Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Lukulaitteet, E-ink ja sähkökirjat
27.12.2015
Dyn
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
maxOlen nyt tunnin googlettanut ja vaikuttaa ettei Suomessa ole enää yhtäkään kauppaa josta saisi e-ink lukijan, voiko olla totta?Verkkokauppa myy tuota Koboa, mutta ei enää muuta. Lieneekö menneet pois muodista...
Mä sain lopulta duunista uuden tabletin, ja koska olen tähänkin asti ladannut kirjoja lähinnä "perinteiseltä" mobiilipäätteeltä, mennään nyt tällä. Kasituumainen on sen verran iso, että kirja alkaa näyttää jo siedettävältä. Akunkesto ei tietysti ole samanlaista viikkoluokkaa kuin e-ink-laitteilla, mutta toisaalta, lentomatkat ovat suurinpiirtein pisin sähkötön aika johon törmään normaalitilanteessa.
[quote="max" post=42180]Olen nyt tunnin googlettanut ja vaikuttaa ettei Suomessa ole enää yhtäkään kauppaa josta saisi e-ink lukijan, voiko olla totta?[/quote]
 
Verkkokauppa myy tuota Koboa, mutta ei enää muuta. Lieneekö menneet pois muodista...
 
Mä sain lopulta duunista uuden tabletin, ja koska olen tähänkin asti ladannut kirjoja lähinnä "perinteiseltä" mobiilipäätteeltä, mennään nyt tällä. Kasituumainen on sen verran iso, että kirja alkaa näyttää jo siedettävältä. Akunkesto ei tietysti ole samanlaista viikkoluokkaa kuin e-ink-laitteilla, mutta toisaalta, lentomatkat ovat suurinpiirtein pisin sähkötön aika johon törmään normaalitilanteessa.
27.12.2015
max
1488 kirjaa, 16 kirja-arviota, 627 viestiä
Täytyy myöntää että aika usein lipsahdin tabletille lukemaan silloin kun minulla oli halpa e-ink-lukija, mutta nyt kun se on rikki ja käytössä on aiempaa isompi tabletti joka jo painaa jonkun verran, niin olen alkanut haikailla lukijaa taas. Ehkä ihan hyvä, ettei niitä ole laajasti saatavilla niin pitää miettiä vielä. Tosaalta huono, koska on se nyt semmonen mikä voisi joka kirja- ja kojekaupasta löytyä.
Täytyy myöntää että aika usein lipsahdin tabletille lukemaan silloin kun minulla oli halpa e-ink-lukija, mutta nyt kun se on rikki ja käytössä on aiempaa isompi tabletti joka jo painaa jonkun verran, niin olen alkanut haikailla lukijaa taas. Ehkä ihan hyvä, ettei niitä ole laajasti saatavilla niin pitää miettiä vielä. Tosaalta huono, koska on se nyt semmonen mikä voisi joka kirja- ja kojekaupasta löytyä.
28.12.2015
Dyn
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
E-inkien kohdeyleisö voi olla vähän haastava, kun laitteella ei oikein muuta käyttöä ole: moni varmaan ajattelee, että haluaa mieluummin yleiskäyttöisemmän tabletin kuin erillisen lukulaitteen. Ja ne jotka ostavat kirjansa Amazonista hommaavat varmaankin suoraan Kindlen. Huomioiden vielä senkin, että e-kirjat eivät mitenkään tunnu vielä syrjäyttäneen perinteistä paperikirjaa. Toki olisi kiva kuulla myyntilukuja tai vastaavia, jos joku täällä sattuu sellaisia tietämään?
E-inkien kohdeyleisö voi olla vähän haastava, kun laitteella ei oikein muuta käyttöä ole: moni varmaan ajattelee, että haluaa mieluummin yleiskäyttöisemmän tabletin kuin erillisen lukulaitteen. Ja ne jotka ostavat kirjansa Amazonista hommaavat varmaankin suoraan Kindlen. Huomioiden vielä senkin, että e-kirjat eivät mitenkään tunnu vielä syrjäyttäneen perinteistä paperikirjaa. Toki olisi kiva kuulla myyntilukuja tai vastaavia, jos joku täällä sattuu sellaisia tietämään?
30.12.2015
max
1488 kirjaa, 16 kirja-arviota, 627 viestiä
Näin alkuvuodesta kaavion, jota en nyyt kaiva (editoin ehkä tähän joskus), mutta muistaakseni luotettavasta lähteestä, jossa oli kasvua 2011 asti (tai 2012) missä oli kova piikki ja siitä,eteenpäin tasaista laskua. Osin johtuu tietty siitä,että harva varmaan haluaa päivittää lukulaitettaan siinä missä muita älylaitteita. Sillä luetaan ja mitä ominaisuuksia sitä kaipaa. Itsekin etsin uutta vain koska vanha epäonnekkaasti hajosi. Vaikea sanoa miten se suosio sitten oikeasti on.
Päädyin sen Kobon ostamaan, vaikka maksoikin 2x enemmän kuin edellinen lukulaitteeni. Kindlenkin jo sillä saisi, mutta en halua tukea monopolia. Ehdottomana plussana tässä on valinnainen valo, jolla voi tabletin tapaan (tai vielä paremmin) lukea myös pimeässä häiritsemättä muita lukulampulla. No, toivottavasti syrjäyttää omassa käytössä taas tabletin, se kun rasittaa silmiä ja edellyttää usein epämukavia asentoja.
En nyt tommosta 170e sijotusta monellekaan suosittele (ellei se ole sinulle taskurahaa), mutta jos nyt johonkin palaisi taas ne puolet halvemmat myyntiin, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Edellä mainittujen etujen lisäksi ei tule eksyttyä nettiin lukemisen lomassa, mikä ainakin itsellä on tabletilla ongelma, ja kesäisin ulkona lukeminen on timanttista jopa antiglare-kalvotettuun tablettiin verrattuna, kuin oikeaa kirjaa lukisi.
Päädyin sen Kobon ostamaan, vaikka maksoikin 2x enemmän kuin edellinen lukulaitteeni. Kindlenkin jo sillä saisi, mutta en halua tukea monopolia. Ehdottomana plussana tässä on valinnainen valo, jolla voi tabletin tapaan (tai vielä paremmin) lukea myös pimeässä häiritsemättä muita lukulampulla. No, toivottavasti syrjäyttää omassa käytössä taas tabletin, se kun rasittaa silmiä ja edellyttää usein epämukavia asentoja.
En nyt tommosta 170e sijotusta monellekaan suosittele (ellei se ole sinulle taskurahaa), mutta jos nyt johonkin palaisi taas ne puolet halvemmat myyntiin, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Edellä mainittujen etujen lisäksi ei tule eksyttyä nettiin lukemisen lomassa, mikä ainakin itsellä on tabletilla ongelma, ja kesäisin ulkona lukeminen on timanttista jopa antiglare-kalvotettuun tablettiin verrattuna, kuin oikeaa kirjaa lukisi.
Näin alkuvuodesta kaavion, jota en nyyt kaiva (editoin ehkä tähän joskus), mutta muistaakseni luotettavasta lähteestä, jossa oli kasvua 2011 asti (tai 2012) missä oli kova piikki ja siitä,eteenpäin tasaista laskua. Osin johtuu tietty siitä,että harva varmaan haluaa päivittää lukulaitettaan siinä missä muita älylaitteita. Sillä luetaan ja mitä ominaisuuksia sitä kaipaa. Itsekin etsin uutta vain koska vanha epäonnekkaasti hajosi. Vaikea sanoa miten se suosio sitten oikeasti on.
 
