Kategoria: Teatteri | 896 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 30.06.2026
Kirjailija: Andrzej Sapkowski
Kategoria: Lukusali | 123 viestiä | 81,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 30.06.2026
Satunnaisia kysymyksiä
18.12.2017
Hiistu
677 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3861 viestiä
Miksi jotkut kassatyöntekijät rullaavat liukuhihnaa, vaikka kaikki tavarat ovat jo perillä peräpäädyssä? Olen joskus ihmetellyt.
Miksi jotkut kassatyöntekijät rullaavat liukuhihnaa, vaikka kaikki tavarat ovat jo perillä peräpäädyssä? Olen joskus ihmetellyt.
18.12.2017
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1292 viestiä
Minun työpaikallani myös päätyhihna lähtee liikkelle, kun toisen hihnan käynnistää. Lisäksi päätyhihna pyörii jonkin aikaa vielä sen jälkeen, kun pidemmän hihnan pysäyttää. Systeemeissä lienee vaihtelua kaupasta riippuen.
Minun työpaikallani myös päätyhihna lähtee liikkelle, kun toisen hihnan käynnistää. Lisäksi päätyhihna pyörii jonkin aikaa vielä sen jälkeen, kun pidemmän hihnan pysäyttää. Systeemeissä lienee vaihtelua kaupasta riippuen.
28.07.2018
Hiistu
677 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3861 viestiä
Minä näköjään taas kyselen... Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne. Suomeksi tulee mieleen vain, että joku on "täynnä tyhjää puhetta" tai jokin asia on "kupla".
Minä näköjään taas kyselen... Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne. Suomeksi tulee mieleen vain, että joku on "täynnä tyhjää puhetta" tai jokin asia on "kupla".
29.07.2018
Hiistu: minä veikkaisin sen juontuvan enimmäkseen tästä: https://yle.fi/uutiset/3-10291439 Oletan, ettei tuota ennen ollut mitään ilmapallojuttua, vaan ilmapallojuttu syntyi tuosta. (Paitsi jos ilmapallot olivat Trump-pilakuvissa esiintynyt asia jo ennen kuin tuota ruvettiin puuhaamaan?)
Hiistu: minä veikkaisin sen juontuvan enimmäkseen tästä: https://yle.fi/uutiset/3-10291439 Oletan, ettei tuota ennen ollut mitään ilmapallojuttua, vaan ilmapallojuttu syntyi tuosta. (Paitsi jos ilmapallot olivat Trump-pilakuvissa esiintynyt asia jo ennen kuin tuota ruvettiin puuhaamaan?)
29.07.2018
Pisania
1185 kirjaa, 1844 viestiä
Hiistu Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne.Se voisi ehkä viitata englannin kielen idiomiin, jossa joku on "full of hot air". Se tarkottaa sitä kun joku puhuu paljon, mutta sanoilla ei ole juurikaan tarkoitusta tai arvoa.
[quote="Hiistu" post=57686] Miksi Donald Trumpia joissain pilakuvissa kuvataan ilmapallona? Mitä se tarkoittaa? Arvelen, että kyseessä on ehkä jokin englanninkielinen kielikuva, mutten tunne.[/quote]
 
Se voisi ehkä viitata englannin kielen idiomiin, jossa joku on "full of hot air". Se tarkottaa sitä kun joku puhuu paljon, mutta sanoilla ei ole juurikaan tarkoitusta tai arvoa.
13.12.2018
Pisania
1185 kirjaa, 1844 viestiä
Pystyykö joku kertomaan miten meni suomeksi se originaali-Star Trekin intropuhe? Tiedättehän, "Space, the final frontier..." jne. Löytyiskö jonkun muistista tai vaikka dvd-boksilta?
Pystyykö joku kertomaan miten meni suomeksi se originaali-Star Trekin intropuhe? Tiedättehän, "Space, the final frontier..." jne. Löytyiskö jonkun muistista tai vaikka dvd-boksilta?
