10 1/2 lukua maailmanhistoriaa

Julian Barnes
Julkaistu: 1990 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: A History of the World in 10 1/2 Chapters
Tyylit: fantasia, mainstream

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Kristiina Drews.

1. painos: WSOY, 1990. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: WSOY, 1995. Best seller. Nidottu.

Nooan Arkin salamatkustaja kertoo meille oman versionsa Purjehduksesta. Kertomus on yllättävä ja mullistava, aivan toisenlainen kuin virallinen selonteko, mutta tuon kertomuksen kuultuamme ymmärrämme paljon ihmiskuntamme myöhempää kehitystä. Egeanmerellä risteilevän laivan luennoitsijan työ keskeytyy, kun salaperäinen ryhmä antaa hänelle epämiellyttävän pulman ratkaistavaksi. Ja Ranskassa keskiaikainen kirkolliskokous saa kuulla oudosta tapauksesta...

Näin alkaa Julian Barnesin häpeämätön kuvitteellinen maailmanhistoria. Ensin se tuntuu koostuvan jännittävistä, toisiinsa liittymättömistä tarinoista, jotka Barnes kertoo perinteisellä tavalla. Mutta vähitellen tarinat ottavat tulta toisistaan, luvut limittyvät, mielikuvat välähtelevät, teemat syvenevät.

Julian Barnes on luonut kertovien äänien kirjon, joka hahmottuu vähä vähältä näkyviimme. Tämä ei ole mikään historiallinen, vaan jotain erityisempää. Se haastaa lukijan mielikuvituksen ilotteluun. loistavan kirjailijan työ on kunnianhimoinen, luettava, sukkela ja leikkisän vakava.

(muokattu 25.08.2011)

Moby DollAvoin ikkuna ja muita tarinoitaAarnihauta ja muita kertomuksiaElämä elämältäSanasinfonia: Novelleja Sibeliuksesta
Fievre, LordStenhammar, Thialfi
Uusin jäsen: Damir Zaripov