Päädyin sen Kobon ostamaan, vaikka maksoikin 2x enemmän kuin edellinen lukulaitteeni. Kindlenkin jo sillä saisi, mutta en halua tukea monopolia. Ehdottomana plussana tässä on valinnainen valo, jolla voi tabletin tapaan (tai vielä paremmin) lukea myös pimeässä häiritsemättä muita lukulampulla. No, toivottavasti syrjäyttää omassa käytössä taas tabletin, se kun rasittaa silmiä ja edellyttää usein epämukavia asentoja.
  En nyt tommosta 170e sijotusta monellekaan suosittele (ellei se ole sinulle taskurahaa), mutta jos nyt johonkin palaisi taas ne puolet halvemmat myyntiin, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Edellä mainittujen etujen lisäksi ei tule eksyttyä nettiin lukemisen lomassa, mikä ainakin itsellä on tabletilla ongelma, ja kesäisin ulkona lukeminen on timanttista jopa antiglare-kalvotettuun tablettiin verrattuna, kuin oikeaa kirjaa lukisi.
27.08.2020
Andrew Gutsu
1 viesti
Rakastan lukemista, voit sanoa tämä on minun harrastus, mutta nykyajan elämänrytmin, se on yhä vaikeampaa varata aikaa lukea suosikki teoksia.
Siksi aloin kiinnittää huomiota äänikirjoihin, - mutta niiden kuunteleminen ei ole samanlaista kuin lukiessani niitä. Luulen tämän johtuvan siitä, että lukija laittaa tunteensa/merkityksensä äänikirjaan. Ensin latasin äänikirjoja koneelleni ja nauhoitin ne usb-tikulla. Koska ajan suurimman osan ajamisestani, voin kuunnella kirjoja musiikin sijaan.
Siksi aloin kiinnittää huomiota äänikirjoihin, - mutta niiden kuunteleminen ei ole samanlaista kuin lukiessani niitä. Luulen tämän johtuvan siitä, että lukija laittaa tunteensa/merkityksensä äänikirjaan. Ensin latasin äänikirjoja koneelleni ja nauhoitin ne usb-tikulla. Koska ajan suurimman osan ajamisestani, voin kuunnella kirjoja musiikin sijaan.
Rakastan lukemista, voit sanoa tämä on minun harrastus, mutta nykyajan elämänrytmin, se on yhä vaikeampaa varata aikaa lukea suosikki teoksia.
Siksi aloin kiinnittää huomiota äänikirjoihin, - mutta niiden kuunteleminen ei ole samanlaista kuin lukiessani niitä. Luulen tämän johtuvan siitä, että lukija laittaa tunteensa/merkityksensä äänikirjaan. Ensin latasin äänikirjoja koneelleni ja nauhoitin ne usb-tikulla. Koska ajan suurimman osan ajamisestani, voin kuunnella kirjoja musiikin sijaan.
Muokannut Darkki (23.09.2021)
14.09.2021
Nebu
104 kirjaa, 166 viestiä
Itse hankin PocketBook- lukijan reilu vuosi sitten, ja se oli kyllä melkoinen harppaus kännykällä lukemisesta. Laite on kevyt ja sillä on mukava lukea silmiään rasittamatta vaikka hämärässäkin. Olemme molmmat jo vuosia sitten siirtäneet koko kirjahyllyni sähköiseksi, ja kunnon lukijan kanssa opukista saa parhaan lukuelämyksen irti.
Nykyään kun sähkökirjoja löytyy jo todella monipuolisesti, ja saapa niitä myös lainattua kirjastostakin, niin en oikein itse enää nähnyt syytä pitää fyysisiä opuksia olemassa.
Sähkökirjojen olemassaoloa meillä puoltaa myös se, että meillä on sen verran yliherkkyyksiä ja allergioita, että painomusteet ja vastaavat kirjoissa aiheuttavat oireita, joten sähkökirja paras keino jatkaa lukemista.
Toki siinä menettää sen tietyn tunnelman, jonka oikea kirja antaa, mutta menee lukeminen näinkin.
Nykyään kun sähkökirjoja löytyy jo todella monipuolisesti, ja saapa niitä myös lainattua kirjastostakin, niin en oikein itse enää nähnyt syytä pitää fyysisiä opuksia olemassa.
Sähkökirjojen olemassaoloa meillä puoltaa myös se, että meillä on sen verran yliherkkyyksiä ja allergioita, että painomusteet ja vastaavat kirjoissa aiheuttavat oireita, joten sähkökirja paras keino jatkaa lukemista.
Toki siinä menettää sen tietyn tunnelman, jonka oikea kirja antaa, mutta menee lukeminen näinkin.
Itse hankin PocketBook- lukijan reilu vuosi sitten, ja se oli kyllä melkoinen harppaus kännykällä lukemisesta. Laite on kevyt ja sillä on mukava lukea silmiään rasittamatta vaikka hämärässäkin. Olemme molmmat jo vuosia sitten siirtäneet koko kirjahyllyni sähköiseksi, ja kunnon lukijan kanssa opukista saa parhaan lukuelämyksen irti.
Nykyään kun sähkökirjoja löytyy jo todella monipuolisesti, ja saapa niitä myös lainattua kirjastostakin, niin en oikein itse enää nähnyt syytä pitää fyysisiä opuksia olemassa.
Sähkökirjojen olemassaoloa meillä puoltaa myös se, että meillä on sen verran yliherkkyyksiä ja allergioita, että painomusteet ja vastaavat kirjoissa aiheuttavat oireita, joten sähkökirja paras keino jatkaa lukemista.
Toki siinä menettää sen tietyn tunnelman, jonka oikea kirja antaa, mutta menee lukeminen näinkin.
Muokannut Nebu (15.09.2021)
14.09.2021
Hiistu
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Nykyään kun sähkökirjoja löytyy jo todella monipuolisesti, ja saapa niitä myös lainattua kirjastostakin, niin en oikein itse enää nähnyt syytä pitää fyysisiä opuksia olemassa.Huolettaako ketään toista koskaan, että entä jos sähkökirjat vain... katoavat? Vai olenko se vain minä.
Jotenkin turvallinen olo on, kun on kirjoja ihan fyysisinä objekteina omana tai lainassa. En ole koskaan kokeillut lukulaitetta, mutta tietokoneen/tabletin/kännykän ruudulta tekstin lukeminen on hyvin epämiellyttävää verrattuna paperille painetun tekstin lukemiseen ja kirjan selaamiseen. Joskus tullut jotain sähköistä tenttikirjaa väsyneenä tihrustettua, senkin takia ehkä jäänyt jonkinlainen kuvotus sähkökirjoja kohtaan.
[quote]Nykyään kun sähkökirjoja löytyy jo todella monipuolisesti, ja saapa niitä myös lainattua kirjastostakin, niin en oikein itse enää nähnyt syytä pitää fyysisiä opuksia olemassa.[/quote]
Huolettaako ketään toista koskaan, että entä jos sähkökirjat vain... katoavat? Vai olenko se vain minä. [img]/media/kunena/emoticons/rs_tongue.png[/img]
 
