Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi ja ulkoasu: Ea Söderberg. Sidottu.

Huikea suomenruotsalainen fantasiaromaani harppasi heti Finlandia Junior -ehdokkaaksi!

Uljaan fantasiaromaanin sadunhohteinen maailma lumoaa niin seikkailun- kuin romantiikannälkäisetkin lukijat.

Arra, suuren perheen kuopus, kasvaa Simoran kylässä mykkänä ja vieroksuttuna. Koska ihmiset eivät huomaa häntä, elää Arra luonnossa ja luontoa varten. Kun tytön kotitalo tuhoutuu tulipalossa, hän ajautuu suureen Lagoran kaupunkiin. Siellä hän alkaa kutoa ainutlaatuisia kuvakudoksia, jotka herättävät myös maan prinssin, Surandon, huomion. Kun prinssi lähtee sotaan ja joutuu vangiksi, uskaltaa vain hento Arra lähteä pelastusretkelle.

Arra on huikea seikkailufantasia, jossa myös sadun ainekset elävät vahvoina. Kirjan maailma muistuttaa keskiaikaista yhteiskuntaa, mutta on täysin omaperäinen tausta tarinalle, joka kietoo lukijan pauloihinsa.

Finlandia Junior -palkintoraadin perusteluista:

”Arra on runollisen kaunis ja fantastinen kokonaistaideteos, joka kutoo lukijansa kiehtovaan kudokseen. Tarina on mukaansatempaava, siinä kertojaperinne elää vahvana.”

MARIA TURTSCHANINOFF on koulutukseltaan filosofian maisteri. Hän työskentelee vapaana toimittajana Karjaalla. Arra on hänen toinen julkaistu teoksensa.

"Arra-tytön seikkailu on ilahduttavan raikas kokemus. Se on pieni henkäys raikasta ilmaa kirjallisuuden alalla, jossa omaperäisyys on liki tuntematon käsite. Arra on kuitenkin moista ja vielä kotimaisin siivin. Suositellaan apuriksi syksyn pimenevien iltojen kukistamiseen." – Oskar Niemenoja, Lukufiilis 2010/4

"Jälleen kerran on ilo seurata kotimaisen fantasian kehitystä kohti uusia tasoja vanhoja ja rikkaita tarinan kerronnan perinteitä hyödyntäen. Arra on ehdottomasti suositeltava lukemista kaikille laadukkaan kotimaisen fantasiakirjallisuuden ystäville." – Maria Loikkanen, Keskisuomalainen 19.1.2011

"Kokonaisuutena Arra on kauniisti kirjoitettu ja hahmoiltaan koskettava romaani, jolle toivoisi mahdollisimman laajaa lukijakuntaa." – Sari Polvinen, Tähtivaeltaja 2010/4

"Kirjailija on onnistunut kerrostamaan useita ajatuksia. Siksi kirjan jaksaa lukea useampaankin otteeseen. Arra ei tuota pettymystä vanhemmallekaan lukijalle, ja toisaalta se sopisi jopa alakouluikäiselle." – Sini Ojaranta, Salon Seudun Sanomat 2.4.2011

"Teokseen kannattaa ehdottomasti tutustua." – Portti Sciense Fiction 2011/1

"Kaunis kertomus yksinäisyydestä, kaipauksesta ja toivosta, joka lumoaa lukijan alusta loppuun saakka." – VR, Suosikki 2012/Tammikuu

Arvona kirjalle

Julkaistu: syyskuu 27, 2010
Kustantaja: Tammi
Tyylit: fantasia > korkea fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen
Alkuperäinen nimi: Arra: Legender från Lavora
Arvosanalla: 8.36/10
Arvosanoja: 124
Tietoja päivitetty 23.09.2016

Kirja-arvioita

10/10 MintFirefly (12.07.2012)
Heti luettuani ensimmäiset sivut Arran kauniista tarinasta, se kutoi pysyvän kiintymyksen sisinpääni. Tapa jolla Maria on kirjoittanut mykän kutojattaren, myöhemmin Arra maanlaulajatteren tarinan on henkeäsalpaavan kaunis. Pystyin tuntemaan ... Lue lisää
10/10 villasukka (13.08.2012)
Täytyy sanoa, etten ole koskaan lukenut mitään tällaista. Dialogia oli hyvin vähän ja se oli minulle täysin uutta. Se oli tietysti selvää, kun Arra oli pitkään mykkä eikä sanonut mitään. Rakastuin silti kirjaan. Se oli kaunis ja ... Lue lisää
8/10 Aleksandra (09.09.2020)

Maria on yksi ehdottomista suosikki kirjailijoistani. Hänen tapansa kuvailla asioita ja tapahtumia saa ne tuntumaan kuin itse kokisi kaiken.

Lue lisää
10/10 darlah-01 (24.06.2015)
Luin tämän jo kauan sitten mutta viläkin se kuuluu lempikirjoihini. Tarina oli hivittävän kaunis. Suosittelen! Lue lisää
9/10 Celestine (07.11.2013)
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ] Lue lisää
9/10 Ara (06.10.2010)
En ihmettele miksi Arra oli ehdolla Finlandia Junior -palkinnon saajaksi. Kirja on lumoavan kaunis. Se hiipii tiensä suoraan sydämeesi ja jättää jälkensä sinne, ellei tee sinne kotiaan. Kirja on upeasti kirjoitettu ja se täytyy lukea ... Lue lisää