Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 442 viestiä | 216,8 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.04.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18
visitor avatar
Kategoria: Leirinuotio | 24 viestiä | 317 lukukertaa
Vastannut: kirill potemkin, 19.04.2026
Hiistu avatar
Kategoria: Satama | 726 viestiä | 75,8 t lukukertaa
Vastannut: Ageha, 19.04.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 30

TV-sarjat

16.06.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Sehän on/oli vain hassun näköinen Corvette.

Ehkä Piratebayn sijaan testaan kuitenkin seuraavaksi Brooklyn 99:sia, koska se kyllä löytyy ja sitä on pidetty 2010-luvun parhaana poliisisarjana. Mutta pistäähän tuo miettimään tv-sarjojen kuluttamista nykypäivänä, koska musiikin suhteen on Spotify, josta kyllä löytyy useimmat vaikka nyt 80-luvun syntikkapoppiklassikot ja niitä voi sieltä hetken mielijohteesta soitella, mutta jos haluaisi fiilistellä jotain takavuosien tv-klassikkoa parin yleisesti hyväksi äänestetyn jakson verran, niin siihen pitää sitoutua jonkun satasen boksin verran.

DVD:thän on halpoja ja tuommoisessa materiaalissa ehkä kyllä sietäisi sitä kuvanlaatua.
09.07.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
RasimusKolmen ekan jakson jälkeen ei vielä ihan samanlaista ohmygoodwow-fiilistä synnyttänyt kuin Westworld, mutta hyväksi sarjan kyllä tunnisti jo heti ekasta jaksosta vaikka suuria filosofisia pohdistoja ei syntynytkään. Pikemminkin ahdistavaa muistutusta siitä, miksi ihmisoikeudet ovat olemassa ja mitä se tarkoittaa jos ne katoavat jonnekin.
Vähän tuntunut hitaalta ja pitkältä tuo Orjattaresi (The Handmaid's Tale). Vasta kuudennessa jaksossa alettiin jo oikeasti päästä mielenkiintoiseen kerrontaan kiinni, kun alettiin valottamaan Komentajan ja tämän vaimon osuutta yhteiskunnan muuttumisessa totalitaariseksi, ja vaimon selvää epävarmuutta siitä miten homma menikään noin niinkuin omasta mielestä. Puhumattakaan siitä raadollisuudesta, että muukin maailma on valmis sietämään Gileadin valtion menoa koska kukaan ei ilmeisestikään tiedä parempaakaan tapaa turvata ihmiskunnan tulevaisuus kuin hedelmällisten naisten pakottaminen lapsentekokoneiksi (hyvä kysymys: jos ihmiskunnan pelastaminen vaatii tällaisia toimia, niin onko ihmiskunta pelastamisen arvoinen?).

Kuunnelkaa tarkkaan, sillä sanon tämän vain kerran: On muuten tuo BBC:n 80-lukuilainen Maanalainen armeija iskee jälleen ('Allo 'allo), eli vakavamman Maanalaisen armeijan parodiasarja, todella loistavaa tavaraa. Vieläköhän nykyään tehtäisiin komediasarjaa, joka näin räikeästi maalaa ranskalaisista vaimojaan ja salarakkaitaan pettäviä naistenkaatajia, saksalaisista höyhenhuiskuihin, sellereihin, vispilöihin ja kypäriin mieltyneitä pervoja, italialaisista rehenteleviä tyhjäntoimittajapelkureita, ja englantilaisista muuten vain viiksekkäitä idiootteja? Yllättävää, miten moneen tuotantokauteen saadaan jaettua sinänsä simppeli juoni varastetuista maalauksista, kotiin vastarintaliikkeen avulla yrittävistä alasammutuista brittilentäjistä, ja yhä vain kasvavasta määrästä makkaroita.

"Echramath"Sain jonkun ihmevision ruveta katsomaan Miami Vicea, koska kasari ja neon ja pastelli ja valkoinen Testarossa ja Jan Hammer ja Rico Tubbs lataamassa kaksipiippusta haulikkoa,
Tuo muistuttikin että Miami VIce pitää ottaa sekin katsottavien listalle. Sarjassa on muistaakseni aivan loistava alakuloinen tunnelma joka hienosti tuki sarjan paska maailma -näkökulmaa (muistaakseni sarjan jaksot harvoin päättyivät täysin tyydyttävään oikeudenmukaisuuteen), jota 2000-luvun Miami Vice elokuva yritti kovin muovisesti jäljitellä.

"Echramath"mutta eihän sitä ole tietenkään Suomen tai vissiin Euroopan Netflixissä. Kolmesataa vuotta vanhaa perussarjaa. Yrittävätkö ne ajaa kaikki takaisin Piratebayhin.
Jos uusia sarjoja (tai vanhoja tiettyjä) haluaa katsoa suoratoistopalveluista tai ns. tv:stä, niin tuollainen on väistämättä fiilis. DVD:nä kyllä saa kaikkea yhä osteltua (tosin Discshopissa Miami Vice näyttää olevan "tilapäisesti loppu"-tilassa), mutta muuten pitää arpoa mihin puoleen tusinaan suoratoistopalveluun rahansa haluaa kantaa ja mihin vuodenaikaan. Tuntuu levityskanavat jotenkin pirstaloituneemmilta ja suljetummilta nykyään kuin maksukaapelikanavien aikoina. Suljetummalla tarkoitan sitä, että esitysoikeuksien kanssa tunnutaan olevan mustasukkaisempia kuin ennen wanhaan, jolloin niitä kaupattiin ulkomaille jokaiselle kiinnostuneelle tv-kanavalle.
20.07.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Joss Whedonilta tulee uusi HBO-sarja nimeltään The Nevers. Odotan kiinnostuneena.

The Nevers is described as an epic science-fiction drama about a gang of Victorian women who find themselves with unusual abilities, relentless enemies and a mission that might change the world. Whedon will serve as writer, director, executive producer and showrunner on The Nevers.

JussiYle TV1:llä alkaa toinen elokuuta saksalainen kolmiosainen historiallinen sarja Vallan ja rakkauden välissä
Sittenkin vasta viikkoa myöhemmin eli yhdeksäs elokuuta.

