten vaikka puukirjasto. Wau!

Pieni ja sitkeä
Arvosanat 1