Jotenkin turvallinen olo on, kun on kirjoja ihan fyysisinä objekteina omana tai lainassa. En ole koskaan kokeillut lukulaitetta, mutta tietokoneen/tabletin/kännykän ruudulta tekstin lukeminen on hyvin epämiellyttävää verrattuna paperille painetun tekstin lukemiseen ja kirjan selaamiseen. Joskus tullut jotain sähköistä tenttikirjaa väsyneenä tihrustettua, senkin takia ehkä jäänyt jonkinlainen kuvotus sähkökirjoja kohtaan.
15.09.2021
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
"Hiistu post=64337"Huolettaako ketään toista koskaan, että entä jos sähkökirjat vain... katoavat? Vai olenko se vain minä.Minua huolettaa! Osittain siksi että suurta osaa palveluista ostetuista kirjoista ei oikeasti omista, niihin käytännössä ostaa vain rajattoman lukuoikeuden. Ja osittain siksi, että en osaa luottaa digitaalisen informaation säilyvyyteen. Sen eteen pitää nähdä ihan eri tavalla vaivaa kuin fyysisen kirjan säilyttämiseen. Palvelut voivat lakata olemasta, laitteita joutuu uusimaan, formaatit saattavat muuttua. Fyysiset kirjat eivät vain katoa hyllystä, poistu saatavilta niin ettei niitä enää voi ladata tai muutu lukukelvottomiksi tekniikan muuttuessa. Ne vain... ovat. (Toisaalta itse pelkään myös massiivista avaruusmyrskyä kun en ole varma pystyykö se pyyhkimään digitaalista informaatiota, mikä tuntuu hieman epätodennäköiseltä pelolta. Ellei jopa täysin turhalta, jos kovalevyille ei kävisikään mitään!) Lisäksi kirjahylly on niin tärkeä osa omaa viihtyvyyttä, etten osaisi kuvitella kotia ilman sellaista.
Itse huomaan suhtautuvani sähkökirjoihin jonkinlaisina kertakäyttötuotteina. Sellaisina jotka kulkevat helposti mukana ja jotka ovat helposti saatavilla, esimerkiksi silloin jos haluaa lukea jonkun kirjan mutta ei ehkä välitä omistaa sitä itse. Tärkeimmät kirjat ja erityisesti tietokirjat tai paljon kuvitusta sisältävät teokset luen ja/tai säilytän mieluummin fyysisinä. Ja tietysti sellaiset kirjat, jotka on saanut lahjaksi ja joissa on omistuskirjoitus. Kirjastoihinkaan ei voi täysin luottaa, sillä poistetaanhan kirjoja niistäkin... muutama kai pyritään silti aina säilyttämään ja kai niistä on yleensä aina olemassa joku kappale jossain arkistossa. E-kirjastosta en ole varma, tuntuu että sieltä on hävinnyt useampikin teos jotka olivat aiemmin lainattavissa. Ehkä kirjastola ei ole niihin kaikkiin rajatonta oikeutta? Jos näin on ja jos lainauskorvauksiakaan ei saada kuntoon, en todellakaan puolla kirjastojen digitaalistumista. Toivottavasti säilyvät fyysisinä.
[quote="Hiistu post=64337"]Huolettaako ketään toista koskaan, että entä jos sähkökirjat vain... katoavat? Vai olenko se vain minä. [img]/media/kunena/emoticons/rs_tongue.png[/img][/quote]
 
