Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)

Aseenkantaja
nokinenä loi aiheen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 12:54 #1

Okei toivottavasti ketään ei haittaa että teen moisen topiikin

Elikkäs! Listataan kirjoja, joissa vähintään yksi seuraavista on totta:

• Päähenkilö tai muu tärkeä hahmo ei ole valkoinen
  • Päähenkilö tai muu tärkeä hahmo ei ole cis
  • Päähenkilö tai muu tärkeä hahmo ei ole hetero
kannattaa miettiä onko kiintiöhahmo eli hahmo on mukana vain siksi ettei kirjaa voitaisi kritisoida cishetvaniljavanukkaaksi

Ajattelin tähän ensimmäiseen viestiin kerätä sitten listaa näistä kirjoista ettei tarvitse kahlata läpi koko töpöä kun etsii monimuotoisempaa luettavaa.

Henk. koht. erityisesti kiinnostaisi lukea ei-valkoisten suomalaisten kirjoittamaa spefiä. Täytyyhän moisia kirjoja olla?

Suomeksi
Hämähäkkijumala kirj. Neil Gaiman
Jalostamo kirj. Niina Repo ja Seita Vuorela
Kanen aikakirjat -sarja kirj. Rick Riordan
Karsta kirj. J. Pekka Mäkelä
Kauhun ja Kauneuden Valtakunta kirj. Libba Bray (trilogia, loput englanniksi )
Noidan poika kirj. Gregory Maguire
Routasisarukset-sarja kirj. Eija Lappalainen ja Anne Leinonen
Sudenveri kirj. Jenny Kangasvuo
Tulisydän kirj. Taru ja Tarmo Väyrynen
Variksen Velho kirj. Ngũgĩ wa Thiong'o
Xenogenesis-trilogia kirj. Octavia E. Butler (tuotanto ylipäätään)

Englanniksi
Drawing Blood kirj. Billy Martin (ent. Poppy Z. Brite)
Gemma Doyle -sarja kirj. Libba Bray
Lost Souls kirj. Billy Martin (ent. Poppy Z. Brite)

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 15:05 : nokinenä.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 12:59 #2

Jos kirjailijalla on naisen keho, mutta hän henkisesti itseidentifioituu homomieheksi, lasketaanko hänet heteroksi? Jos ei, aloitan Poppy Z. Briten Lost Soulsilla ja Drawing Bloodilla. Jälkimmäisessä myös päähenkilöt ovat homomiespari. Valkoisia ikävä kyllä kaikki, ja mikä ihme on cis?

Aseenkantaja
nokinenä vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 13:20 #3

Cis viittaa henkilöön jonka on syntyessään määritetty olevan jotain tiettyä sukupuolta, ja myös itse kokee olevansa tätä sukupuolta, eli määritetyn sukupuolen ja koetun sukupuolen välillä ei ole ristiriitaa.

Mutjoo aloitanpa sitten listan näillä

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 13:35 : nokinenä.

19.01.2014 13:27 #4

nokinenä kirjoitti: Ilmeisesti kys. Poppy Z. Brite on trans mies? Ja pienen googlauksen jälkeen hänen nimensä on nykyään Billy Martin.

Tuo trans mies -kysymys on jotain, josta voisi kiistellä. Jos henkilöllä on naisen keho, ja hän kokee olevansa mies, muttei kuitenkaan tee mitään miehuuden eteen (kuten pukeutumistyyli, hormonihoito, leikkauset, nimenvaihto ym.), voidaanko hänet oikeasti laskea transsukupuoliseksi? Briten tilanne noiden mainitsemieni romaanien kirjoittamisen aikaan oli juuri tämä. Nykyään lienee vaihtanut nimensä ja aloittanut lääketieteelliset sukupuolenkorjaushoidot.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 13:31 #5

Etsitäänkö tässä pelkästään spefi-kenttään kuuluvia teoksia tai kirjailijoita vai käykö myös mainstream?