JussiNyt on se aika vuodesta, että Amerikkalaiset tv-kanavat lakkauttavat joitakin sarjoja antavat toisille uusia kausia. Kirveestä ovat saaneet esimerkiksi Lucifer
Netflix pelasti Luciferin kesäkuun puolivälissä.

Yksi cancelointi, jota tässä ketjussa ei ollut mainittu, on aikamatkustussarja Timeless. Se lakkautettiin toisen kauden jälkeen. Suomessa Timelessia on voinut katsella Neflixin kautta.

CSI Cyber starttaa MTV3:lla 22. elokuuta. Taidan jättää välistä.

CSI-perheen uusimmassa sisarsarjassa erikoisagentti Avery Ryan (Patricia Arquette) johtaa FBI:n kyberrikollisuuden yksikköä, joka edelläkävijänä selvittää laitonta toimintaa verkossa. Ryanilla on ensikäden tietoa siitä, miten tämän päivän teknologia sallii ihmisten piilotella verkon varjoissa ja miten nämä syyllistyvät vakaviin rikoksiin globaalissa mittakaavassa. Yksikön huipputiimiin kuuluvat rikostekniikan asiantuntija ja Ryanin uskottu Elijah Mundo (James Van Der Beek), introvertti tekniikkanero Daniel Krumitz, entinen hakkeri Brody Nelson sekä sosiaalisen median ja kyberkehityksen asiantuntija Raven Ramirez. Kun muut agentit etsivät rikollisia mailta ja mannuilta, niin Ryan tiimeineen sukeltaa dark netin syövereihin, jossa anonyymiys kukoistaa, rahavirtoja ei pystytä jäljittämään ja jossa kaikki on kauppatavaraa vain yhden klikkauksen päässä. Amerikkalainen rikostutkintasarja.

C Morelta tuttu Valkoinen prinsessa alkaa TV1:llä 21. elokuuta.

Uusi sarja 1/8. Vihollisen vuoteessa. Philippa Gregoryn historiallisiin romaaneihin perustuva vahva draama jatkuu. Valkoista ruusua kantava Yorkin kuningas Rikhard III kaatuu Bosworthin taistelussa. Valtaistuimelle nousee Lancasterin suvun vesa Henrik VII, joka halusi yhdistää valtakunnan ottamalla puolisokseen Elisabetin, valkoisen prinsessan.

CW-kanavan uusi fantasiasarja The Outpost aloitti Amerikassa kymmenen päivää sitten. Suomessa yksikään suoratoistopalvelu ei taida näyttää tätä.



https://www.youtube.com/watch?v=R-TSIHaKgkQ

Nightflyers-sarjasta julkistettiin uusi traileri:

https://www.youtube.com/watch?v=czt4hzpTnGI

Olin miettinyt, että pienoisromaani saataisiin laajennettua usean kauden tv-sarjaksi järkevimmin sillä tavalla, että mukaan otettaisiin vaikutteita Martinin muista Thousand Worlds -universumiin sijoittuvista tarinoista. Tai miksei vaikka soviteta niitä osaksi tv-sarjaa. Tietenkin oikeudet näihin pitäisi hankkia ensin. Mutta tuoreessa haastattelussa GRRM kertoo:
I haven’t followed that too closely, but they made a number of substantial changes, of course. It’s not part of my The Thousand Worlds universe anymore. It’s still set in space, but it’s more near-future space, set in the solar system, and it has a considerably larger cast.
Minulla kiinnostus tv-sarjaan romahti tämän tiedon jälkeen. Ai että ollaankin omassa aurinkokunnassamme ja vielä lähitulevaisuudessa...
20.07.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1272 viestiä
JussiCSI Cyber starttaa MTV3:lla 22. elokuuta. Taidan jättää välistä.
Vaikuttaa kyllä niin skeidalta, että taidan skipata minäkin. Enpä ole CSI-sarjoja katsellut muutenkaan enää vuosikausiin. Toisaalta jos Horatio Caine näkyy ruudussa, niin en välttämättä vaihda kanavaa.
27.07.2018
Freyja avatar
1200 kirjaa, 21 kirja-arviota, 418 viestiä
BBC:ltä on tulossa kahdeksanosainen minisarja Philip Pullmanin His Dark Materials -trilogiasta. Kuvaukset ovat alkaneet Cardiffissa. Lyraa näyttelee Dafne Keen ja käsikirjoituksen on tehnyt Jack Thorne. Odotan tältä sarjalta aika paljon, varsinkin kun elokuvaversio epäonnistui eka yritykseen. Eiköhän sarja siirry jakoon kansainvälisestikin kohtalaisen pian, kunhan valmistuu. Linkki.
04.08.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Ajan pyörän tv-sovituksen käsikirjoittaminen etenee. Toisen jakson nimi on Shadow's Waiting, minkä perusteella avauskirjan tapahtumia mennään kovalla vauhdilla eteenpäin. Nimi viittaa Shadar Logothiin, jossa vieraillaan 19. luvussa.

Amazonin Conan Barbaari -telkkasarja todellakin on suora sovitus Robert E. Howardin novelleista! Avausjakso kattaa Jääjättiläisen tyttären, kronologisesti ensimmäisen kertomuksen tapahtumat. Linkittämässäni uutisessa mainitaan myös se asia, että scifisarja Colony sai kirveestä kolmannen kauden jälkeen. Colonya ei kai ole näytetty Suomen suoratoistopalveluissa?

Netflix vahvisti Altered Carbonin toisen kauden.

Buffy, vampyyrintappajasta suunnitellaan reboottia. Minulle Buffy on kaikkien aikojen paras tv-sarja, eikä rebootti kiinnosta pätkääkään. Jos tehtäisiin uusi Buffyn maailmaan sijoittuva sarja, niin se olisi eri juttu. Mutta en mitenkään loukkaannu rebootin olemassaolosta, jos se toteutuu. Onhan alkuperäinenkin sarja tavallaan uudelleentulkinta Buffy-elokuvassa esitellyistä ideoista.