Minua huolettaa! Osittain siksi että suurta osaa palveluista ostetuista kirjoista ei oikeasti omista, niihin käytännössä ostaa vain rajattoman lukuoikeuden. Ja osittain siksi, että en osaa luottaa digitaalisen informaation säilyvyyteen. Sen eteen pitää nähdä ihan eri tavalla vaivaa kuin fyysisen kirjan säilyttämiseen. Palvelut voivat lakata olemasta, laitteita joutuu uusimaan, formaatit saattavat muuttua. Fyysiset kirjat eivät vain katoa hyllystä, poistu saatavilta niin ettei niitä enää voi ladata tai muutu lukukelvottomiksi tekniikan muuttuessa. Ne vain... ovat. (Toisaalta itse pelkään myös massiivista avaruusmyrskyä kun en ole varma pystyykö se pyyhkimään digitaalista informaatiota, mikä tuntuu hieman epätodennäköiseltä pelolta. Ellei jopa täysin turhalta, jos kovalevyille ei kävisikään mitään!) Lisäksi kirjahylly on niin tärkeä osa omaa viihtyvyyttä, etten osaisi kuvitella kotia ilman sellaista.
 
Itse huomaan suhtautuvani sähkökirjoihin jonkinlaisina kertakäyttötuotteina. Sellaisina jotka kulkevat helposti mukana ja jotka ovat helposti saatavilla, esimerkiksi silloin jos haluaa lukea jonkun kirjan mutta ei ehkä välitä omistaa sitä itse. Tärkeimmät kirjat ja erityisesti tietokirjat tai paljon kuvitusta sisältävät teokset luen ja/tai säilytän mieluummin fyysisinä. Ja tietysti sellaiset kirjat, jotka on saanut lahjaksi ja joissa on omistuskirjoitus. Kirjastoihinkaan ei voi täysin luottaa, sillä poistetaanhan kirjoja niistäkin... muutama kai pyritään silti aina säilyttämään ja kai niistä on yleensä aina olemassa joku kappale jossain arkistossa. E-kirjastosta en ole varma, tuntuu että sieltä on hävinnyt useampikin teos jotka olivat aiemmin lainattavissa. Ehkä kirjastola ei ole niihin kaikkiin rajatonta oikeutta? Jos näin on ja jos lainauskorvauksiakaan ei saada kuntoon, en todellakaan puolla kirjastojen digitaalistumista. Toivottavasti säilyvät fyysisinä.
04.10.2021
Fiktiivi
374 viestiä
Voimakas aurinkomyrsky voi kaataa sähköverkot ja pilkkoa internetin – Suomessa tutkitaan, miten odotettuun myrskyyn pitäisi varautua
TL;DR: Suomen sähköverkko ei todennäköisesti kärähdä, mutta globaalisti vahingot voivat olla melkoisia ja esimerkiksi internetin toiminta häiriintyä.
Ymmärtääkseni aurinkomyrskyn vaikutukset kohdistuisivat nimenomaan pitkiin johtoihin ja niihin kytkettyihin laitteisiin, eli irti tietokoneestä säilytettyjen kiintolevyjen, muistitikkujen ymv., pitäisi selvitä. Mutta en ehkä kuitenkaan menisi asiasta takuuseen, joten varman päälle pelaaja ottaa kaikista todella tärkeistä tiedoista paperikopion. (Todellinen survivalisti varmaan kaivertaisi myös kivitauluihin...)
Kopiosuojatun sisällön katoamiseen ei tosin tarvita aurinkomyrskyä, vaan esimerkiksi sen, että Microsoft päättää sulkea DRM-palvelunsa. Tai Amazon varsin orwellilaisesti poistaa asiakkaiden ostamia George Orwellin kirjoja näiden lukulaitteilta. Mm. näistä syistä en ole itsekään ollut hirveän innostunut e-kirjoista. Nykyään kuitenkin e-kirjoja taitaa olla aika paljon saatavissa DRM-vapaina, lähes millä laitteella tahansa luettavina EPUB-tiedostoina. Yleensä näissä taitaa olla digitaalinen vesileima, josta tunnistaa ostajan (ja siten mahdollisten piraattikopioiden levittäjän), mutta vesileima ei estä varmuuskopioiden ottamista itselle eikä voi muuttaa tiedostoa yhtäkkiä lukukelvottomaksi.
TL;DR: Suomen sähköverkko ei todennäköisesti kärähdä, mutta globaalisti vahingot voivat olla melkoisia ja esimerkiksi internetin toiminta häiriintyä.
Ymmärtääkseni aurinkomyrskyn vaikutukset kohdistuisivat nimenomaan pitkiin johtoihin ja niihin kytkettyihin laitteisiin, eli irti tietokoneestä säilytettyjen kiintolevyjen, muistitikkujen ymv., pitäisi selvitä. Mutta en ehkä kuitenkaan menisi asiasta takuuseen, joten varman päälle pelaaja ottaa kaikista todella tärkeistä tiedoista paperikopion. (Todellinen survivalisti varmaan kaivertaisi myös kivitauluihin...)
Kopiosuojatun sisällön katoamiseen ei tosin tarvita aurinkomyrskyä, vaan esimerkiksi sen, että Microsoft päättää sulkea DRM-palvelunsa. Tai Amazon varsin orwellilaisesti poistaa asiakkaiden ostamia George Orwellin kirjoja näiden lukulaitteilta. Mm. näistä syistä en ole itsekään ollut hirveän innostunut e-kirjoista. Nykyään kuitenkin e-kirjoja taitaa olla aika paljon saatavissa DRM-vapaina, lähes millä laitteella tahansa luettavina EPUB-tiedostoina. Yleensä näissä taitaa olla digitaalinen vesileima, josta tunnistaa ostajan (ja siten mahdollisten piraattikopioiden levittäjän), mutta vesileima ei estä varmuuskopioiden ottamista itselle eikä voi muuttaa tiedostoa yhtäkkiä lukukelvottomaksi.
[url=https://yle.fi/uutiset/3-12120070]Voimakas aurinkomyrsky voi kaataa sähköverkot ja pilkkoa internetin – Suomessa tutkitaan, miten odotettuun myrskyyn pitäisi varautua[/url]
 