14.12.2018
KiLLPaTRiCK
254 kirjaa, 2 kirja-arviota, 434 viestiä
Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.
Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.
14.12.2018
Mab
616 viestiä
Muisti sanoo, että se alkaa "avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen...", mutta sen jälkeen ei tule kuin epämääräisiä pätkiä mieleen eikä järjestyksestä tietoakaan :P
Muisti sanoo, että se alkaa "avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen...", mutta sen jälkeen ei tule kuin epämääräisiä pätkiä mieleen eikä järjestyksestä tietoakaan :P
15.12.2018
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
KiLLPaTRiCKTirsk!Jatkokysymys tietysti, että onko se käännetty kuinka moneen kertaan ja jos on, käyttikö Kolmoskanava YLEn käännöstä. Jos käytti, siinä olisi jo melko kanoninen suomalainen käännös.
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.
[quote="KiLLPaTRiCK" post=58769]Tirsk!
Eiköhän se riipu suomentajasta. Voit kokeilla myös itse.[/quote]
 
Jatkokysymys tietysti, että onko se käännetty kuinka moneen kertaan ja jos on, käyttikö Kolmoskanava YLEn käännöstä. Jos käytti, siinä olisi jo melko kanoninen suomalainen käännös.
15.12.2018
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Ainakin joku DVD-käännös menee näin:
"Avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen. Tässä kerrotaan tähtilaiva Enterprisen retkistä, sen viisivuotisesta tehtävästä tutkia outoja maailmoja, etsiä uusia elämänmuotoja ja kulttuureja. Rohkeasti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt."
Itselle se oikein käännös olisi se mikä tuli televisiosta, mutta eiköhän se ole aika lailla sama kuin tuo...?
"Avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen. Tässä kerrotaan tähtilaiva Enterprisen retkistä, sen viisivuotisesta tehtävästä tutkia outoja maailmoja, etsiä uusia elämänmuotoja ja kulttuureja. Rohkeasti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt."
Itselle se oikein käännös olisi se mikä tuli televisiosta, mutta eiköhän se ole aika lailla sama kuin tuo...?
Ainakin joku DVD-käännös menee näin:
"Avaruus, tuo käymättömistä korpimaista viimeinen. Tässä kerrotaan tähtilaiva Enterprisen retkistä, sen viisivuotisesta tehtävästä tutkia outoja maailmoja, etsiä uusia elämänmuotoja ja kulttuureja. Rohkeasti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt."
 
Itselle se oikein käännös olisi se mikä tuli televisiosta, mutta eiköhän se ole aika lailla sama kuin tuo...?
19.01.2019
adira
18 kirjaa, 1 kirja-arvio, 27 viestiä
On pitkään vaivannut sellainen pulma, että jos olennon ihonväri on vihreä klorofyllistä, lehtivihreästä, niin minkä väristä otuksen veri on, ja esim limakalvot kuten huulet ja kieli
On pitkään vaivannut sellainen pulma, että jos olennon ihonväri on vihreä klorofyllistä, lehtivihreästä, niin minkä väristä otuksen veri on, ja esim limakalvot kuten huulet ja kieli
19.01.2019
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Ihan minkä väristä tahansa. Väri on yhdistelmä montaa tekijää, kuten pigmenttiä, välissä olevia kudoksia, veren solujen ominaisväriä, veressä kiertäviä aineita jne. Esimerkiksi ihmisen veri on punaista koska hemoglobiini perustuu tiettyyn rautayhdisteeseen hapen ja hiilidioksidin kuljetuksessa. Muitakin tehtävän suorittavia yhdisteitä löytyy, mutta näin suoralta kädeltä en osaa kertoa niistä (ainakin pari keinotekoista hemoglobiinin korviketta on täysin väritöntä). Veren väri on vain tummempaa punaista jos siinä ei ole happea vaan hiilidioksidia. Toisaalta verisuonet ja limakalvot voivat näyttää sinertäviltä koska ihon oma pigmentti ja rakenne vääristää veren väritystä. Kuvaamallasi olennolla ei myöskään ole tarvetta pitää lehtivihreää limakalvoillaan, vaikka iholla vihertävä (tai muu väri - kuten monilla kasveilla, joilla on voimakkaamman väristä pigmenttiä joka peittää vihreän värin alleen) olisikin vallitseva niissä osissa mihin aurinko paistaa.
