Mustelmann avatar
Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 36
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 10 viestiä | 238 lukukertaa
Vastannut: Freyja, 17.06.2026
Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18

Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat

11.05.2014
Morhgoz avatar
1 kirja, 10 viestiä
Itse luen tällä hetkellä budjettisyistä epub:ini ihan normiläppärillä. Ainakin tähän asti olen ollut ihan tyytyväinen. Kirjafilusta löytyy jotain 600+ kirjaa, kaikki englannin kielisinä. Varsinkin monia suosikkisarjojani kun ei suomeksi saa, tai niitä saa pari ekaa osaa, kuten kävi Katherine Kernin fantastisen esikoissarjan kohdalla.
24.05.2014
Tero avatar
13 kirjaa, 29 viestiä
Tässä taas kerran hyvä muistutus siitä, miksi kirjojen ystävän kannattaa hankkia mikä tahansa muu lukulaite mieluummin kuin Kindle ja ostaa kirjansa jostain muualta kuin Amazonista.

New York Timesin juttu Amazonin tuoreimmista likaisista tempuista
25.05.2014
pihlajapuu avatar
27 kirjaa, 5 kirja-arviota, 271 viestiä
Itse oon nyt päätynyt odottelemaan, josko Kobo Aurasta julkaistaisiin uusi versio alkusyksystä. Tykkään Kindle PW2:n piirrosta enemmän (siis mikä on display suomeksi :D), joten oottelen, jos Auraankin saataisiin Carta-näyttö Pearlin sijaan, ja jos se parantais sitten Auran piirtoa.
26.05.2014
Tero avatar
13 kirjaa, 29 viestiä
Aura HD parannetulla kontrastilla (ja ehkä hiukan pienemmillä reunoilla) alkaisi olla jo kyllä aika houkutteleva laite…
27.05.2014
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
TeroTässä taas kerran hyvä muistutus siitä, miksi kirjojen ystävän kannattaa hankkia mikä tahansa muu lukulaite mieluummin kuin Kindle ja ostaa kirjansa jostain muualta kuin Amazonista.

New York Timesin juttu Amazonin tuoreimmista likaisista tempuista
Itse en käytä Amazonia kuin pakon edessä, sillä en pidä mitenkään toivottavana kehityksenä että kaikki myynti keskittyy yhdelle veroja kiertävälle nettikaupalle samalla kun muut kuolevat ympäriltä kun eivät voi kilpailla hintojen kanssa. Ihmiset ostavat aina sieltä missä on halvinta, mutta halpuus ei tule niin sanotusti ilmaiseksi. :huh:

Tietysti asia mutkistuu jos Amazon on lopulta ainoa jossa on edes jotenkin kunnollinen e-kirjavalikoima.
01.06.2014
CountM avatar
2 viestiä
Tero
Kindleä en itse suostu hankkimaan sekä käytännön (epub-, html- ja pdf-tuen puute) että periaatesyistä. (Jos ostan kirjan, haluan omistaa sen enkä vain lisensoida lukuoikeutta ja luovuttaa kontrollia kauppiaalle, kuten Kindlen tapauksessa; Amazonin öykkärimäiset liiketoimintamallit ovat lisäksi vastenmielisiä ja haitaksi koko kirjallisuusalalle pidemmän päälle, joten vältän muutenkin sen kanssa asioimista.)
Haluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi. Eli tämä ei ole vain Amazoniin liittyvä ehto. Muuten en ota kantaa amazoniin toimintatapaan tai -kulttuuriin.