19.01.2014 13:39 #6

Spefi on itse asiassa sellainen termi joka on hämmentänyt mua jo pidemmän aikaa... ^_^' Opettaisitko tietämätöntä?

Mutta siis jos mainstreamilla viittaat yleisessä tiedossa oleviin kirjoihin ja kirjailijoihin kuten esim. Ursula K. LeGuinin teoksiin niin ne kaikki käy. 8)

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 13:41 : nokinenä.

Dyn vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 13:45 #7

Spefillä eli spekulatiivisella fiktiolla tarkoitetaan (ainakin mun kokemuspiirissäni) scifin, fantasian ja kauhun lisäksi erilaisia rajagenrejä, kuten maaginen realismi, vaihtoehtohistoriat, utopiat/dystopiat ja muut tapaukset, joissa kirja sisältää jonkin spekulatiivisen tai arkitodellisuudesta poikkeavan elementin. Spefi-määrittely on nykyään myös Risingin kirjatietokannan pohjana.

19.01.2014 13:51 #8

Ahaa, hmm, no ajattelin että tässä listattaisiin lähinnä, noh, tuo spefi kuvaakin sitä aika hyvin. Spefiä. Mutta miksei jotain realistisempaakin voisi? Mutta ei ehkä kuitenkaan mitään elämänkertoja tms. Että kunhan on fiktiota?

Tohtori
Vintiö
Tohtori vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 13:52 #9

Kotimaisissahan näitä on useampikin, ihan muistinvaraisesti tulee mieleen ainakin seuraavat...

Jenny Kangasvuo: Sudenveri
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät
J. Pekka Mäkelä: Karsta (tätä en ole itse tosin lukenut)

Novellipuolelta näitä varmasti löytyy enemmän, yksittäisiä tekstejä löytynee helpoimmin teemaa sivuavista antologioista tyyliin Hekuman huipulla ja Kumman rakas (tosin näissä on sitten kaikkea muutakin).

Anne Leinosen ja Eija Lappalaisen Routasisarukset-trilogia menee tähän kategoriaan myös.

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 14:09 : Iivari.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 14:08 #10

kannattaa miettiä onko tokenizing eli hahmo on mukana vain siksi ettei kirjaa voitaisi kritisoida cishetvaniljavanukkaaksi

Kiitos Luotsiveneen, tuo on englanninkielisen maailman hömpötyksiä. Toivottavasti suomenkieliseen kaunokirjallisuuden kontekstiin ei koskaan tule moista typeryyttä, että vaade kirjan henkilöhahmojen erilaisuuksiin käy niin yksiselitteiseksi, että on pakko lisätä henkilöhahmoja vain sitä noudattamaan. Se tappaisi hyvin merkityksellisen osan kirjallisuuden viehätyksestä ja oletettavasti myös sen kirjoittamisen kiinnostavuudesta.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: VMN

Shimo
Vintiö
Shimo vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 14:16 #11

19.01.2014 14:21 #12

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 14:29 #13

Kävin tuossa Risingin kirjahyllyni läpi ja tulin siihen tulokseen, että ei-valkoisuuden kysymys on vähän ongelmallinen fantasiassa, kuten on jo tullut esiin. Osin siksi, että kiintiömustat ovat tosiaankin yleistyvä ilmiö, ja osin siksi, että usein päähenkilönä voi olla myös aivan keksityn lajin edustaja tai sitten tarina kokonaisuudessaan voi käsitellä keksittyä kansaa, joka nyt ei vain satu olemaan valkoinen.

Ei-heterous on vähän helpompi. Listailin nämä:

Siiri Enoranta: Nokkosvallankumous
Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
Taru ja Tarmo Väyrynen: Tulisydän
Gregory Maguire: Noidan poika
Seita Vuorela ja Niina Repo: Jalostamo
J. R. Ward: Rakastaja - vihdoinkin
Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva

... kaikissa noissa tosin ihan vaan miespuolisia homoja. Ei mitään variaatiota siinäkään.