Päivänmääriä Suomen television tahtiin sarjoja seuraaville ihmisille:

- Crazy Ex-Girlfriendin kolmoskausi alkaa AVAlla 6. syyskuuta
- Supernaturalin 13. kausi alkaa Subilla 8. syyskuuta
- American Horror Storyn seiskakausi "Cult" alkaa Subilla 9. syyskuuta
04.08.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
JussiCSI Cyber starttaa MTV3:lla 22. elokuuta. Taidan jättää välistä.
Ei jumalauta... CSI-sarjat ovat muutenkin aiheuttaneet syöpää todellisuuden rajoja rikkovalla poliisityöllään, niin mitkäköhän olis fiilikset kun ne alkavat osua enemmän meikäläisen asiantuntemusalueeseen, ja eksyä vieläkin kauemmaksi keskimääräisen käsikirjoittajan asiantuntemusalueesta?

Tosin jotenkin mulla on sellanen tunne, ettei CSI ole koskaan ottanut itseään todesta näiden videokuvan suurennuksien ja laadunparannusalgoritmiensä kanssa..
13.08.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1272 viestiä
Mietin tuossa, minkä katsomattoman sarjan aloittaisin ja valitsin Bansheen. Olen varastoinut sitä hyllyyn jo kolmen kauden verran, eli minulta puuttuu vain neljäs ja viimeinen. Sarja on siis varsin kompaktin mittainen, mikä on pelkästään hyvä juttu. Moni hyvä sarja on menettänyt tehonsa turhan venytyksen takia ja vaikka laatu ei mainittavasti laskisikaan, niin aina ei vaan jaksa (katson sinua, Game of Thrones).

Olen katsonut vasta pari jaksoa, mutta tunnen olevani koukussa. Vankilasta vapautuva päähenkilö suuntaa Bansheen syrjäkylään tavoitteenaan löytää entinen heilansa ja tämän hallussa oleva ryöstösaalis. Vapaa mies päätyy heti kummallisiin ja väkivaltaisiin tilanteisiin ja piankin hän onkin huijannut itsensä pikkukaupungin sheriffiksi. Päähenkilö on superkliseinen toiminnan mies, mutta lähtöasetelma, muut hahmot ja totinen pöhköys tekivät jo vaikutuksen. Sekasoppa on melkoisen mehevä jo tässä vaiheessa ja sakenee toivottavasti entisestään.
20.08.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1272 viestiä
Katsoin Bansheen ekan kauden loppuun. Varsin viihdyttävä ja koukuttava kymmenen jakson paketti. Vakavuus ilman selvää itseironiaa on vähän ristiriidassa uskomattomiin juonenkäänteisiin nähden, mutta muuten nautin tästä kyllä suuresti. Päähenkilö pieksee väkeä suunnilleen jokaisessa työvuorossaan, mutta virkamerkki pysyy silti tiukasti takinliepeessä. Mutta sellaista se kai on Amerikan takapajuloissa. Jatkoinkin jo kakkoskaudelle ja meno vaikuttaa edelleen hyvältä.
20.08.2018
HVM avatar
42 kirjaa, 202 viestiä
Olikos täällä omaa lankaa ei-japsi animaatioille? No joka tapauksessa Netflixístä löytyy nytten:

Final Space, avaruus (ja aika) sekoilu, jonka alkuperäisen pilottiin muistan katsoneeni tuubista aikoinaan, ja se vaikutti sopivasti sotkevan avaruusooppera-draamaa ja huumoria. Vaikka sarjan sinätuuba versio ei lähtenytkään lentoon, on nyt siitä kasvatettu kokonainen animaatiosarja Conan O'Brienin ja TBS:n avustuksella.
Varsinaiset sarjan aloitusjaksot olivatkin pettymys; monet hahmot ovat puristettu yksiuloteteisiksi idiooteiksi huumorin perusteella ja valitettavasti tuo huumori ei satu kohdalleen. Sarja paranee edetessään ja sai katsottua sen loppuun ongelmitta, mutta se ei koskaan oikein lunasta odotuksia joita alkuperäisen pilotti asetti.

Disenchantment, vähän GOT perusteella rahoitettu, fantasiamaailmaan sijoittuva 'komedia' ja Matt Groeningin kolmas animaatiosarja. Hahmojen suunnittelu näyttää samalta kun Simpsoneissa ja Futuramassa, ja myös osa ääninäyttelijöistä on myös peräsin Futuramasta. Valitettavasti myös osa käsikirjoittajia näyttää olevan peräisin näistä sarjoista, vaikka ensimmäiset jaksot toimivat jokseenkin, niin jo kolmannessa jaksossa on maailman rikkovia, yhden lauseen vitsejä jotka eivät pääasiassa toimi. Viidennen jakson jälkeen onkin jo todellisia vaikeuksia jatkaa katsomista, vaikka ei ollakaan vielä zombi-simpsonien tasolla. Kertokaahan jos sarja paranee edetessään.
09.09.2018
Riku avatar
68 viestiä
Rasimus

Ikivanhoista sarjoista tuli katsottua uudestaan Babylon 5. Kyseessähän on 1994 alkanut Star Trek Next Generationin vanavedessä vihreätä valoa saanut sarja avaruusasemasta, joka päätyy maailmankaikkeuden laajuisten tapahtumien keskipisteeksi. Sarjan teki erikoiseksi se, että se oli yksi ensimmäisistä jatkuvajuonisista sarjoista. Kovasti ovat kehuskelleet, että sarjan viisi tuotantokautta olivat kaikki etukäteen suunniteltua, mutta jo tuolloin, ja nyt uudestaan katsoessa, mulle kyllä syntyi ihan eri vaikutelma.

Eka tuotantokausi meni vielä ymmärrettävästi itsenäisten jaksojen kanssa kokeillessa, minkälaisen vastaanoton sarja saa ja kannattaako iso juonikuvio käynnistää. Sen aikana esiteltiin erinomainen henkilökaarti, jonka mieleenpainuvimpina hahmoina toisiaan vihaavat centaurien suurlähettiläs Londo ja narnien suurlähettiläs G'Kar. G'Kar esiintyy aluksi roistona ja Londo lupsakkaana ja sympaattisena renttuna, vain jotta myöhemmissä sarjan jaksoissa näiden osat alkavatkin muuttua aluksi päinvastaisiksi, ja lopulta sitten molempia (ja molempien kotimaailmoja) koskevien traagisten tapahtumien kautta jonkinsortin ystävyydeksi. Ekalla kaudella esitetään vain vähän viitteitä tulevasta Varjosodasta, kun ns. arkkityyppinen vuosituhansien välein ilmestyvä pahuus tekee uutta tuloaan.