Mitä tulee itse aiheeseen, niin Kindle 3:lla (eli ns. "keyboard"-malli) on tullut luettua viimeiset kolme vuotta ja nyt olen miettinyt uuden paperwhite 2:n ostoa. Ainoa missä kindle (tai muut laadukkaat eink-lukulaitteet) häviävät "oikeille" kirjoille on tuntuma. Kindle ei tuoksu eikä fyysisesti tunnu kirjalta. Kindle on kuitenkin helpompi ottaa matkalle mukaan (meikäläisen laitteessa on about kolme ja puol sataa kirjaa), sitä on miellyttävämpää lukea aurinkossa eikä se paina tiiliskivikirjan lailla. Kindleen (epub-lukijoiden sijaan) päädyin siksi koska amazon.comin kanssa toimiminen on asiakkaan kannalta äärettömän helppoa ja luen paljon oma- ja pienkustanteisia kirjoja. Toki kindlen huonona puolena voidaan pitää sitä että se on pääsääntöisesti tarkoitettu toimimaan amazonin yhteydessä, vaikkakin epubitkin siirtyvät ongelmitta calibren läpi muutettuna usb:llä lukulaitteeseen.
01.06.2014
StaCa avatar
27 kirjaa, 15 kirja-arviota, 278 viestiä
Haluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi.
Ei se nyt ihan näinkään mene.
Jos kirjassa ei ole minkäänlaista kopiosuojausta, niin se on tiedosto siinä kuin mikä tahansa muukin tiedosto. Sen voi antaa kaverille.

E-kirjan kopiointi on tekijänoikeusrikkomus siinä missä painetunkin kirjan lykkääminen kopiokoneeseen. Vain kiljoona kertaa helpompi toteuttaa, oli e-kirjassa kopiosuojausta tai ei.
Kuitenkin, jos olet ostanut kopiosuojauksettoman e-kirjan ja annat sen kaverillesi niin, ettei sinulle jää omaa kappaletta, hommassa ei ole mitää laitonta. Sillä saa vaikka heittää virtuaalista vesilintua.

Onpahan suomalaisilla e-kirjamarkkinoilla jo nähty myös romaani, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä, eli sen kopiointi ei-kaupalliseen käyttöön on sallittua: Janos Honkosen Kaiken yllä etana.
02.06.2014
Tero avatar
13 kirjaa, 29 viestiä
CountMHaluaisin huomauttaa tästä, että ostit ekirjasi mistä tahansa niin sinä vain ja ainoastaan "lisensoit" kirjan käytön itsellesi. Eli tämä ei ole vain Amazoniin liittyvä ehto.
Ei pidä paikkaansa. Monilla pienemmillä kustantajilla ja indie-kaupoilla ehdot ovat tyyliin "kun ostat kirjan, se on sinun; tee sillä mitä haluat (lakien puitteissa)." Lisäksi isoista jenkkikustantajista Tor on useammasta lähteestä käytännössä suoraan sanonut saman asian, vaikka se ei vissiin virallisiin ehtoihin ihan suoraan sanottuna olekaan vielä päätynyt. Mutta nämäkin kirjat jos ostaa Kindlelle, on edelleen niiden kanssa riippuvainen Amazonista. Sen sijaan kun ostan DRM:ttömän epubin ja itse siirrän sen lukulaitteelle, ei millään kustantamolla tai kirjakaupalla ole pääsyä tiedostoihini eikä mahdollisuutta muutella tai poistaa niitä (mitä kumpaakin Amazon on Kindle-kirjoille tehnyt).
02.06.2014
Vanamo avatar
156 kirjaa, 5 kirja-arviota, 306 viestiä
Ei Amazoniakaan tarvitse päästää koskemaan Kindlen sisältöön, jos ei halua. Käytännön syistä (mokkula) siirrän kirjat Kindleeni usb-piuhan kautta. Kun Kindle ei ole yhteydessä verkkoon, ei Amazon voi tehdä mitään jo hankkimalleni aineistolle. Amazonin oikuista ei siis ole pakko olla riippuvainen.
02.06.2014
CountM avatar
2 viestiä
Ennenkuin keskustelua jatketaan pidemmälle, ymmärrättehän (ainakin StaCa näytti ymmärtävän) mikä ero on DRM:llä ja lisenssoinnilla?
03.06.2014
Tero avatar
13 kirjaa, 29 viestiä
CountMmikä ero on DRM:llä ja lisenssoinnilla?
Toki, mutta käytännön elämässä nuo ovat aika kytkeytyneitä toisiinsa; DRM on se väline, jolla lisensointia voidaan (yrittää) valvoa. (Ei ainut, mutta yleisin.)