Ei-valkoisuuden kategoriaan voisi mainita Rick Riordanin sarjat Olympoksen sankarit ja Kanen aikakirjat. Muita listaamiani en edes viitsi, koska niissä ei etnisellä taustalla ole oikein merkitystä.

Sitten pitää mainita kirsikkana kakun päällä suomenruotsalaisen Maria Turtschaninoffin Anaché, jossa toteutuu useampikin vaatimuksista jossain määrin, mutta valitettavasti tarkempi määrittely olisi spoilausta.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 14:30 #14

Erityisesti viimeaikaiset kotimaiset ihmissusiromaanit ovatkin miettineet ihmisyyttä nimenomaan sen eri lajiin etäännyttäen.

Muokkasin otsikon havainnollisemmaksi - alun perin luulin, että kyse on kerrontamuodon monimuotoisuudesta, kuten esimerkiksi siitä, että romaanissa käytetään sarjakuvaa.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 14:31 : Iivari.

19.01.2014 14:31 #15

Shimo kirjoitti: Toki pitää mainita Tuomas Salorannan Diplomaattinen selkkaus, jossa jo päähenkilö on sini-ihoinen. Ihmisiäkin tarinassa on, mutta syvästi sivuosassa. Kuvailtu yhteiskunta koostuu jengistä, joka voi vaihdella sukupuoltaan tahdonvoimalla, mutta jos mennään genitaalien asettamien määreiden mukaan, mukana on myös ei-heteronormatiivista menoa. Itseasiassa aika moni normi istuu takapenkillä suukapuloituna koko seikkailun ajan.

punnort kirjoitti: Itse asiassa, kun ketjua miettii hiukan tarkemmin, ajatus monimuotoisuudesta ihmisten seksuaalisena ja rodullisena monimuotoisuutena vaikuttaa aika rajoittuneelta scifi-kontekstissa. Scifissä on nimittäin alieneja, joiden monimuotoisuuden rinnalla edellämainittu ihmisten monimuotoisuus on pientä. Esimerkiksi Asimovin Itse jumalissa on keskeisellä sijalla alienrotu, jolla on kolme sukupuolta.

Jos nyt kuitenkin puhutaan vain ihmisten monimuotoisuudesta tällä kertaa. Toki jos kirjassa on avaruusolentoja tai jotain satyyrejä ja kentaureita ja ei-valkoisia/ei-cishet ihmisiä - ja lisäksi vaikka trans satyyrejä ja/tai tummia kentaureita - niin sitten voidaan puhua. (Ihmissudet käy, ovat sen verran ihmisiä yleensä)

Tietenkin ei-binääriset alienit on siistejä, mutta se ei ole kauhean kivaa että vain alienit voi olla ei-binäärisiä ja kaikki ihmiset on sitten tietysti taas cishetvaniljavanukkaita.

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 14:34 : nokinenä.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 14:53 #16

Mainitaan nyt vielä Octavia Butlerin Xenogenesis-trilogia, jonka päähenkilö on käsittääkseni musta, vaikka hänen ihonväristään ei trilogiassa pidtäkään melua.

Poikkeaviin seksuaalisiin suuntauksiin trilogia liittyy niin, että alienit muokkaavat trilogiassa ihmisiä niin, että ihmiset tarvitsevat lisääntyäkseen miehen, naisen ja näiden lisäksi vielä alienien keskuudessa "kolmatta sukupuolta" olevan alienin.

Myös saman kirjailijan Parable of the Sowerin päähenkilö on musta.

hehku
Vintiö
hehku vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 15:29 #17

Aliette de Bodardin Perhonen ja jaguaari (suom. 2013) sijoittuu vaihtoehtoiseen maailmaan, jossa Kiina on kolonisoinut Pohjois-Amerikan. Päähenkilöt ovat enimmäkseen naisia, ei-valkoisia ja ei-heteroita. Kirjailija on vietnamilaistaustainen ranskalainen.