Toisessa tuotantokaudessa päästiin jo jaksosta toiseen etenevään koherenttiin suureen tarinaan ja etukäteen pedattuun Varjosotaan, ja se on se piste jossa aloin muistamaan miksi olin aikoinani niin täpinöissäni koko sarjasta. Kyseessä kun on parasta avaruusoopperaa mitä tuolloin telkusta tuli kun Next Generationkin oli lopetettu.

Homma jatkuikin ihan mainiosti kolmannen tuotantokauden loppuun asti jonka jälkeen yskähtely alkoi: Varjosota päättyi, ja sen jälkeen käytiin täysin erillisinä tarinakaarina läpi Maan vapautus totalitaarisesta diktatuurista ja varjojen jälkeenjääneiden kätyreiden toimista sodan päättymisestä huolimatta. Erilliset tarinakaaret olivat selkeästi huono idea, kun ne kaikki kuuluivat saman Varjosodan alaisuuteen. Miksi lopettaa Varjosota, ja sitten eristää nuo alisodat omiksi osioikseen, vaikka ne olisi voitu kertoa yhdessä kasassa saman sodan eri näyttämöinä?

Jotenkin syntyi vaikutelma, että kolmannen tuotantokauden kohdalla saattoi sarjan jatko olla vaarassa, joten päädyttiin yskähtelevään ratkaisuun lopettaa Varjosota ennen aikojaan jonkinlaiseksi finaaliksi siltä varalta että sarja lopetettaisiin. No, jatkoa saatiin, joten pienen onnahtelun jälkeen päästiin ihan hyvin edenneeseen Maan vapautustaisteluun joka vei neljännen tuotantokauden ja lopetti sen komeasti. Sitten saatiin vahvistus, että sarjaa vieläkin jatketaaan, ja sen jälkeen tehtiin viides tuotantokausi taas erillisenä kasanaan kaapien kasaan ne elementit, joita ei uskallettu tunkea aiempiin jaksoihin kun ei tiedetty saataisiinko niille ikinä kohtuullista päätöstä...
Käsittääkseni DS9 perustui Babylon 5 materiaaleihin. Käsittääkseni kieltäytyivät tekemästä B5:tä, mutta sitten kopioivatkin tavaraa DS9:iin ja taisivat vielä puskea ulos ennen kuin B5 alkoi. En ole ihan varma käytiinkö asiasta oikeuttakin.

Toinen, mitä olen kuullut, että tarinat oli ihan suunniteltu viidelle kaudelle, mutta tosiaan jossain varmaan neljännen kauden tienoilla firma oli niin vaarassa, että ei uskottu viidennen toteutuvan joten kaikki pantiin kasaan ja sitten pitikin keksiä jotain uutta kauden verran.
12.09.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Netflixin Noituri-sovitukseen on kiinnitetty Geraltin näyttelijä: Henry Cavill. Wertzone-blogin mukaan sarjan debytointi ensi vuonna on myös varmistettu. Cirin roolitus on käynnissä.

BBC tilasi jo toisen kauden Universumien tomu -telkkasarjaan, joka ei ole vielä edes alkanut.

Apple vahvisti kymmenen jakson mittaisen avauskauden Säätiön tv-tulkintaan. Wertzone bloggasi Asimovin kirjojen adaptaation vaikeudesta.

Veronica Mars saattaa palata ruutuun!

Brian K. Vaughanin scifisarjakuva Y: The Last Man kääntyy tv-sarjaksi. Pilottijaksoa kuvataan parhaillaan.

Mr. Robot päättyy neljänteen kauteen.

HBO on virallisesti vahvistanut Alan Mooren Vartijoihin perustuvan Watchmen-sarjan ensimmäisen kauden, ja se nähdään televisiossa jo ensi vuonna. En aio katsoa.

The Last Kingdomin toinen kausi lisättiin muutama päivä sitten Suomen Netflixin valikoimaan. Itse katselin tämän ostamaltani blu-ray-kausiboksilta.

Deborah Harknessin fantasiatrilogiaan pohjautuva tv-sarja A Discovery of Witches nähdään HBO Nordicilla brittitahtiin 15. syyskuuta alkaen.
Deborah Harknessin All Souls -menestyskirjasarjaan perustuva sarjasovitus on rohkea, salaperäinen ja moderni romanttinen draamakertomus. Diana Bishop (Teresa Palmer) on nuori historiantutkija sekä tunnetun noitasuvun viimeinen jälkeläinen. Hän löytää oxfordilaiskirjastosta salaperäisen kadonneeksi luullun Ashmole 782 -käsikirjoituksen, joka sinkoaa Dianan keskelle salaperäistä arvoitusta ja arvoituksellisen Matthew-nimisen (Matthew Goode) vampyyrin tielle. Sarjassa nähdään myös mm. Alex Kingston, Owen Teale, Lindsey Duncan, Trevor Eve ja Malin Buska, joka esittää Satu Järvinen -nimistä roolihahmoa.
https://www.youtube.com/watch?v=dkZSy48Gimk
12.09.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
"Jussi"Netflixin Noituri-sovitukseen on kiinnitetty Geraltin näyttelijä: Henry Cavill. Wertzone-blogin mukaan sarjan debytointi ensi vuonna on myös varmistettu. Cirin roolitus on käynnissä.
Ja pyrkimys castata Ciriksi etninen näyttelijä on jo nostanut raivon internetissä. Olkoonkin niin että, kuten tuossa blogissa mainitaan, käytetyssä ilmaisussa etninen voi tarkoittaa myös puolalaista. Mutta ensimmäisenä kyllä tulee taas mieleen uusimman Robin Hood -leffan älytön castaus Jamie Foxx Pikku-Johniksi: Historiallisessa perspektiivissä maailmalla matkaava aatelinen vielä menee, mutta mustaihoinen pennitön saksilainen maajussi on vähän todennäköisyyksien venyttämistä.

Olen utelias näkemään, miten tekijät hoitavat Cintran ja Nilfgaardin valtakuntien etnisyyden, kun ainakin toisen Cirin vanhemmista (Cintran kuningatar ja Nilfgaardin keisari) on tämän perusteella oltava etninen. Haltioista puhumattakaan, joiden veri virtaa Cirissä ja osittain määrää tämän (vaalean ja vihreäsilmäisen) ulkonäön. Tai ehkä Cintran kuningatar on muualta tuotu vaimo (mikä vaatisi aikamoisia muokkauksia juoneen. Ehkä hänen sukunsa muualta tuotu)?