Itse suosin kauppoja ja kustantajia, joiden lisenssiehdot ovat reilut (ts. niitä ei varsinaisesti ole, vaan tuote myydään) ihan periaatteesta; haluan tukea "reilua e-kirjakauppaa" rahoillani. DRM on teoriassa tästä riippumaton asia, mutta käytännössä nuo kyllä kulkevat käsi kädessä. Siksi niistä tulee välillä keskusteltuakin yhdessä.
03.06.2014
StaCa avatar
27 kirjaa, 15 kirja-arviota, 278 viestiä
DRM on se väline, jolla lisensointia voidaan (yrittää) valvoa. (Ei ainut, mutta yleisin.)
Tosin, kun esim. Elisa Kirjaa katsoo, niin todella suuri osa suomalaisista kustantajista on nyt siirtynyt vesileimaan. Eli joskus ihmisten nillitys DRM:n (lähinnä ADE tässä yhteydessä) vaikeudesta toimii.
04.06.2014
Tero avatar
13 kirjaa, 29 viestiä
StaCaEli joskus ihmisten nillitys DRM:n (lähinnä ADE tässä yhteydessä) vaikeudesta toimii.
Joo, tuo on ollut erittäin ilahduttava kehitys. (Paitsi kukkaron kannalta, kun nyt rahaa menee ulkomaisten lisäksi kotimaisiinkin e-kirjoihin…) :-)

Ei vesileimakaan ongelmaton ole (toteutustavasta riippuen esim. yksityisyydensuojan kannalta), ja itse suhtaudun siihen yhtä lailla paheksuvasti kuin jos kaupasta kirjan ostaessani myyjä ottaisi kynän ja kirjoittaisi nimeni muutaman random-sivun alareunaan, ennen kuin antaisi kirjan minulle, mutta nykytilanteessa se on kuitenkin suuri parannus vanhaan tilanteeseen. Kaikkea ei voi saada, joten olen päättänyt olla tyytyväinen tilanteeseen ja olla nillittämättä siitä, että asiat eivät ole täydellisiä. :-)
04.06.2014
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Siirsin keskustelun Lukusalista Konepajaan, kun tämä käsitteli enemmänkin tekniikkaa kuin kirjojen sisältöä.

...

Olen viime aikoina harkinnut Kindlen tai vastaavan hankkimista. Luen (enimmäkseen työhön liittyvää kirjallisuutta) myös tabletilta, mutta kovasti sen tabletin houkutus on olla netissä, saada sähköpostit, kaikki sellainen epäoleellinen, joka voisi houkuttaa pois hyvän kirjan parista. Kun haluan lukea, haluan sen muuten koko ajan päällä olevan kommunikaation pois. :)

Suurin syy hankita sähkökirjan hankkimista on varmaankin se, että luen nykyään yhä enemmän englanniksi, ja makuun sopivaa kirjallisuutta on myös tarjolla. Harkintavaiheessa tämä silti vielä on, pitää ehkä odottaa hyvää tarjousta, johon tarttua.
05.06.2014
pihlajapuu avatar
27 kirjaa, 5 kirja-arviota, 271 viestiä
Kiitos! Harmittelin aikoinani, kun tuli perustettua Lukusaliin eikä tänne, mutta en silloin perustamisvaiheessa vielä ollut tajunnut, että tällä alueella puhutaan muustakin kuin jostain tietokoneen kasaamisesta tai erilaisista peleistä... :P
15.08.2014
Aavis avatar
255 kirjaa, 21 viestiä
Minäkin pohdiskelin pitkään Kindlen ja Kobon välillä. Kobo vei lopulta voiton ennen kaikkea kirjastoystävällisyytensä vuoksi, mutta myös koska jo tabletille oli tullut hankittua jonkin verran ePub-tiedostoja. Toki Calibrella onnistuu tiedostomuotojen muuttelu sekunneissa, mutta mobi on ePubia huomattavasti vanhempi ja jähmeämpi tiedostomuoto ja Kobo näyttää kirjat Kindleä miellyttävämmin.

Tähän mennessä Kindleltä kaipaisin lähinnä aavistuksen parempaa näyttöä (todistettu juttu, mutta etenkin aavistuksen isommalla tekstillä Kobo on myös erittäin luettava) sekä tätä uusimman Paperwhiten Goodreads-integrointia ja sanakirjahistorian tallentamista - englanti kun taipuu muttei aina riitä kielellisesti haastavammissa kirjoissa. Olen kuitenkin onnellinen siitä, että vältyin tuhlaamasta rahojani Amazonin tuotteeseen ja laajemmin Amazonin kirjavalikoimaan ja kyseenalaisiin periaatteisiin.