Ihan minkä väristä tahansa. Väri on yhdistelmä montaa tekijää, kuten pigmenttiä, välissä olevia kudoksia, veren solujen ominaisväriä, veressä kiertäviä aineita jne. Esimerkiksi ihmisen veri on punaista koska hemoglobiini perustuu tiettyyn rautayhdisteeseen hapen [b]ja[/b] hiilidioksidin kuljetuksessa. Muitakin tehtävän suorittavia yhdisteitä löytyy, mutta näin suoralta kädeltä en osaa kertoa niistä (ainakin pari keinotekoista hemoglobiinin korviketta on täysin väritöntä). Veren väri on vain tummempaa punaista jos siinä ei ole happea vaan hiilidioksidia. Toisaalta verisuonet ja limakalvot voivat näyttää sinertäviltä koska ihon oma pigmentti ja rakenne vääristää veren väritystä. Kuvaamallasi olennolla ei myöskään ole tarvetta pitää lehtivihreää limakalvoillaan, vaikka iholla vihertävä (tai muu väri - kuten monilla kasveilla, joilla on voimakkaamman väristä pigmenttiä joka peittää vihreän värin alleen) olisikin vallitseva niissä osissa mihin aurinko paistaa.
04.04.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Jos pesutuvassa on kielletty mattojen ja täkkien pesu pesukoneella, niin saako sinne laittaa tyynyt ja peitot, tai sijauspatjan päällisen? Jossainhan ne pitäisi pestä. Muoks: Ja miten on yhtäkkiä sellainen olo, että olisin kysynyt tätä joskus aiemminkin?
Kone on ohjeen mukaan vain vaatteiden pesuun, mutta olen silti laittanut sinne pyyhkeet ja pussilakanat...
Kone on ohjeen mukaan vain vaatteiden pesuun, mutta olen silti laittanut sinne pyyhkeet ja pussilakanat...
Jos pesutuvassa on kielletty mattojen ja täkkien pesu pesukoneella, niin saako sinne laittaa tyynyt ja peitot, tai sijauspatjan päällisen? Jossainhan ne pitäisi pestä. Muoks: Ja miten on yhtäkkiä sellainen olo, että olisin kysynyt tätä joskus aiemminkin?
 
Kone on ohjeen mukaan vain vaatteiden pesuun, mutta olen silti laittanut sinne pyyhkeet ja pussilakanat... :tongue:
04.04.2019
Wanda
223 kirjaa, 75 viestiä
Ainakin itse olen vastaavassa tilanteessa (kielletty mattojen ja täkkien pesu) nykyisessä pesutuvassani pessyt peitot ja tyynyt. Muidenkin olen nähnyt näin toimivan. Kannattaa katsoa ohjeista mikä on pyykkikoneessa painorajana :) Esimerkiksi meidän pyykkituvan koneessa kaksi tyynyä menee siinä rajoilla, kun pesun tuoma painonlisä otetaan huomioon.
Ainakin itse olen vastaavassa tilanteessa (kielletty mattojen ja täkkien pesu) nykyisessä pesutuvassani pessyt peitot ja tyynyt. Muidenkin olen nähnyt näin toimivan. Kannattaa katsoa ohjeista mikä on pyykkikoneessa painorajana :) Esimerkiksi meidän pyykkituvan koneessa kaksi tyynyä menee siinä rajoilla, kun pesun tuoma painonlisä otetaan huomioon.