Voi olla mielenkiintoista myöskin nähdä minkälaisia mielleyhtymiä syntyy kun iholtaan mustat nilfgaardilaiset pistävät maailmaa sileäksi. Tai toisinpäin, iholtaan valkoiset nilfgaardilaiset pistävät mustien asuttaman Cintran sileäksi.
13.09.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Minä luotan siihen, että Cirin näyttelijäksi etsitään tuolla ilmoituksella slaavia. Muuten asiassa ei ole mitään tolkkua. Jos Netflix oikeasti rupeaa roolittamaan Noituriin ei-valkoihoisia, jätän tv-sarjan katsomatta ja odottelen sitä, että tulevaisuudessa saamme uuden, Sapkowskin kirjoille uskollisen sovituksen. Toimin näin viime vuonna Musta torni -elokuvan kanssa. Katselen parhaillaan BBC:n kahden vuoden takaista kuusiosaista tv-tulkintaa Tolstoin Sodasta ja rauhasta. Olisin lopettanut seuraamisen heti alkuunsa, jos aatelisia Pietarissa ja Moskovassa esittäisivät tummaihoiset näyttelijät.

Eilen uutisoitiin, että suomalaisesta Alan Wake -pelistä suunnitellaan tv-sarjaa.

American Godsin toinen kausi on vaikeuksissa.

Ajan pyörän tv-sovituksen showrunner vastaili fanien kysymyksiin.
Judkins confirmed that the show is in development at with Amazon (via, as we know already, Sony TV Studios) but it has not yet been formally greenlit, either for a full first season or a pilot. As such, things like production timelines, timetables for casting and when we might get to see the show all remain up in the air.

14.09.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1272 viestiä
HVMDisenchantment, vähän GOT perusteella rahoitettu, fantasiamaailmaan sijoittuva 'komedia' ja Matt Groeningin kolmas animaatiosarja. Hahmojen suunnittelu näyttää samalta kun Simpsoneissa ja Futuramassa, ja myös osa ääninäyttelijöistä on myös peräsin Futuramasta. Valitettavasti myös osa käsikirjoittajia näyttää olevan peräisin näistä sarjoista, vaikka ensimmäiset jaksot toimivat jokseenkin, niin jo kolmannessa jaksossa on maailman rikkovia, yhden lauseen vitsejä jotka eivät pääasiassa toimi. Viidennen jakson jälkeen onkin jo todellisia vaikeuksia jatkaa katsomista, vaikka ei ollakaan vielä zombi-simpsonien tasolla. Kertokaahan jos sarja paranee edetessään.
Olen katsonut tästä puolet eli viisi jaksoa ja olen kyllä viihtynyt. Ääneen ei tule naureskeltua, kuten Simpsonien parhaina päivinä, mutta enimmäkseen huumori osuu maaliinsa. Jatkuva juoni on ihan hyvä juttu, mikä tosin ilmenee vain siinä, ettei tilanne nollaudu joka jakson lopussa. Tunnettuja fantasiabrändejä voitaisiin parodioida enemmänkin, tähän mennessä vitsiä on väännetty vain niinkin tuoreesta jutusta kuin Hannusta ja Kertusta.
10.10.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
JussiJos Netflix oikeasti rupeaa roolittamaan Noituriin ei-valkoihoisia, jätän tv-sarjan katsomatta ja odottelen sitä, että tulevaisuudessa saamme uuden, Sapkowskin kirjoille uskollisen sovituksen.
Noituriin paljastettiin useita näyttelijöitä. Ciriä esittää valkoihoinen näyttelijä, mutta Fringillan rooliin on valittu afrikkalaistaustainen Mimi Ndiweni. Nyt näyttää todennäköiseltä, että jätän tv-sarjan välistä. Mutta jos kaikki muut näyttelijät ovat valkoisia, ja Fringillan ihonväri pystytään selittämään jotenkin järkevästi, niin ehkä sarjalle voisi antaa mahdollisuuden. En kyllä osaa sanoa, miten uskottavassa selityksessä onnistuttaisiin.

Noiturin maailmassa saattaa elää ei-valkoihoisia/mustia ihmisiä, mutta jossain kaukana, sillä Sapkowskin kirjojen tapahtuma-alueilla kaikki ovat eurooppalaisen näköisiä. Fringilla Vigo on nilfgaardilainen velho, ja Nilfgaard sijaitsee pohjoisen kuningaskuntien eteläpuolella. Voisiko keisarikunta tv-sarjan maailmassa ulottua niin pitkälle etelään, että väestö on kauimpana ruskeaihoista?

The Giftedin toinen kausi alkaa Suomen Foxilla 25. lokakuuta.

Veronica Marsin paluu on vahvistettu!

Uudesta fantasiasarjasta The Outpost tilattiin toinen kausi.

HBO on tullut mukaan BBC:n Universumien tomun tv-sovitukseen.

Raymond E. Feistin Riftwar-kirjoista on suunnitteilla tv-sarja.

Olen ketjussa puhunut Amazonin Conan Barbaari -sovituksesta, joka olisi uskollinen Howardin alkuperäisille novelleille. Nyt Amazon on huhujen mukaan hylännyt projektin.

Netflix aikoo tehdä elokuvia ja tv-sarjoja Narniasta.

Ensimmäinen traileri Hyviä enteitä -kirjan tv-sovituksesta:

https://www.youtube.com/watch?v=e5USmHaLmyo
11.10.2018
HourglassEyes avatar
502 kirjaa, 56 kirja-arviota, 2772 viestiä
Hyvien enteiden trailerit antavat lupaavaa kuvaa tulevasta sarjasta. Toivottavasti Pratchettin ja Gaimanin nerokkuus pääsee esille sarjan myötä. Ainakin Tennant ja Sheen tuntuvat vakuuttavan päärooleissaan. Here's for hoping!
20.10.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Hugh Howeyn suomentamattomasta scifiromaanista Beacon 23 puuhataan tv-sarjaa.

Yle on hankkinut esitysoikeudet Ruusun nimen uuteen tv-sovitukseen.

