Ajan lyhyt historia

Julkaistu: 1988 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: A Brief History of Time
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjaluonnontieteet

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Risto Varteva. Kansi: Mika Tuominen. Sidottu.

Alkuräjähdyksestä mustiin aukkoihin! Aikamme kuuluisin fyysikko kertoo pääteoksessaan seikkaperäisesti, miten nykyinen maailmankuvamme on muodostunut.

Stephen Hawking on vuosisatamme merkittävimpiä tiedemiehiä. Ajan lyhyen historian Hawking kirjoitti meille tavallisille ihmisille, jotta mekin voisimme perehtyä tieteen nykyisiin käsityksiin ajan luonteesta ja maailmankaikkeuden rakenteesta. Hawking kertoo seikkaperäisesti, miten nykyinen maailmankuvamme on kehittynyt aiempien käsitysten pohjalta yhä täydellisemmäksi ja samalla pääsemme tutustumaan huippututkijan ajatuksenkulkuihin.

Hawking johdattelee lukijan syvän avaruuden kaukaisiin galakseihin ja mustiin aukkoihin. Samalla tutustumme myös äärimmäisen pienten kvarkkien ”makuihin” ja ”väreihin”, antimateriaan, hiukkasten spineihin ja erityyppisten aikojen erilaisiin suuntiin – ja kuin huomaamatta olemme tempautuneet tähän kiehtovaan maailmaan.

Yksi Hawkingin hätkähdyttävistä päätelmistä on, että ”reunaton” maailmankaikkeuden malli saattaakin panna yleisesti hyväksytyn alkuräjähdysteorian viralta. Samalla hän asettaa Jumalan aseman kaiken luojana vähintäänkin kyseenalaiseksi.

muokattu 15.03.2018

Maailmankaikkeus pähkinänkuoressaSuuri suunnitelmaHerra Tompkins fysiikan ihmemaassaSeitsemän lyhyttä luentoa fysiikastaIhmisen jälkeen: Tulevaisuuden eläinkunta
LordStenhammar
Uusin jäsen: Topi Kopakkala