04.04.2019
Se olisi minusta aika kummallinen kone, jos se ei tavallisista tyynyistä ja peitoista selviäisi, saati lakanoista ja pyyhkeistä. Ihmettelen kyllä tuota täkkikieltoakin, ts. tarkoitetaanko sillä jotain jumalattoman painavaa ja jotenkin, no, mattomaista täkkiä? Vai eikö vain luoteta siihen, etteivät ihmiset tunkisi koneeseen täkin lisäksi kaikkea muutakin ja ylittäisi painorajaa siten? Itse olen pessyt omassa markkinoiden pienimmässä pesukoneessani tyynyjä ja peittoja ihan ongelmitta, toki kunkin yksittäin, kuten muistaakseni niiden pesulapuissakin kehotetaan. Kait silloin niiden sisukset jäävät möyheämmiksi tai jotain. Muistelen jonkin ohjeen kuuluneen, että koneeseen kannattaisi tyynyn mukaan laittaa tennispallo, mutta sitä en ole vielä tehnyt :D
Se olisi minusta aika kummallinen kone, jos se ei tavallisista tyynyistä ja peitoista selviäisi, saati lakanoista ja pyyhkeistä. Ihmettelen kyllä tuota täkkikieltoakin, ts. tarkoitetaanko sillä jotain jumalattoman painavaa ja jotenkin, no, mattomaista täkkiä? Vai eikö vain luoteta siihen, etteivät ihmiset tunkisi koneeseen täkin lisäksi kaikkea muutakin ja ylittäisi painorajaa siten? Itse olen pessyt omassa markkinoiden pienimmässä pesukoneessani tyynyjä ja peittoja ihan ongelmitta, toki kunkin yksittäin, kuten muistaakseni niiden pesulapuissakin kehotetaan. Kait silloin niiden sisukset jäävät möyheämmiksi tai jotain. Muistelen jonkin ohjeen kuuluneen, että koneeseen kannattaisi tyynyn mukaan laittaa tennispallo, mutta sitä en ole vielä tehnyt :D
04.04.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Niin, luulisi että kone kuin kone selviäisi tyynyistä ja peitoista, kunhan painoraja ei tule vastaan (tuossa koneessa se on peräti 7 kg!) Itsekin ihmettelin tuota täkkikieltoa, varsinkin kun se oli englanniksi blanket, ja aloin miettiä että tarkoitetaanko sillä vain sellaista isoa, paksua täkkiä, jossa lienee paino-ongelma kun sen kastelee. No, painavathan toki pyyhkeetkin märkänä, mutta olen silti pessyt niitä useamman kerralla ilman ongelmia.
Mutta missähän se raja sitten menee? Onko esimerkiksi petauspatjan päällinen liian paksu?
Itsellä on ikivanha runkopatja, jota ei ole varaa vaihtaa uuteen, ja senkin päällinen pitäisi epäilemättä pestä. Mutta se lienee jo täkkimäisen/mattomaisen paksu.
Lisäksi harmittaa kun ohjeet jäävät aina puolitiehen. Ymmärrän ettei koneeseen saa laittaa mattoja, jotka märkänä varmasti painavat yli painorajan, mutta että "kone on tarkoitettu vain vaatteiden pesuun"?
Mutta missähän se raja sitten menee? Onko esimerkiksi petauspatjan päällinen liian paksu?
Itsellä on ikivanha runkopatja, jota ei ole varaa vaihtaa uuteen, ja senkin päällinen pitäisi epäilemättä pestä. Mutta se lienee jo täkkimäisen/mattomaisen paksu.
Lisäksi harmittaa kun ohjeet jäävät aina puolitiehen. Ymmärrän ettei koneeseen saa laittaa mattoja, jotka märkänä varmasti painavat yli painorajan, mutta että "kone on tarkoitettu vain vaatteiden pesuun"?