Netflix canceloi urakalla Marvel-sarjojaan. Aluksi kirveestä sai Iron Fist, ja nyt Luke Cage. Molempia tehtiin kaksi kautta.

Eloonjääneiden (The 100) viides kausi päättyi Amerikan televisiossa elokuun alussa. Suomessa Sub-kanava näyttää tuotantokauden 4. joulukuuta lähtien! Aika mahtavaa, ei siis tarvitse ostaa kausiboksia.

Jos joku odottaa 12 apinan uusia jaksoja Kutoselle, niin hänelle ikävä uutinen. Kanava nimittäin kertoi syyskuussa, että se ei jatka scifisarjan esittämistä. Kaksi ensimmäistä tuotantokautta ehdittiin näyttää.

Netflix ei ole vieläkään ilmoittanut, milloin The Last Kingdomin kolmoskausi tulee katsottavaksi palveluun. Se on kerrottu, että jaksomäärä on nostettu kymmeneen (aiemmilla kausilla jaksoja oli kahdeksan kappaletta). Tällä viikolla kolmoskaudesta julkistettiin ensimmäinen traileri:

https://www.youtube.com/watch?v=oSf2D6hBCYs

Olen edelliset kaudet katsonut blu-rayltä, nyt pitää siirtyä suoratoistoon.

EDIT: Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Robert Kirkmanin Outcast on lakkautettu toisen kauden jälkeen. Syynä kanavan päätökseen olivat laskeneet katsojaluvut.

EDIT 2: The Last Kingdomin kolmoskausi saapuu Netflixiin 19. marraskuuta!


Muokannut Jussi (22.10.2018)
20.10.2018
Kuurankukka avatar
238 kirjaa, 1 kirja-arvio, 110 viestiä
Uusi versio Sabrina teininoidasta alkaa ensi viikolla Netflixissä! Vähän jännittää.

https://www.youtube.com/watch?v=ybKUX6thF8Q
31.10.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
JussiNyt näyttää todennäköiseltä, että jätän tv-sarjan välistä. Mutta jos kaikki muut näyttelijät ovat valkoisia, ja Fringillan ihonväri pystytään selittämään jotenkin järkevästi, niin ehkä sarjalle voisi antaa mahdollisuuden. En kyllä osaa sanoa, miten uskottavassa selityksessä onnistuttaisiin.
On käytännössä varma, että en katso Netflixin Noituria. Uusia roolituksia paljastettiin, ja mukana on niin afrikkalais- kuin intialaistaustainen näyttelijä. Ensimmäisen pitäisi olla pohjoisen kuningaskuntien velho Istredd. Itse asiassa näyttelijä Royce Pierreson näyttää ainakin puoliksi valkoihoiselta, mutta Daran esittäjä Wilson Radjou-Pujalte on hyvin tumma.

Pidän vielä portin auki sille, että asialle annetaan järkevä selitys. Mutta pahasti näyttää siltä, että luvassa on etnisesti kirjava eurooppalainen keskiaikainen maailma, jota ei perustella mitenkään. Veikkaan vielä, että kukaan asukkaista ei kiinnitä huomiota ihonväriin, mutta silti jostain syystä eri etnisyydet säilyvät[*]. Minulla tällainen syö kaiken uskottavuuden, enkä voi katsoa lopputulosta.

En kyllä pysty ymmärtämään Netflixin toimintaa. Jos halutaan tehdä etnisesti moninainen fantasiasarja, niin miksei hankittu oikeuksia sellaiseen lähdemateriaaliin? Tai luotu itse tyhjästä sarjaa? Taisin sanoa ketjussa jo aiemmin, että olisin jättänyt Game of Thronesin välistä, jos Westerosin asukkaita esittämään olisi roolitettu tummaihoisia näyttelijöitä. Eihän siinä olisi ollut mitään järkeä, kuten tilanne vaikuttaa olevan Netflixin Noiturissa.

[*]Jos valkoihoisten asuttamaan keskiaikaistyyliseen maailmaan (jossa ei välitetä ihonväristä) saapuisi jostain mustaa väestöä, niin se sulautuisi nopeasti valtaväestöön, ja jatkossa kaikki olisivat samannäköisiä.

Mainitaan toisena asiana se, että Marsin kakkoskausi alkaa Suomen National Geographicilla 14. marraskuuta.
03.11.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
Ei nyt tuomita Noituria paskaksi näkemättä. Vaikkakin mun henk. koht. kokemus sanoo, että kun tuottajaporras lähtee vääntämään valmiiksi hyvää alkuperäismateriaalia yhdessä asiassa, ei muutkaan asiat yleensä loksahda paikoilleen. Onneksi castauspäätökset eivät ole typerimpiä mahdollisia keskittyessään sivuhenkilöihin, vaikkakin epäilen että Cirin rooli meni Radjou-Pujaltelta sivu suun ihan vain asiasta nousseen äläkän takia.

"Jussi"Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Robert Kirkmanin Outcast on lakkautettu toisen kauden jälkeen. Syynä kanavan päätökseen olivat laskeneet katsojaluvut.
En ihmettele. Sarja oli jopa Walking Deadia tylsempi, eikä tuntunut etenevän mihinkään. Eikä kyseisen zombisarjankaan tulevaisuus näytä lupaavalta. Ei oikein onnistunut yritys ryhtiliikkeeseen yhdeksännen kauden myötä.

Random-ajatus:
Kuvittelenko vain, vai eikö suoratoistopalveluista tosiaan voi katsoa tv-sarjoja ilman kuukausimaksua? Mulla oli jotenkin sellainen kuva, että jokunen vuosi sitten joitain sarjoja sai ihan kertavuokraushinnallakin katsottavakseen, mutta ei sitten...

