Ruska (Kuura-trilogia #3) - Elina Pitkäkangas 7.66   24

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Synkän romanttisessa, urbaanissa fantasiasarjassa ihmissusimyytit siirtyvät historiankirjoista tutuille ja turvallisille kotikaduille. Kun kaukainen uhka onkin lähellä ja kytee omassa yhteisössä, epätietoisuus ja pelko alkavat lietsoa vihaa. Ruska on Kuura-trilogian päätösosa.

18-vuotiaan Inka Lavasteen maailma on järkkynyt. Järjestö, joka aiemmin suojeli häntä, jahtaa häntä lykantropiasta syytettynä. Vallanpitäjien vuosikymmeniä pitänyt järjestelmä uhkaa horjua, eivätkä kansalaiset koe oloaan turvatuksi kaupungin muurien sisällä. Täydenkuun lähestyessä susijahti kiristyy, ja katupartiot ottavat vallan omiin käsiinsä. Samalla lainsuojattomien ihmissusien oikeuksia puoltava aktivistijärjestö Werecare vaatii Inkan parasta ystävää, Aaron Matsonia, astumaan vastarintaliikkeen keulakuvaksi. Muutos on lähempänä kuin koskaan, mutta synnyttääkö muurien rakoileminen toivoa vai entistä suurempaa kaaosta?

Helsinkiläinen Elina Pitkäkangas (s. 1990, Hollola) on koulutukseltaan yleisen kirjallisuustieteen kandidaatti. Hänen esikoisromaaninsa Kuura (2016) sai ilmestyttyään erinomaisen, keskustelua herättäneen vastaanoton. Yhtä lailla ihastusta herätti trilogian toinen osa Kajo (2017).

Kirja julkaistu lokakuu 13, 2018 (Myllylahti)
Tietoja muokattu lokakuu 31, 2018

Kuura-trilogia

Kuura (Kuura-trilogia #1) 6.70   60
Kajo (Kuura-trilogia #2) 7.28   28
Ruska (Kuura-trilogia #3) 7.66   24

Marski
syyskuu 15, 2023

Tosi hyvä lopetus hyvälle trilogialle. Olen tyytyväinen, että uskalsin tarttua tähän trilogiaan ennakkoluuloistani huolimatta.

Tässä oli mukavsti toimintaa, ja rauhalliset kohdat tasoittivat vauhdikasta menoa sopivasti. Henkilöt olivat mielestäni edelleen paras osuus tarinassa ja pidän heistä kovasti.

Vaikka kirjan julkaisusta onkin jo useampi vuosi, pidin sitä tavaallaan aika ajankohtaisena. Tarinaa olikin mielenkiintoista miettiä kuvaamassa nykypäivän yhteiskunnallisia kiistatilanteita.

PotatoUnicoorn
lokakuu 29, 2022

Katkeran kaunis lopetus yhdelle lempi trilogioistani ikinä! Oli aivan huippu, vaikka sydämeni vuotaakin verta tämän jälkeen! :')

syyskuu 9, 2019

Tässäpä yllättävä kirja, mielestäni trilogian paras! Hahmot pääsivät yli ärsyttävistä teinidraamoistaan ja juoni kulki toimivammin kuin aiemmissa osissa. Loppu oli todella tunteisiin vetoava ja teoksen luettuani käteen jäi haikea mieli.

vwaltari
vwaltari