Niin, luulisi että kone kuin kone selviäisi tyynyistä ja peitoista, kunhan painoraja ei tule vastaan (tuossa koneessa se on peräti 7 kg!) Itsekin ihmettelin tuota täkkikieltoa, varsinkin kun se oli englanniksi blanket, ja aloin miettiä että tarkoitetaanko sillä vain sellaista isoa, paksua täkkiä, jossa lienee paino-ongelma kun sen kastelee. No, painavathan toki pyyhkeetkin märkänä, mutta olen silti pessyt niitä useamman kerralla ilman ongelmia.
 
Mutta missähän se raja sitten menee? Onko esimerkiksi petauspatjan päällinen liian paksu?
Itsellä on ikivanha runkopatja, jota ei ole varaa vaihtaa uuteen, ja senkin päällinen pitäisi epäilemättä pestä. Mutta se lienee jo täkkimäisen/mattomaisen paksu.
 
Lisäksi harmittaa kun ohjeet jäävät aina puolitiehen. Ymmärrän ettei koneeseen saa laittaa mattoja, jotka märkänä varmasti painavat yli painorajan, mutta että "kone on tarkoitettu vain vaatteiden pesuun"?
04.04.2019
Joo, on kyllä käsittämätön tai ainakin tosi laiskalla ajatuksella laadittu sääntö, jos konetta saa käyttää vain vaatteiden pesuun. Pyyhkeet pitäisi jonkin ohjeen mukaan vaihtaa peräti viikon välein ja vuodevaatteet kahden viikon välein (ei sillä, että tätä itse noudattaisin...), joten mielestäni ei voida edellyttää, ettei niitä saisi pestä taloyhtiön pesutuvassa. Säännöllisesti käytössä olevat tyynyt ja peitotkin pitäisi ihanteellisimmillaan pestä muutaman kuukauden välein. Näiden lisäksi on helppo keksiä kaikenlaista muutakin ei-vaatetta, jota joutuu tai voi joutua pesemään, aina patalapuista kangaspöytäliinoihin ja siivousräteistä suihkuverhoihin.
Patjojen päällisistä en osaa kyllä sanoa, koska minulla ei ole edes yleistä käsitystä siitä, minkä kokoisia ja painoisia ne ovat. Tuota (ja ylipäätään tuota "vain vaatteita" -asiaa) voisi ehkä kysyäkin taloyhtiön hallitukselta, jos jaksaa ja uskaltaa? Vaarana voi toki olla, että siellä on vain superniuhoja tyyppejä, jotka vain kieltävät kaiken viitsimättä edes ottaa selvää, mihin se pesukone oikeasti kykenee.
Patjojen päällisistä en osaa kyllä sanoa, koska minulla ei ole edes yleistä käsitystä siitä, minkä kokoisia ja painoisia ne ovat. Tuota (ja ylipäätään tuota "vain vaatteita" -asiaa) voisi ehkä kysyäkin taloyhtiön hallitukselta, jos jaksaa ja uskaltaa? Vaarana voi toki olla, että siellä on vain superniuhoja tyyppejä, jotka vain kieltävät kaiken viitsimättä edes ottaa selvää, mihin se pesukone oikeasti kykenee.
Joo, on kyllä käsittämätön tai ainakin tosi laiskalla ajatuksella laadittu sääntö, jos konetta saa käyttää vain vaatteiden pesuun. Pyyhkeet pitäisi jonkin ohjeen mukaan vaihtaa peräti viikon välein ja vuodevaatteet kahden viikon välein (ei sillä, että tätä itse noudattaisin...), joten mielestäni ei voida edellyttää, ettei niitä saisi pestä taloyhtiön pesutuvassa. Säännöllisesti käytössä olevat tyynyt ja peitotkin pitäisi ihanteellisimmillaan pestä muutaman kuukauden välein. Näiden lisäksi on helppo keksiä kaikenlaista muutakin ei-vaatetta, jota joutuu tai voi joutua pesemään, aina patalapuista kangaspöytäliinoihin ja siivousräteistä suihkuverhoihin.