Mä noin periaatteesta en haluaisi sählätä tilausten kanssa vain yhden rupisen sarjan takia, vaikka - jos totta puhutaan - olen maksanut dvd-versioista moninkertaisia hintoja ihan vain kuulopuheiden perusteella, eikä niitä mielenkiintoisia sarjoja palveluissa vain yhtä ole... Mutta ainakin dvd:t voi sentään katsoa uudestaan ja uudestaan milloin huvittaa ilman lisämaksua :tongue:
07.11.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Joo, sinulla on hyvä pointti siinä, että ei pitäisi tuomita etukäteen. En ole viesteissäni varmaan kunnolla sanonut sitä, että jos näyttelijöiden etninen kirjo selitetään Netflixin Noiturissa järkevästi, niin ei minulla silloin ole ongelmia asian kanssa. Starzin Camelot vuodelta 2011 on siitä huono esimerkki, että se sijoittuu meidän maailmamme menneisyyteen eikä fantasiamaahan, mutta otetaan se silti esille. Sarjan näyttelijät olivat muuten valkoihoisia, mutta Viviania esitti zimbabwelaistaustainen nainen. Kun hänet kohdattiin ensimmäisen kerran, niin asiaan puututtiin heti. Vivian kertoi Arthurille, että hänen perheensä tuotiin Britanniaan palvelijoiksi, ja että he päättivät jäädä saarelle, kun roomalaiset vetäytyivät sieltä. Nyt hahmon ihonväri oli selitetty, eikä se häirinnyt minua mitenkään. Camelot oli kyllä valitettavasti varsin heikko, ja se canceloitiin huonojen katsojalukujen takia heti ensimmäisen kauden jälkeen. Paras asia sarjassa oli upea alkutunnari...

Mutta viime vuosina olen nähnyt fantasiasarjoja/elokuvia, joissa rodullinen moninaisuus on toteutettu tökerösti ilman mitään selitystä. Ensimmäinen reaktioni oli, että Netflix jatkaa samaa linjaa Noiturissa, vaikka totuus voi olla toinen. Minä lopetin Lev Grossmanin kirjoihin pohjautuvan The Magiciansin katsomisen toiseen kauteen. Syynä on se, että pidän romaaneista valtavasti, mutta kakkoskauden tarina oli tv-sarjan tekijöiden itse keksimä eikä perustunut lähdemateriaaliin. Mutta myös älyttömyys hahmojen etnisyydessä vaikutti päätökseeni. Sarjassa on meidän maapallomme rinnalla Filloryn keskiaikaistyylinen fantasiamaailma. Siellä vieraillaan ekan kauden lopulla, ja toinen kausi sijoittuu suurilta osin tähän Narnia-kopioon. Kirjoissa kaikki ihmiset Filloryssa ovat valkoihoisia.

Tv-sovituksessa ekan kauden lopulla Filloryn ihmisasukkaat tosiaan olivat eurooppalaisen näköisiä. Mutta toisen kauden alusta lähtien merkittävä osa oli mustia. He elivät rinnakkain valkoisten kanssa, eikä kukaan kiinnittänyt mitään huomiota ihonväriin, eikä sitä edes koskaan kommentoitu. Yhteiskunta tuntui olevan "post-racial". Odotin koko kauden ajan, milloin asiaan annetaan selitys, mutta sitä ei koskaan tullut. Ilmeisesti fillorylaisten parisuhteissa taustalla oli kuitenkin vahva rotuerottelu, koska mustat ja valkoiset eivät olleet sekoittuneet. Kertaakaan ei viitattu siihen, että mustat asukkaat olisivat äskeisiä maahanmuuttajia. Filloryn kuningaskunnan pohjoispuolella sijaitsee Loria-niminen "pahismaa". Sen asukkaita kuvailtiin kirjoissa viikinkien näköisiksi. Tv-sovituksessa etninen kirjo oli vastaava kuin Filloryssa, ja Lorian kuningasta näytteli musta mies.

En pystyisi katsomaan Netflixin Noituria, jos siinä olisi vastaava meininki. Mutta sarjaan on jo valittu näyttelijöitä, jotka ovat "mixed race" (Magiciansissa kaikki mustat fillorylaiset olivat kunnolla tummia). Minäkin kiinnitin huomiota siihen, että Noiturissa tärkeimpien osien esittäjät ovat etnisesti eurooppalaisia. Mutta se on aivan sama eikä pelasta tilannetta, jos sivurooleissa on kuitenkin ei-valkoihoisia, eikä tätä yritetäkään selittää. Tärkeintä minulle on yleinen uskottavuus/loogisuus.

Martinin Tulen ja jään laulua ei voi verrata Noituriin, koska siinä nähdään ensimmäisestä osasta lähtien paljon ei-valkoihoisia ihmisiä. Noiturissa ei koskaan, sillä se on leimallisesti slaavilainen/itäeurooppalainen tarina. Mutta otetaan nyt kuitenkin Game of Thrones esille. Laitoin sarjan katsomisen tauolle neljännen kauden jälkeen. Siihen mennessä oli tavattu kaksi hahmoa, jotka oli muutettu tummaihoisiksi, vaikkeivät he kirjoissa sellaisia olleet: Salladhor Saan ja Xaro Xhoan Daxos. Mutta koska molempien kohdalla selitettiin, että he ovat kotoisin Kesäsaarilta, ei muutos minua häirinnyt. Kesäsaarelaiset ovat kauppiaita, jotka purjehtivat maailman meriä ja vierailevat myös Westerosin satamissa. Sapkowskin Noituri-kirjoissa ei ole sellaisia alueita, joilta ei-valkoihoisten ihmisten voisi selittää tulevan.

Katsoin muuten tänään vihdoinkin loppuun Kohteen (Person of Interest) viidennen eli viimeisen kauden. Tallensin sen kaksi vuotta sitten Elisa-viihteeseen. Viimeinen kausi oli scifisarjan paras – nyt oli aiempaa vähemmän "monster of the week" -meininkiä ja pääjuoni nostettiin etusijalle. Lopetus oli onnistunut ehkä siksi, että sarjan tekijät tiesivät jo ennen kauden kuvaamista, että se jää viimeiseksi.

Olen puhunut ketjussa Syfyn uutuussarjasta Nightflyers, joka pohjautuu George R.R. Martinin vanhaan pienoisromaaniin. Kausi esitetään Yhdysvalloissa näin:
when the series premieres on Sunday, December 2, the first five episodes will also become available across Syfy's streaming platforms. Those will only be available through Thursday, December 6, and then the second half of the season will stream between December 9–13.
Netflix hankki scifisarjaan oikeudet Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. En tiedä, millaisella aikataululla jaksot tulevat palveluun Suomessa.

Jim Butcherin The Dresden Filesista suunnitellaan uutta tv-sovitusta. Tämän olisi parasta olla aivan toista tasoa kuin vuoden 2007 yritelmä...