Oma laitteeni on siis tuo vuoden 2013 Aura. Nettipalsojen mukaanhan näiden näytöissä on ollut jonkin verran vikoja ja Kobolla tarjotaan tunnetusti ala-arvoista asiakaspalvelua, mutta häviävän pientä alareunan varjoisuutta ja yläreunasta etenkin laitetta vaakatasossa pidellessä hohtavaa kirkasta rantua lukuun ottamatta olen selvinnyt helpolla. Vielä näin suht. valoisaan aikaan lukuvaloa ei edes useimmiten tarvitse pitää päällä (jälleen etu Kindleen nähden, jossa valo on aina taustalla kuluttamassa akkua). Kirkkaimmillaankin se on tainnut olla jossain viidentoista prosentin paikkeilla, joten liekkö tuo nyt aivan välttämättömyys jos lukuvalo jo löytyy mutta rahasta ei ole hirveää kiirettä päästä eroon eikä suunnitelmissa ole talvisaikaan sen ulottumattomissa lueskelu.

Enää en kyllä siirtyisi takaisin tabletin ääreen muuten kuin hätätilanteessa, sikäli kun sellaista modernin lukulaitteen akunkestolla tulee vastaan. Koko päivän lukeminen tabletin näytöltä oli muutaman kirjan jälkeen todellista tuskaa ja silmiä kirvelsi kirjan jälkeen useampi vuorokausi, tietysti sen lisäksi että liian kirkkaalle valolle (käytännössä valo oli siis aina liian kirkas) altistuminen vei aika tehokkaasti muutenkin vähiin jäävät yöunet. PDF- ja sarjakuvakirjoja minulla ei kuitenkaan ole mitään hinkua siirtää Kobolle, sillä näyttö on kelvollisuudestaan huolimatta kaukana häikäisevän tarkasta.
06.10.2014
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Amazon lanseeraa "kirjojen spotifyn", eli rajaton lukuoikeus kuukausimaksulla (linkki). Valitettavasti palvelu toimii toistaiseksi vain USA:ssa ja ilmeisesti Briteissä, joten vähän joudutaan vielä odottelemaan. Minusta tämä on kuitenkin houkutteleva vaihtoehto ja varmasti kannustaisi ainakin minua aloittamaan myös vähän vieraampia kirjoja. :)
07.10.2014
StaCa avatar
27 kirjaa, 15 kirja-arviota, 278 viestiä
Luekirja.fi on jo vastaavanlainen, suomeksi: http://www.luekirja.fi/kirjasto/
Tosin ainoastaan Otavan, ja kuukausimaksu on melko tuntuva.

Mutta aina on HelMet ja lainattavat e-kirjat :)
20.11.2014
Scartti avatar
228 kirjaa, 16 kirja-arviota, 209 viestiä
Mun oli pakko päästä kokeilemaan lukulaitetta, mutta pihinä en halunnut sijoittaa siihen hirveästi rahaa, joten ostin CDON.comista halvimman mahdollisen. Aika kömpelö laite, mutta hyvin sujuu lukeminen. Ei voi tehdä muistiinpanoja tai alleviivauksia(ainakaan en ole keksinyt miten se tehtäis ja ohjekirja hukassa). Kooltaan hieman liian pieni eli joku tuon 7" ja 10" väliltä olis hyvä koko. Toivottavasti totun pian siihen, ettei tuo ole kosketusnäytöllinen :roll:
29.11.2014
Moonlord avatar
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Alleviivauksia kirjoihin... Vanhasta bibliofiilstä tuo kuulostaa haudanhäpäisyyn verrattavasta rikokselta... E-kirjoissa on sentään se hyvä puoli että niistä voi ottaa kopioita joita voi raiskata mielensä mukaan ilman että alkuperäinen kärsii :)