 
Patjojen päällisistä en osaa kyllä sanoa, koska minulla ei ole edes yleistä käsitystä siitä, minkä kokoisia ja painoisia ne ovat. Tuota (ja ylipäätään tuota "vain vaatteita" -asiaa) voisi ehkä kysyäkin taloyhtiön hallitukselta, jos jaksaa ja uskaltaa? Vaarana voi toki olla, että siellä on vain superniuhoja tyyppejä, jotka vain kieltävät kaiken viitsimättä edes ottaa selvää, mihin se pesukone oikeasti kykenee.
05.04.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Kysymistä voisi tosiaan harkitakin, mutta tässä taloyhtiössä on esimerkiksi pyykkien, viimeksi myös pienen pyykin, kuivatus sisällä kielletty, vaikka jokaista pikkupyykkiä ei voi viedä vintille tai ulos tai kaikkea laittaa kuivausrumpuunkaan. Olen siis joutunut välillä kuivaamaan kylppärissä. Koska kaikki kuivuu siellä hetkessä, en osaisi olla huolissani liiasta kosteudesta, vaikka talon ilmanvaihto ei kuulemma ole riittävä.
Voi olla, että patjan päällinen ylittää maagisen rajan, varsinkin jos se ei ole mielettömän ohut.
Voi olla, että patjan päällinen ylittää maagisen rajan, varsinkin jos se ei ole mielettömän ohut.
Kysymistä voisi tosiaan harkitakin, mutta tässä taloyhtiössä on esimerkiksi pyykkien, viimeksi myös pienen pyykin, kuivatus sisällä kielletty, vaikka jokaista pikkupyykkiä ei voi viedä vintille tai ulos tai kaikkea laittaa kuivausrumpuunkaan. Olen siis joutunut välillä kuivaamaan kylppärissä. Koska kaikki kuivuu siellä hetkessä, en osaisi olla huolissani liiasta kosteudesta, vaikka talon ilmanvaihto ei kuulemma ole riittävä.
 
Voi olla, että patjan päällinen ylittää maagisen rajan, varsinkin jos se ei ole mielettömän ohut.
16.04.2019
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Vaistoni sanovat minulle, että kirjoitan tätä täysin väärään ketjuun, mutta päätin kerätä viimein rohkeuteni ja esittää erittäin tyhmän kysymyksen:
Miten Risingissa asetetaan profiilikuva? Jos joku ystävällinen vain viitsii niin voisiko selittää minulle mahdollisimman yksityiskohtaisesti, olen kokeillut jo vaikka ja mitä mutta ilmeisesti en vain ole riittävän etevä.
Miten Risingissa asetetaan profiilikuva? Jos joku ystävällinen vain viitsii niin voisiko selittää minulle mahdollisimman yksityiskohtaisesti, olen kokeillut jo vaikka ja mitä mutta ilmeisesti en vain ole riittävän etevä.
Vaistoni sanovat minulle, että kirjoitan tätä täysin väärään ketjuun, mutta päätin kerätä viimein rohkeuteni ja esittää erittäin tyhmän kysymyksen:
 
Miten Risingissa asetetaan profiilikuva? Jos joku ystävällinen vain viitsii niin voisiko selittää minulle mahdollisimman yksityiskohtaisesti, olen kokeillut jo vaikka ja mitä mutta ilmeisesti en vain ole riittävän etevä.
16.04.2019
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Öö...
Pitäisi tapahtua täältä: Omat asetukset -> Muokkaa -> Hahmokuva.
Mutta en saa tuota toimimaan. Voin avata kyllä dialogin, jossa kysytään mitä tiedostoa käytetään, mutta mitään ei tapahdu.
Lieneekö rikki?
Pitäisi tapahtua täältä: Omat asetukset -> Muokkaa -> Hahmokuva.