TL;DR: Suomen sähköverkko ei todennäköisesti kärähdä, mutta globaalisti vahingot voivat olla melkoisia ja esimerkiksi internetin toiminta häiriintyä.
 
Ymmärtääkseni aurinkomyrskyn vaikutukset kohdistuisivat nimenomaan pitkiin johtoihin ja niihin kytkettyihin laitteisiin, eli irti tietokoneestä säilytettyjen kiintolevyjen, muistitikkujen ymv., pitäisi selvitä. Mutta en ehkä kuitenkaan menisi asiasta takuuseen, joten varman päälle pelaaja ottaa kaikista todella tärkeistä tiedoista paperikopion. (Todellinen survivalisti varmaan kaivertaisi myös kivitauluihin...)
 
Kopiosuojatun sisällön katoamiseen ei tosin tarvita aurinkomyrskyä, vaan esimerkiksi sen, että Microsoft [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_PlaysForSure]päättää sulkea DRM-palvelunsa[/url]. Tai [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management#Ownership_issue_after_purchase]Amazon varsin orwellilaisesti poistaa[/url] asiakkaiden ostamia George Orwellin kirjoja näiden lukulaitteilta. Mm. näistä syistä en ole itsekään ollut hirveän innostunut e-kirjoista. Nykyään kuitenkin e-kirjoja taitaa olla aika paljon saatavissa DRM-vapaina, lähes millä laitteella tahansa luettavina EPUB-tiedostoina. Yleensä näissä taitaa olla digitaalinen vesileima, josta tunnistaa ostajan (ja siten mahdollisten piraattikopioiden levittäjän), mutta vesileima ei estä varmuuskopioiden ottamista itselle eikä voi muuttaa tiedostoa yhtäkkiä lukukelvottomaksi.
05.10.2021
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
"Fiktiivi post=64431"Mutta tietokoneen kovalevy saattaisi tyhjentyä, ja myös läppärin tai tabletin ainakin jos se sattuisi olemaan latauksessa? Yhtäkään isoa paukkua ei ole tainnut osua maapalloon digiaikana, joten hirvittää ajatellakin miten paljon voisi menettää jos laitteet ja niiden tiedot eivät ole turvassa.
Ymmärtääkseni aurinkomyrskyn vaikutukset kohdistuisivat nimenomaan pitkiin johtoihin ja niihin kytkettyihin laitteisiin, eli irti tietokoneestä säilytettyjen kiintolevyjen, muistitikkujen ymv., pitäisi selvitä. Mutta en ehkä kuitenkaan menisi asiasta takuuseen, joten varman päälle pelaaja ottaa kaikista todella tärkeistä tiedoista paperikopion. (Todellinen survivalisti varmaan kaivertaisi myös kivitauluihin...)
Tästä tulikin mieleen että pitäisi teettää valokuvista paperiversioita tai valokuvakirjoja, ahdistaa jo valmiiksi kun kuvia on yli kymmenen vuoden ajalta eikä tässä tiedä edes mistä aloittaa. Kaikkia ei voi teettää sillä touhu tulisi liian kalliiksi. En periaatteessa osaa luottaa digitaalisen informaation säilyvyyteen, sillä jos unohdetaan aurinkomyrsky, niin suuri osa vanhasta digielämästäni on jo painunut unholaan. Ironista, sillä periaatteessahan digitaalisesta informaatiosta eroon pääseminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ala-asteaikaisia paperipiirustuksia ja kouluvihkoja on yhä tallella, mutta suurin osa Windows Paintilla räpelletyistä piirustuksista on teoriassa tallessa vanhoilla korpuilla, jotka saattavat olla tai olla olematta lukukelpoisia ja joiden lukemiseen ei enää löydy yhtäkään laitetta koko taloudesta. Niihin ei enää voi törmätä sattumalta kuten vanhoihin piirustuksiin, sata vuotta sitten julkaistuihin kirjoihin tai pinoon vanhoja aikakausilehtiä mummolan vintillä.
E-kirjojen tulostamisessahan ei tietenkään olisi paljoakaan järkeä, sillä jos ne haluaa tallettaa paperiversiona niin saman tien ne voi hankkia sellaisina. Paitsi tietysti jos joku tietty kirja on olemassa vain ja ainoastaan digikirjana, on ehdottomasti säilytettävä ja jota ei saa tilattua yhdestäkään print on demand-palvelusta.
[quote="Fiktiivi post=64431"]
Ymmärtääkseni aurinkomyrskyn vaikutukset kohdistuisivat nimenomaan pitkiin johtoihin ja niihin kytkettyihin laitteisiin, eli irti tietokoneestä säilytettyjen kiintolevyjen, muistitikkujen ymv., pitäisi selvitä. Mutta en ehkä kuitenkaan menisi asiasta takuuseen, joten varman päälle pelaaja ottaa kaikista todella tärkeistä tiedoista paperikopion. (Todellinen survivalisti varmaan kaivertaisi myös kivitauluihin...)[/quote]
 
