Korppien kehä (Paluu Grishaversumiin #1) - Leigh Bardugo 8.34   43

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Meri Kapari. Kartat: Keith Thompson. Alkuperäinen kansi: Rich Deas. Sidottu.

Kiihkeästi odotettu paluu Grishaversumiin

Ketterdam on vilkas kansainvälinen satamakaupunki, ja 17-vuotias Kaz Brekker osaa ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Kaupungin kylmimmälle toimijalle tarjoutuu tilaisuus keikkaan, joka voi tehdä hänestä joko hyvin rikkaan tai hyvin kuolleen. Kaz tarttuu tilaisuuteen ja värvää mukaan joukon tuttuja ja uusia rikoskumppaneita – kostonhimoisen vangin, rikkaan perheen karkulaisen, mestarikiipeilijän, tarkka-ampujan sekä grisha-vakoilijan. Tehtävänä on hankkia pohjoisen kaupungin tarkoin vartioidusta vankilasta mies, jonka valmistama huume tehostaa grishojen voimat moninkertaisiksi, kunnes tappaa heidät.

Korppien kehä on osa ylistetyn fantasiakirjailija Leigh Bardugon luoman Grishaversumi-sarjan maailmaa. Se on ensimmäinen osa Paluu Grishaversumiin -sarjasta, jonka tapahtumat sijoittuvat aikaan kaksi vuotta Tuhon ja roihun jälkeen. Korppien kehän hahmot ovat tuttuja myös Netflix-menestyssarjasta Varjo ja riipus.

Leigh Bardugo on huippusuosittu israelilais-yhdysvaltalainen nuortenkirjailija, jonka teoksia on myyty miljoonia kappaleita. Bardugon luomia huikeita fantasiamaailmoja on verrattu jopa J. R. R. Tolkienin Keski-Maahan.

”Huikea seikkailu. Jos et pidä varaasi, se ryövää kaiken aikasi.”  – New York Times

“On nautinto nähdä Bardugon upeiden henkilöhahmojen heräävän eloon kirjan sivuilla. Bardugon mielikuvitus on vailla vertaansa, ja Korppien kehässä hän on parhaimmillaan.” – Booktrust

“Nopeatempoista, jännittävää fantasiaa ja nerokas henkilökaarti.” – Metro

“Korppien kehä on vauhdikas ja upeasti rakennettu mestariteos, joka pitää otteessaan alusta loppuun saakka.” – Holly Black

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu heinäkuu 22, 2022 (Aula & Co)
Alkuperäinen nimi Six of Crows
Tietoja muokattu huhtikuu 12, 2023

Paluu Grishaversumiin

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Paluu Grishaversumiin -sarjan tapahtumat sijoittuvat aikaan kaksi vuotta Tuhon ja roihun jälkeen.

Pääsarja Grishaversumi

Arvosanat 413
Kirja-arviot 342
syyskuu 8, 2022
7 / 10

Teiniporukka päihittämässä supervaltioiden yliluonnollisia puolustusvoimia. Eli aika perinteinen YA-kirja. Tarina alkaa siitä, kun jengipomo Kaz ottaa vastaan keikan ja värvää parhaan tiiminsä mukaan. Ja ei kun seikkailuun! Tarinassa on hauskasti mukana viitteitä sisarsarja Grishaversumin. Englanniksi tämä onkin sarjan neljäs kirja, mutta suomenkielinen versio aloittaa uuden, Paluu Grishaversumiin -sarjan.

Kirja on mielestäni mukavan simppeli ja fontti on huomattavan suurta. Sanoisin, että helppolukuinen normiseikkailu, jossa on muutamia yllättäviä käänteitäkin onneksi. Henkilöhahmot on rakennettu mukavan monipuolisiksi ja seikkailu on kokonaisuutena toimiva. Olen katsonut Varjo ja riipus -tv sarjaa, johon on sotkettu tämän kirjan tarinaa varsinaisen Varjo ja riipus -kirjan lisäksi. Oli kiva nyt lukea miten tämä tarina todellisuudessa menee. Kirjat ovat mukavan yksinkertaisia töllösarjaan verraten.

Nix Kharon
Arvosanat 212
Kirja-arviot 18
lokakuu 25, 2023
9 / 10

Pidin tästä kirjasta itse asiassa enemmän kuin esimerkiksi Varjo ja Riipus -kirjasta. Pääasiassa monipuolisempien henkilöhahmojen vuoksi. On toisaalta hämmentävää muistaa miten nuoria hahmot ovat: pääasiassa noin 17-vuotiaita. Vaikka kyseessä on nuorten kirjasta, voisi hahmojen silti kuvitella olevan himpun verran vanhempia. Edelliseen kirjasarjaan verrattuna tässä ei käydä sotaa eeppistä pahaa vastaan, vaan enemmänkin juoni on verrattavissa seikkailukirjaan, jossa tosin päähenkilöt ovat rikollisia ja seikkailevat fantasiamaailmassa. Sanoisin tämän olevan varsin viihdyttävää luettavaa. Miinusta tarpeettomasta kahteen kirjaan jakamisesta, kun tarina jatkuu suoraan seuraavassa osassa.

Nix Kharon

Kirja-arviot 6
Viestit 1
heinäkuu 21, 2023
9 / 10

paras kirja tältä kirjailijalta "Grishnaversumissa", odotan innolla jatkoa...

Itkujänis
Arvosanat 75
Kirja-arviot 5
huhtikuu 11, 2023
9 / 10

Erinomainen henkilökaarti, pitkästä aikaa sellainen porukka, johon pystyin kunnolla kiintymään (Kaz on oma suosikkini). Ehkä itse ryöstökeikka olisi voinut saada enemmänkin sivutilaa, paljon käytettiin aikaa pohjustamiseen ja jotenkin jännitys olisi voinut olla tiiviimpi itse h-hetkellä. Odotan silti innolla seuraavaa osaa.

Kalma
Arvosanat 10
Kirja-arviot 1
elokuu 22, 2022
8 / 10

Sanon jo suoraan heti kättelyssä, että Korppien kehä ei ole (fantasia)romaanina kaikkein paras mutta eniten tämä kiinnosti juuri hahmojensa takia ja miten sekalaisen seurakunnan edesottamukset etenevät. Eniten KK on saanut juuri hypeä hahmojensa ansiosta, joten tavallaan kuitenkin sain sen mitä toivoin. Silti hahmojen keskinäiset draamankaaret jäivät ennakoimaani vähäisemmiksi eli sittenkin tässä mielessä kirjan hype on itse kirjaa ihmeellisempää.

Kirjan keskivaihe oli alkua ja loppua parempia - alku oli omaan makuun vähän sekavahko ja loppupäässä ylläreitä tuli jo ähkyyn asti. Sitten mietin, että miksi emme saaneet yhden päähahmon pov:ta lainkaan.

Skipper
Skipper