Mutta en saa tuota toimimaan. Voin avata kyllä dialogin, jossa kysytään mitä tiedostoa käytetään, mutta mitään ei tapahdu.
Lieneekö rikki?
Öö...
 
Pitäisi tapahtua täältä: Omat asetukset -> Muokkaa -> Hahmokuva.
 
Mutta en saa tuota toimimaan. Voin avata kyllä dialogin, jossa kysytään mitä tiedostoa käytetään, mutta mitään ei tapahdu.
 
Lieneekö rikki?
12.08.2019
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Onko joku täällä Suomalaisen Kirjakaupan kanta-asiakas? Minä olen, ja pitkään on eräs asia vaivannut.
Aina kun Suomalaiselta jotain ostaa, siitä kertyy kanta-asiakkaalle bonusta. Kysymys kuuluu: mitä sillä bonuksella tekee? Tekeekö sillä käytännössä yhtään mitään? Saanko jonkun alennuksen? Lahjakortin? Lämpimän kädenpuristuksen ja onnittelulaulun?
Luulen että minulla on kertynyt bonusta jo sen sadan euron edestä. Osaako joku täsmentää, miten minä tai joku muu tästä hyödyn/hyötyy?
Aina kun Suomalaiselta jotain ostaa, siitä kertyy kanta-asiakkaalle bonusta. Kysymys kuuluu: mitä sillä bonuksella tekee? Tekeekö sillä käytännössä yhtään mitään? Saanko jonkun alennuksen? Lahjakortin? Lämpimän kädenpuristuksen ja onnittelulaulun?
Luulen että minulla on kertynyt bonusta jo sen sadan euron edestä. Osaako joku täsmentää, miten minä tai joku muu tästä hyödyn/hyötyy?
Onko joku täällä Suomalaisen Kirjakaupan kanta-asiakas? Minä olen, ja pitkään on eräs asia vaivannut.
Aina kun Suomalaiselta jotain ostaa, siitä kertyy kanta-asiakkaalle bonusta. Kysymys kuuluu: mitä sillä bonuksella tekee? Tekeekö sillä käytännössä yhtään mitään? Saanko jonkun alennuksen? Lahjakortin? Lämpimän kädenpuristuksen ja onnittelulaulun?
 
Luulen että minulla on kertynyt bonusta jo sen sadan euron edestä. Osaako joku täsmentää, miten minä tai joku muu tästä hyödyn/hyötyy?
12.08.2019
HourglassEyes
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Suomiksen bonukset kertyvät kalenterivuosittain, eli tammikuusta joulukuuhun. Mikäli bonuksia kerryttäviä ostoja on yli satasella tuona aikana sen jälkeen tehdyistä ostoksista kertyy 5% bonusta, joka on ainakin tähän asti tullut käytettäväksi yleensä seuraavan vuoden huhti-maaliskuun aikana (Minulle tulee aina sähköpostiin ilmoitus juuri siinä huhti-maaliskuulla paljonko bonuksia on kertynyt ja mihin mennessä ne pitää käyttää) . Ainakaan oppikirjat tai lahjakortilla maksetut ostokset ei kerrytä bonuskertymää. Olisin laittanut tähän jonkun linkin, mutta suomiksen uudet verkkosivut eivät näytä ihan toimivan vielä täydellä teholla. Mutta näin siis pähkinänkuoressa. Ja bonuskertymä siis nollaantuu aina joka vuoden alussa, eli sitten aloitetaan taas kerryttämään satasen ostorajaa.