Mutta tietokoneen kovalevy saattaisi tyhjentyä, ja myös läppärin tai tabletin ainakin jos se sattuisi olemaan latauksessa? Yhtäkään isoa paukkua ei ole tainnut osua maapalloon digiaikana, joten hirvittää ajatellakin miten paljon voisi menettää jos laitteet ja niiden tiedot eivät ole turvassa.
 
Tästä tulikin mieleen että pitäisi teettää valokuvista paperiversioita tai valokuvakirjoja, ahdistaa jo valmiiksi kun kuvia on yli kymmenen vuoden ajalta eikä tässä tiedä edes mistä aloittaa. Kaikkia ei voi teettää sillä touhu tulisi liian kalliiksi. En periaatteessa osaa luottaa digitaalisen informaation säilyvyyteen, sillä jos unohdetaan aurinkomyrsky, niin suuri osa vanhasta digielämästäni on jo painunut unholaan. Ironista, sillä periaatteessahan digitaalisesta informaatiosta eroon pääseminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ala-asteaikaisia paperipiirustuksia ja kouluvihkoja on yhä tallella, mutta suurin osa Windows Paintilla räpelletyistä piirustuksista on teoriassa tallessa vanhoilla korpuilla, jotka saattavat olla tai olla olematta lukukelpoisia ja joiden lukemiseen ei enää löydy yhtäkään laitetta koko taloudesta. Niihin ei enää voi törmätä sattumalta kuten vanhoihin piirustuksiin, sata vuotta sitten julkaistuihin kirjoihin tai pinoon vanhoja aikakausilehtiä mummolan vintillä.
 
E-kirjojen tulostamisessahan ei tietenkään olisi paljoakaan järkeä, sillä jos ne haluaa tallettaa paperiversiona niin saman tien ne voi hankkia sellaisina. Paitsi tietysti jos joku tietty kirja on olemassa vain ja ainoastaan digikirjana, on ehdottomasti säilytettävä ja jota ei saa tilattua yhdestäkään print on demand-palvelusta.
05.10.2021
Rinja
847 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1031 viestiä
Päädyin viime vuoden keväällä hankkimaan Kindlen. Siitä kesti vielä puoli vuotta ennen kuin aloin lukea sillä mitään, mutta sen jälkeen olenkin käyttänyt sitä joka päivä. Vaikea kuvitella elämää enää ilman!
Kannustimena hankintaan toimi tuolloin se, että olin kehittänyt uuden lempparikirjailijan, mutta hän sattui olemaan sellainen amerikkalainen indiekirjoittaja, jonka tuotantoa oli paperisena tilattavissa Adlibriksestä vain hyvin rajatusti ja sekin kalliilla. Yhdestäkin sarjasta puuttui kokonaan ensimmäinen osa. Sen sijaan Amazonista oli sähköisesti tilattavana koko tuotanto eli useita kymmeniä kirjoja, kaikki parilla dollarilla kappale. Vaikka en haluaisi periaatteesta tukea Amazonia, tuen kyllä mielellään näitä indiekirjoittajia, joille se näyttää olevan ainoa kannattava julkaisu- ja myyntialusta.
Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.
Vaikka olen nyt lukenut Kindlellä paljon, suurin osa siitä on siis edelleen indiekirjoittajien tuotantoa (etupäässä hyvin rajatulle lukijakunnalle tarkoitettuja spesifejä romantiikkagenrejä...), josta olisi todella vaikea saada muuta versiota luettavaksi. Paperikirjojen ostaminen on vähentynyt, mutta edelleenkin kyllä ostan hyllyyni ne kirjat, jotka ovat Suomesta paperiversioina saatavilla ja jotka todella itselleni haluan.
Kannustimena hankintaan toimi tuolloin se, että olin kehittänyt uuden lempparikirjailijan, mutta hän sattui olemaan sellainen amerikkalainen indiekirjoittaja, jonka tuotantoa oli paperisena tilattavissa Adlibriksestä vain hyvin rajatusti ja sekin kalliilla. Yhdestäkin sarjasta puuttui kokonaan ensimmäinen osa. Sen sijaan Amazonista oli sähköisesti tilattavana koko tuotanto eli useita kymmeniä kirjoja, kaikki parilla dollarilla kappale. Vaikka en haluaisi periaatteesta tukea Amazonia, tuen kyllä mielellään näitä indiekirjoittajia, joille se näyttää olevan ainoa kannattava julkaisu- ja myyntialusta.
Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.
Vaikka olen nyt lukenut Kindlellä paljon, suurin osa siitä on siis edelleen indiekirjoittajien tuotantoa (etupäässä hyvin rajatulle lukijakunnalle tarkoitettuja spesifejä romantiikkagenrejä...), josta olisi todella vaikea saada muuta versiota luettavaksi. Paperikirjojen ostaminen on vähentynyt, mutta edelleenkin kyllä ostan hyllyyni ne kirjat, jotka ovat Suomesta paperiversioina saatavilla ja jotka todella itselleni haluan.
Päädyin viime vuoden keväällä hankkimaan Kindlen. Siitä kesti vielä puoli vuotta ennen kuin aloin lukea sillä mitään, mutta sen jälkeen olenkin käyttänyt sitä joka päivä. Vaikea kuvitella elämää enää ilman!
 