Mutta jos nyt vakavammin puhutaan niin itse luen e-kirjani ihan tietokoneella. 40 tuuman näyttö tarjoaa moiseen ihan hyvät puitteet. Sumatra pdf:llä tai Foxitilla riippuen siitä mitä formaattia e-kirjat ovat. Kindlekin oli hetken aikaa käytössä kun piti jotain .mobia päästä lukemaan mutta poistin sen jossain vaiheessa koneeltani. Aika harvoin tulee luettua kylläkään kun tuo paperikirja on kuitenkin niin paljon kivempi.
30.11.2014
Scartti avatar
228 kirjaa, 16 kirja-arviota, 209 viestiä
Paperikirjaan teen merkinnät tarralapuilla. Ei tulis mieleenkään raapustaa kynällä mitään. E-kirjat on sitten toinen asia.
25.11.2015
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Mulla on lykkääntynyt tämä lukulaitteen hankinta aivan älyttömästi, kun kotona kuitenkin tykkään lukea paperisia kirjoja. Nyt on edessä pidempi ulkomaanmatka, ja aiemmin harkitsemani Sony Reader näyttää olevan jo aika out of date, eikä Verkkokauppakaan myy sitä enää. Sen sijaan törmäsin samaisen lafkan sivuilla Kobo Glo HD -laitteeseen. Olisi ainakin isompi näyttö ja enemmän muistia kuin Kindlessa - ja Kindle nyt on muutenkin multa pois suljettu, kun en halua ostaa kaikkia kirjojani Amazonista.

Mitään kokemusta tästä tai muista viimeaikaisimmista Koboista? Kuinka kätevää on esim. kirjaston kirjojen saaminen laitteeseen?
26.11.2015
Skie avatar
465 kirjaa, 951 viestiä
Juurikin tuo Dynin mainitsema Sony Reader on itsellä käytössä, enkä voisi olla tyytyväisempi. Okei, taustavalo voisi vielä olla... Olen käyttänyt e-readeria vähän satunnaisesti tähän mennessä, aina silloin tällöin ladaten siihen jotain netin ilmaistarjonnasta löytyneitä kirjoja tai ficcejä. Nyt harjoittelussa ollessani lukulaitteesta on kuitenkin riittänyt odottamattoman paljon iloa, Elisa Kirjan tarjouksista ladatut opukset on saanut mukaan kulkemaan todella näppärästi, koska enää ei tarvitse tunkea pokkaria muutenkin täytenä tursuilevaan käsilaukkuun. Mikäs sen mukavampaa, kuin napata lukulaite käteen kahvilassa odotellessa, tiskille jonottaessa tai metrossa istuessa (sen kerran jos istumapaikan saa).

Parhaana puolena voisin sanoa akun uskomattoman kestävyyden. Nykyisten älypuhelinten yms. aikakaudella odotukset akun keston suhteen eivät ole kovin korkealla, mutta tämän laitteen taisin ladata viimeksi joskus kesällä. Tänään aamulla oli vielä pykälän verran akkua jäljellä, mutta latasin kuitenkin täyteen ennen lähtöä (samalla lukien). Vähän hidas tämä tosin on, silmänräpäys ei aivan riitä, jos haluaa kesken lukemisen vaihtaa vaikka kirjaa.

Mulla tuo Reader on synkattu jotenkin yhteyteen Kobon kirjakaupan kanssa, mutta mitään en ole sitä kautta hankkinut. Olen lataillut tähän netistä ilmaistavaraa e-pubeina ja pdf:nä, ja aina on saumattomasti laitteeseen sulahtanut. Myös kirjaston lainakirjat ja Elisa Kirjan kautta ostetut romaanit on latautuneet laitteelle ongelmitta.
27.12.2015
max avatar
1488 kirjaa, 16 kirja-arviota, 627 viestiä
Olen nyt tunnin googlettanut ja vaikuttaa ettei Suomessa ole enää yhtäkään kauppaa josta saisi e-ink lukijan, voiko olla totta?
27.12.2015
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Onpas muuten ihan oikeasti kohtalaisen huonot valikoimat.Muutamia Koboja näyttäisi olevan Pixmanian listoilla ainakin. Kindlet ja Nookit ovat ilmeisesti muutenkin olleet vain Amazonin ja Barnes & Noblen omissa valikoimissa?
^ Ylös