Nata Kisnasen (aiemmin Laurila) novellien henkilöt ovat myös etnisesti ja kulttuurisesti monimuotoisia. M.G.Soikkelin scifinovellikokoelmassa Marsin ikävä käsitellään myös monimuotoisesti sukupuolta, seksuaalisuutta ja identiteettiä henkilöhahmoja myöten.

Vaikutusvaltaisia (mustia) amerikkalaiskirjailijoita spefin alueella ovat mm. Samuel Delany, Nalo Hopkins ja jo mainittu Octavia Butler.

Mitäs muuta... sukupuolen, ruumiin ja identiteetin kysymykset ovat olleet oikeastaan valtavirtaa kotimaisessa spefissä tämän vuosituhannen puolella. Myös (tasokkaaseen) kirjallisuuskeskusteluun on vakiintunut tietty kunnioittava puhetapa, jossa ei ole oikeastaan käytetty "cishetvaniljavanukkaan" kaltaisia termejä.

Ketju on hyvä idea. Kannattaa kurkata bulkkifantasian ja kaupallisen scifin ulkopuolelle ja lukea vaikka muiden kuin anglosaksisen kielialueen kirjailijoiden teoksia! Yhdysvaltalaiset sf/f-kriitikot puhuvat mielellään paljon monimuotoisuudesta ja poliittisesta korrektiudesta, mutta käytännössä harva lukee muilla kielillä kuin englanniksi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 15:31 #18

Billy Martin käyttää yhä Poppy Z. Briteä taiteilijanimenään, joten olisi ehkä korrektimpaa käyttää sitä ensimmäisen viestin listauksessa ja laittaa Billy Martin sulkuihin, jos se on tarpeen mainita.

Briten alle voi listata myös teokset Exquisite Corpse ja novellikokoelman Wormwood. Ensin mainittu käsittelee myös kannibalismia. Punnortin mainitsema Lost Souls taas sisältää sivujuonteena insestiä.

Anne Ricen vampyyrit ovat myös tunnetusti aika laaja-alaisia mitä seksuaaliseen suuntautumiseen tulee, joten heittäisin listalle naisen Vampyyrikronikat-sarjan. Alkukielellä teoksia on ilmestynyt kymmenen, joista on suomennettu kolme: Veren vangit, Vampyyri Lestat ja Kadotettujen kuningatar.

Lisäksi Ursula K. Le Guinin Pimeyden vasen käsi on ehdottomasti mainitsemisen arvoinen. Sopivaa luettavaa tähän vuodenaikaan, sillä tapahtumat sijoittuvat Talvi-nimiselle planeetalle. Kirja saa miettimään sukupuoleen liittyviä kysymyksiä.

19.01.2014 15:56 #19

Greg Eganin novellissa Oceanic esitellään ihmisrotu, joka harrastaessaan seksiä siirtää peniksen partnerilta toiselle. Näin kukin yksilö vaihtaa seksuaalista sukupuoltaan jatkuvasti. Jos kaksi sillä hetkellä samaa sukupuolta haluaa suhteeseen, pitää toisen ensin harrastaa seksiä jonkun muun kanssa niin, että toisella ja vain toisella suhteeseen haluavista on penis. Henkilöillä on miehen ja naisen nimiä, ja käsittääkseni nämä määräytyvät synnynnäisen sukupuolen perusteella.

Novellin päähenkilö on askeetti, mutta harrastaa novellissa kerran seksiä ja vaihtaa sukupuoltaan, joten kai hän siihen ei-cis-osastoon menee.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

hehku
19.01.2014 16:03 #20

Jani Saxellin Unenpäästäjä Florianin päähenkilö on romani, kannattaa tsekata. Suomalaisten siirtolaistaustaisten kirjailijoiden teoksia on suomeksi ilmestynyt aika vähän, mutta tulevaisuudessa arvatenkin enemmän. Sitä odotellessa voi tutustua vaikkapa Kiba Lubmergin ja Veijo Baltzarin teoksiin, joskaan en ole nyt varma, onko kumpikaan kirjoittanut juuri spefiä.

Wicked-Willie, duiduli, Orduuka
Uusin jäsen: Marko Kinnunen