Kannustimena hankintaan toimi tuolloin se, että olin kehittänyt uuden lempparikirjailijan, mutta hän sattui olemaan sellainen amerikkalainen indiekirjoittaja, jonka tuotantoa oli paperisena tilattavissa Adlibriksestä vain hyvin rajatusti ja sekin kalliilla. Yhdestäkin sarjasta puuttui kokonaan ensimmäinen osa. Sen sijaan Amazonista oli sähköisesti tilattavana koko tuotanto eli useita kymmeniä kirjoja, kaikki parilla dollarilla kappale. Vaikka en haluaisi periaatteesta tukea Amazonia, tuen kyllä mielellään näitä indiekirjoittajia, joille se näyttää olevan ainoa kannattava julkaisu- ja myyntialusta.
 
Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.
 
Vaikka olen nyt lukenut Kindlellä paljon, suurin osa siitä on siis edelleen indiekirjoittajien tuotantoa (etupäässä hyvin rajatulle lukijakunnalle tarkoitettuja spesifejä romantiikkagenrejä...), josta olisi todella vaikea saada muuta versiota luettavaksi. Paperikirjojen ostaminen on vähentynyt, mutta edelleenkin kyllä ostan hyllyyni ne kirjat, jotka ovat Suomesta paperiversioina saatavilla ja jotka todella itselleni haluan.
06.10.2021
KiLLPaTRiCK
254 kirjaa, 2 kirja-arviota, 434 viestiä
Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.Nyt löytyi vihdoin ominaisuus, joka saattaa minullakin aiheuttaa Kindlen ostamisen. Olen pitkään harkinnut, vaikka Sharpe kirjojen lukemista, mutta valtava määrä paperisia kirjoja nurkassa ja paljon sanoja, joita joutuisi arvailemaan, on estänyt kahlaamisen aloittamisen. Tuskin Suomeksi luen, mutta kynnys enkku tekstiin madaltui nyt ehkä ratkaisevasti.
PS. miksi tämä lainaa toiminto näyttää niin ihmeelliseltä? Muilla sivustoilla tuo lainattu on usein erikseen palkissa ja sitten minun kirjoittama siinä alla. Varmaan kirjoittajassa vika, mutta mitä teen väärin?
Rinja-edit: Korjasin lainauksen maalaamalla epälainatun tekstiosan ja klikkaamalla ylhäältä "block quote" -toiminnon pois päältä.
[quote]Lisäksi olin kuullut kehuja siitä, miten kätevä käännösominaisuus näissä lukulaitteissa on: painat vain tuntematonta sanaa ja saat siitä sekä selityksen että tarvittaessa suomennoksen, ja joskus kaupan päälle Wikipedia-artikkelinkin. Ottaen huomioon, miten paljon jouduin vielä siinä kohtaa tarkistamaan englanninkielisiä sanoja sanakirjasta, tuo oli kyllä iso plussa. Sanasto alkaa nyttemmin olla paremmin hallussa, mutta ominaisuus on silti ahkerassa käytössä edelleen.[/quote]
Nyt löytyi vihdoin ominaisuus, joka saattaa minullakin aiheuttaa Kindlen ostamisen. Olen pitkään harkinnut, vaikka Sharpe kirjojen lukemista, mutta valtava määrä paperisia kirjoja nurkassa ja paljon sanoja, joita joutuisi arvailemaan, on estänyt kahlaamisen aloittamisen. Tuskin Suomeksi luen, mutta kynnys enkku tekstiin madaltui nyt ehkä ratkaisevasti.
 
