Arra - Maria Turtschaninoff 8.34   128

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi ja ulkoasu: Ea Söderberg. Sidottu.

Huikea suomenruotsalainen fantasiaromaani harppasi heti Finlandia Junior -ehdokkaaksi!

Uljaan fantasiaromaanin sadunhohteinen maailma lumoaa niin seikkailun- kuin romantiikannälkäisetkin lukijat.

Arra, suuren perheen kuopus, kasvaa Simoran kylässä mykkänä ja vieroksuttuna. Koska ihmiset eivät huomaa häntä, elää Arra luonnossa ja luontoa varten. Kun tytön kotitalo tuhoutuu tulipalossa, hän ajautuu suureen Lagoran kaupunkiin. Siellä hän alkaa kutoa ainutlaatuisia kuvakudoksia, jotka herättävät myös maan prinssin, Surandon, huomion. Kun prinssi lähtee sotaan ja joutuu vangiksi, uskaltaa vain hento Arra lähteä pelastusretkelle.

Arra on huikea seikkailufantasia, jossa myös sadun ainekset elävät vahvoina. Kirjan maailma muistuttaa keskiaikaista yhteiskuntaa, mutta on täysin omaperäinen tausta tarinalle, joka kietoo lukijan pauloihinsa.

Finlandia Junior -palkintoraadin perusteluista:

”Arra on runollisen kaunis ja fantastinen kokonaistaideteos, joka kutoo lukijansa kiehtovaan kudokseen. Tarina on mukaansatempaava, siinä kertojaperinne elää vahvana.”

MARIA TURTSCHANINOFF on koulutukseltaan filosofian maisteri. Hän työskentelee vapaana toimittajana Karjaalla. Arra on hänen toinen julkaistu teoksensa.

"Arra-tytön seikkailu on ilahduttavan raikas kokemus. Se on pieni henkäys raikasta ilmaa kirjallisuuden alalla, jossa omaperäisyys on liki tuntematon käsite. Arra on kuitenkin moista ja vielä kotimaisin siivin. Suositellaan apuriksi syksyn pimenevien iltojen kukistamiseen." – Oskar Niemenoja, Lukufiilis 2010/4

"Jälleen kerran on ilo seurata kotimaisen fantasian kehitystä kohti uusia tasoja vanhoja ja rikkaita tarinan kerronnan perinteitä hyödyntäen. Arra on ehdottomasti suositeltava lukemista kaikille laadukkaan kotimaisen fantasiakirjallisuuden ystäville." – Maria Loikkanen, Keskisuomalainen 19.1.2011

"Kokonaisuutena Arra on kauniisti kirjoitettu ja hahmoiltaan koskettava romaani, jolle toivoisi mahdollisimman laajaa lukijakuntaa." – Sari Polvinen, Tähtivaeltaja 2010/4

"Kirjailija on onnistunut kerrostamaan useita ajatuksia. Siksi kirjan jaksaa lukea useampaankin otteeseen. Arra ei tuota pettymystä vanhemmallekaan lukijalle, ja toisaalta se sopisi jopa alakouluikäiselle." – Sini Ojaranta, Salon Seudun Sanomat 2.4.2011

"Teokseen kannattaa ehdottomasti tutustua." – Portti Sciense Fiction 2011/1

"Kaunis kertomus yksinäisyydestä, kaipauksesta ja toivosta, joka lumoaa lukijan alusta loppuun saakka." – VR, Suosikki 2012/Tammikuu

Kirja julkaistu syyskuu 27, 2010 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Arra: Legender från Lavora'
Maresi (Punaisen luostarin kronikoita #1) 7.34   137
Anaché 7.96   92
Helsingin alla 7.14   87

tammikuu 30, 2022

Kertomus Arra-nimisen tytön vaikeasta elämästä. Tämä on todellinen vaikeuksien kautta voittoon -tyyppinen tarina. Hyvä, mutta raskas kertomus. Kokonaisuutena oikein hyvä kirja, lukijana minulle heräsi jo ensimmäisillä sivuilla kiinnostus päähenkilön tarinaan. Eläydyin mukaan varsinkin kirjan loppupuolella, kun Arra koki vääryyttä. Yllätyin positiivisesti, kun mukaan tuli hippunen romantiikkaakin. Juonesta tuli mieleeni Roald Dahlin Matilda-kirja.

Aleksandra
syyskuu 9, 2020

Maria on yksi ehdottomista suosikki kirjailijoistani. Hänen tapansa kuvailla asioita ja tapahtumia saa ne tuntumaan kuin itse kokisi kaiken.

darlah-01
kesäkuu 24, 2015

Luin tämän jo kauan sitten mutta viläkin se kuuluu lempikirjoihini. Tarina oli hivittävän kaunis. Suosittelen!

villasukka
elokuu 13, 2012

Täytyy sanoa, etten ole koskaan lukenut mitään tällaista. Dialogia oli hyvin vähän ja se oli minulle täysin uutta. Se oli tietysti selvää, kun Arra oli pitkään mykkä eikä sanonut mitään. Rakastuin silti kirjaan. Se oli kaunis ja pääsi heti parhaimpien kirjojen listalleni. Harvat kirjat ovat saaneet minut itkemään (Arrakaan ei saanut), mutta rakastuin siihen silti. Mykän tytön tarina oli ihanan koskettava. Ennen kuin lainasin kirjan kirjastosta, jouduin miettimään pitkään. Kansi ei ollut houkutteleva eikä niinkään takakansitekstikään, mutta lainasin silti ja ensimmäisten sivujen jälkeen jäin koukkuun. Niin täydellisen ihana kirja.

MintFirefly
heinäkuu 12, 2012

Heti luettuani ensimmäiset sivut Arran kauniista tarinasta, se kutoi pysyvän kiintymyksen sisinpääni. Tapa jolla Maria on kirjoittanut mykän kutojattaren, myöhemmin Arra maanlaulajatteren tarinan on henkeäsalpaavan kaunis. Pystyin tuntemaan Arran mukana tunteet yksinäisyyden tuskasta, ahdisavan orjuuden kautta aina rakkauteen saakka. Rakastan kirjan henkilöitä, varsinkin Viisasta ja ujoa Arraa sekä rohkeaa, jalosydämistä Surandoa. Se että en pystynyt lopettamaan Arran elämäntarinan lukua vaan valvoin koko yön aina viiteen aamulla asti ja haikea tunne kirjan loppumisen jälkeen takaavat sen, että Arra on ehdottomasti paras teos minkä olen lukenut ikinä. Sydämmelliset kiitokset Maria Turtschaninoffille!

Ara
lokakuu 6, 2010

En ihmettele miksi Arra oli ehdolla Finlandia Junior -palkinnon saajaksi. Kirja on lumoavan kaunis. Se hiipii tiensä suoraan sydämeesi ja jättää jälkensä sinne, ellei tee sinne kotiaan. Kirja on upeasti kirjoitettu ja se täytyy lukea yhdellä kertaa. Minä en ainakaan voinut laskea sitä käsistäni, ja viimeisen sivun kohdalla teki mieli itkeä, koska kirja loppui jo. Pientä miinusta tulee lopusta, se jäi hiukan kaihertelemaan, mutta vain hiukan. Mutta muuten Arra on lumoava.

Celestine
marraskuu 7, 2013