Stephen Kingin romaanista Tervetuloa Joylandiin aiotaan tehdä tv-sarja.

Rämeen olennon tv-tulkinnan roolitus etenee.

Yllättävänä uutisena Showtime-kaapelikanava on tilannut Penny Dreadful: City of Angels -nimisen telkkasarjan. Minä tykkäsin kovasti alkuperäisestä Pennystä, ja tässä on sen luoja/käsikirjoittaja John Logan mukana samoissa tehtävissä. Ensimmäinen kausi sijoittuu vuoden 1938 Los Angelesiin, ja sarjan hahmot ovat täysin uusia.


07.11.2018
Mab avatar
616 viestiä
Olen Jussin kanssa aika lailla samoilla linjoilla koskien tällaisten pseudokeskiaikaisten fantasiamaailmojen tv/elokuvasovitusten etnistä moninaisuutta: se olisi hyvä tehdä uskottavasti eikä vain heitellä sattumanvaraisesti erilaisista etnisistä taustoista tulevia näyttelijöitä eri rooleihin ilman ajatustakaan kyseisen maailman loogiselle johdonmukaisuudelle.

Se uskottavuus toimii tietysti molempiin suuntiin. Minusta olisi virhe, jos esimerkiksi tulevassa Ajan pyörän tv-sovituksessa ei huomioitaisi sitä, kuinka esim. muut kaksvirtalaiset ovat tummempia kuin Rand. Samoin jos Robin Hobbin teoksia joskus filmattaisiin, niin ratkaisuna ei tietenkään saisi olla, että rooleihin otettaisiin vain valkoihoisia näyttelijöitä.

Kaikki toki tietävät, että ns. hahmojen valkopesulla on pitkä ja vähemmän kunniakas historia, mistä on hyvä päästä eroon mahdollisimman pian. Mutta jos asetelma käännetään päinvastoin, niin se on kuitenkin periaatteessa vain saman ongelman toistamista (lopputuloksen uskottavuutta ajatellen, vaikka syyt siihen ovatkin oletettavasti erilaisia).
07.11.2018
Jussi avatar
1234 kirjaa, 109 kirja-arviota, 1764 viestiä
Joo, Rand tosiaan erottuu joukosta, sillä kaikilla muilla kaksvirtalaisilla on ruskeat silmät ja tumma tukka. Tämä olisi hyvä huomioida näyttelijävalinnoissa. Mutta ei Kaksvirran väestöä yleisesti mitenkään tummempi-ihoisena kuvata. Toki Cairhienin asukkaat ovat tekstin mukaan kalpeita (ja lyhyitä) muihin verrattuna, vaikka heilläkin on tummat hiukset ja ruskeat silmät. Jordanilla on tarkat kuvaukset eri kansojen ulkonäöstä, ja joidenkin eteläisten valtioiden asukkailla (esimerkiksi Illian ja Ebou Darin seutu Altarassa) on "olive skin". Arad Domanin asukkaiden ihonväriä taas kuvataan termillä "coppery-skinned". Saldaealaiset ovat myös tummempia, ja toivon, että Failen näyttelijä vastaa tekstiä:



Ajan pyörän suomennosten kansikuvissa muuten nähtiin ainakin kerran ns. valkopesua, sillä Tuon on oikeasti musta:



Minulle on Robin Hobbin kirjoissa jäänyt epäselväksi, mitä kirjailija varsinaisesti tarkoittaa sillä, että Kuuden herttuakunnan rannikkoalueiden (ja Kaukosaarten) väestö on "tummempaa". Heillä on tummat hiukset ja silmät verrattuna sisämaan herttuakuntiin ja Vuorimaille, joissa ihmiset ovat usein sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia. Mutta onko ihonväri vastaavaa kuin Etelä-Euroopassa? Ketään ei kirjoissa kutsuta mustiksi, paitsi Aslevjalin Mustaa miestä. Kasalan väestö ja elolaivakauppiaat ovat alun perin kotoisin kaukana etelässä sijaitsevasta Jamailliasta, mutta silti heitä ei kuvailla mitenkään tummaihoisiksi.

Kyllähän Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä veljet ovat "varsin ruskeaihoisia", mutta nykyään termi ymmärrettäisiin toisin...
08.11.2018
Mab avatar
616 viestiä
Varmaan vähän tulkinnanvarainen kysymys, mutta mä olen ollut siinä uskossa, että muut kaksvirtalaiset ovat hitusen Randia tummempia myös iholtaan - jos Rand on vähän niinkuin skandinaavi, niin kaksvirtalaiset yleensä ovat lähempänä eteläeurooppalaisten värimaailmaa. Eivätkös Elaida ja Morgase epäilleet Randin kertomaa taustaa juuri sen takia että hän oli myös ihonkin puolesta epäilyttävän vaalea? Samoin juurikin tuo cairhienilaisten ihon vaaleuden mainitseminen erikseen (vaikka ovat tummasilmäisiä ja -hiuksisia) vihjaa minusta, että tarinaa kerrotaan sellaisten ihmisten näkökulmasta, joiden iho ei ole niin vaalea. Kaksvirtalaiset ovat kuitenkin eläneet aika eristyksissä, joten mielestäni käy järkeen, että he saattavat olla tummempia kuin muut alueen asukkaat (en tosin muista kovinkaan tarkasti Manetherenin historiaa ennen maailman murtumista).

Sit Kuudesta herttuakunnasta, että Fitzhän on puoliksi vuorimaalainen ja hänen ihoaan on muistaakseni kuvailtu vaaleammaksi kuin muilla Peuran asukkailla (punastuminen näkyy helpommin ja sitä rataa). Silti Fitz oli käsittääkseni tummempi kuin mitä esimerkiksi Narri oli Lordi Kultaisessa, missä Narrikaan ei enää ollut albiino vaan kullanruskea(?) iholtaan. Joten ehkä yleisesti sitten sellainen ehdottamasi Etelä-Euroopan väritys? Mut joo, mene ja tiedä, en ole oikein saanut selvitettyä itselleni kovin tarkasti Robin Hobbin seuraamaa systeemiä tai sen kokonaislogiikkaa. Tuntuu mielestäni oudolta, että aurinkoisessa etelässä on vaaleampaa populaatiota kuin kylmemmässä pohjoisessa.
^ Ylös