PS. miksi tämä lainaa toiminto näyttää niin ihmeelliseltä? Muilla sivustoilla tuo lainattu on usein erikseen palkissa ja sitten minun kirjoittama siinä alla. Varmaan kirjoittajassa vika, mutta mitä teen väärin?
[i][color=#16a085]Rinja-edit: Korjasin lainauksen maalaamalla epälainatun tekstiosan ja klikkaamalla ylhäältä "block quote" -toiminnon pois päältä.[/color][/i]
06.10.2021
Rinja
847 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1031 viestiä
Hiukan piti itsekin ihmetellä, miten tuo uusi lainaussysteemi toimii :)
Kindlen käännöstoiminto on kieltämättä saanut pohtimaan, hankkisinko sähköisinä semmoisia englanninkielisiä kirjoja, jotka ovat kyllä jo fyysisinä hyllyssä mutta joiden kieli on ollut minulle liian vaikeaa. Pitänee kokeilla vielä kerran paperiversiota siltä varalta, että sanavarastoni nykyisin riittäisi, ja tarvittaessa tutkia sitten sähköisten hintoja.
Mistä tuli mieleen mainita vielä yksi Kindlen hyvä puoli eli se, että haluamansa kirjan saa luettavaksi välittömästi. Varsin usein käy niin, että päästyäni kirjan loppuun siellä on listaus kirjoittajan muusta tuotannosta, ja ostan siitä sitten vaan parilla napautuksella seuraavan ja jatkan lukemista samalta istumalta. Muualta hankittujen kirjojen siirtämistä Kindleen en ole paljon harrastanut, mutta jonkin verran olen ladannut netistä ilmaisia novelleja ja saanut ne siirrettyä ihan kätevästi Kindleen yhdistettyäni sen piuhalla tietokoneeseen.
Kindlen käännöstoiminto on kieltämättä saanut pohtimaan, hankkisinko sähköisinä semmoisia englanninkielisiä kirjoja, jotka ovat kyllä jo fyysisinä hyllyssä mutta joiden kieli on ollut minulle liian vaikeaa. Pitänee kokeilla vielä kerran paperiversiota siltä varalta, että sanavarastoni nykyisin riittäisi, ja tarvittaessa tutkia sitten sähköisten hintoja.
Mistä tuli mieleen mainita vielä yksi Kindlen hyvä puoli eli se, että haluamansa kirjan saa luettavaksi välittömästi. Varsin usein käy niin, että päästyäni kirjan loppuun siellä on listaus kirjoittajan muusta tuotannosta, ja ostan siitä sitten vaan parilla napautuksella seuraavan ja jatkan lukemista samalta istumalta. Muualta hankittujen kirjojen siirtämistä Kindleen en ole paljon harrastanut, mutta jonkin verran olen ladannut netistä ilmaisia novelleja ja saanut ne siirrettyä ihan kätevästi Kindleen yhdistettyäni sen piuhalla tietokoneeseen.
Hiukan piti itsekin ihmetellä, miten tuo uusi lainaussysteemi toimii :)
 
Kindlen käännöstoiminto on kieltämättä saanut pohtimaan, hankkisinko sähköisinä semmoisia englanninkielisiä kirjoja, jotka ovat kyllä jo fyysisinä hyllyssä mutta joiden kieli on ollut minulle liian vaikeaa. Pitänee kokeilla vielä kerran paperiversiota siltä varalta, että sanavarastoni nykyisin riittäisi, ja tarvittaessa tutkia sitten sähköisten hintoja.
 
Mistä tuli mieleen mainita vielä yksi Kindlen hyvä puoli eli se, että haluamansa kirjan saa luettavaksi välittömästi. Varsin usein käy niin, että päästyäni kirjan loppuun siellä on listaus kirjoittajan muusta tuotannosta, ja ostan siitä sitten vaan parilla napautuksella seuraavan ja jatkan lukemista samalta istumalta. Muualta hankittujen kirjojen siirtämistä Kindleen en ole paljon harrastanut, mutta jonkin verran olen ladannut netistä ilmaisia novelleja ja saanut ne siirrettyä ihan kätevästi Kindleen yhdistettyäni sen piuhalla tietokoneeseen.
10.10.2021
Fiktiivi
374 viestiä
Mutta tietokoneen kovalevy saattaisi tyhjentyä, ja myös läppärin tai tabletin ainakin jos se sattuisi olemaan latauksessa? Yhtäkään isoa paukkua ei ole tainnut osua maapalloon digiaikana, joten hirvittää ajatellakin miten paljon voisi menettää jos laitteet ja niiden tiedot eivät ole turvassa.En tiedä tyhjentyisikö levy, ainakin jos puhutaan perinteisestä kiintolevystä eikä SSD:stä. Ainakin ohjainpiirit voisivat varmaankin kärähtää, jolloin levy ei enää toimisi eikä dataa pystyisi palauttamaan omin päin. Mutta toisaalta ainakin maalla ukkonen muodostaa samanlaisen uhan, joten kukaties ylijännitesuojalla varustettu jatkojohto voisi olla kelpo suoja avaruusmyrskyjäkin vastaan.
[quote]Mutta tietokoneen kovalevy saattaisi tyhjentyä, ja myös läppärin tai tabletin ainakin jos se sattuisi olemaan latauksessa? Yhtäkään isoa paukkua ei ole tainnut osua maapalloon digiaikana, joten hirvittää ajatellakin miten paljon voisi menettää jos laitteet ja niiden tiedot eivät ole turvassa.[/quote]
 
En tiedä tyhjentyisikö levy, ainakin jos puhutaan perinteisestä kiintolevystä eikä SSD:stä. Ainakin ohjainpiirit voisivat varmaankin kärähtää, jolloin levy ei enää toimisi eikä dataa pystyisi palauttamaan omin päin. Mutta toisaalta ainakin maalla ukkonen muodostaa samanlaisen uhan, joten kukaties ylijännitesuojalla varustettu jatkojohto voisi olla kelpo suoja avaruusmyrskyjäkin vastaan.