Suomiksen bonukset kertyvät kalenterivuosittain, eli tammikuusta joulukuuhun. Mikäli bonuksia kerryttäviä ostoja on yli satasella tuona aikana sen jälkeen tehdyistä ostoksista kertyy 5% bonusta, joka on ainakin tähän asti tullut käytettäväksi yleensä seuraavan vuoden huhti-maaliskuun aikana (Minulle tulee aina sähköpostiin ilmoitus juuri siinä huhti-maaliskuulla paljonko bonuksia on kertynyt ja mihin mennessä ne pitää käyttää) . Ainakaan oppikirjat tai lahjakortilla maksetut ostokset ei kerrytä bonuskertymää. Olisin laittanut tähän jonkun linkin, mutta suomiksen uudet verkkosivut eivät näytä ihan toimivan vielä täydellä teholla. Mutta näin siis pähkinänkuoressa. Ja bonuskertymä siis nollaantuu aina joka vuoden alussa, eli sitten aloitetaan taas kerryttämään satasen ostorajaa.
18.11.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Milloin porukka oikein alkoi kiipeillä Helsingissä Havis Amandan pään päälle? (Tiedän että se lakitettiin vappuisin kiipeämällä, mutta se tehdään nykyään nosturilla ja en ole huomannut että kukaan kiipeilisi allasta pidemmälle.) Tämä uusi örvellys ja kiipeilyharrastus tuntuu olevan uusi, mutta onko se?
Nyt näyttää siltä, että Havis Amanda saa siirtyä pois torilta urheilujuhlien tieltä koska ne ovat tärkeämpiä. Tilalle tulisi kopio. (Mikä on sitten järkevämpää, lakitetaanko kopio vai pitäisikö alkuperäisen saada lakki?) Masentavaa joka tapauksessa. Olisin suonut että Manta saisi olla omalla paikallaan toisetkin sata vuotta.
Nyt näyttää siltä, että Havis Amanda saa siirtyä pois torilta urheilujuhlien tieltä koska ne ovat tärkeämpiä. Tilalle tulisi kopio. (Mikä on sitten järkevämpää, lakitetaanko kopio vai pitäisikö alkuperäisen saada lakki?) Masentavaa joka tapauksessa. Olisin suonut että Manta saisi olla omalla paikallaan toisetkin sata vuotta.
Milloin porukka oikein alkoi kiipeillä Helsingissä Havis Amandan pään päälle? (Tiedän että se lakitettiin vappuisin kiipeämällä, mutta se tehdään nykyään nosturilla ja en ole huomannut että kukaan kiipeilisi allasta pidemmälle.) Tämä uusi örvellys ja kiipeilyharrastus tuntuu olevan uusi, mutta onko se?
 
Nyt näyttää siltä, että [url=https://yle.fi/uutiset/3-11073231]Havis Amanda saa siirtyä pois torilta urheilujuhlien tieltä[/url] koska ne ovat tärkeämpiä. Tilalle tulisi kopio. (Mikä on sitten järkevämpää, lakitetaanko kopio vai pitäisikö alkuperäisen saada lakki?) Masentavaa joka tapauksessa. Olisin suonut että Manta saisi olla omalla paikallaan toisetkin sata vuotta.
10.01.2020
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Sattuuko kukaan tietämään, miten käy Kuun kun Maa tuhoutuu? Katsokaa viimeisin viestini Mitä opin tänään? -ketjusta, siellä selitys äkilliselle tiedonjanolle.
Sattuuko kukaan tietämään, miten käy Kuun kun Maa tuhoutuu? Katsokaa viimeisin viestini Mitä opin tänään? -ketjusta, siellä selitys äkilliselle tiedonjanolle.
11.01.2020
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Mulla on ihan liikaa aikaa kun tällaisia alan pohtimaan näin perusteellisesti, mutta kun nämä ovat kiehtovia aiheita 
Kuu (ja maan jäänteet) jää kiertämään Aurinkoa uuden planeetan tavoin mutta uusilla kraatereilla koristeltuna. Koska Kuun gravitaatio (eli vetovoima) on sen verran pieni, kraatereiden ja Maan räjähdyksistä syntyvästä pölystä suurin osa lentää avaruuteen ja vain pieni osa laskeutuu Kuun pintaa peittämään (eli tuurilla maisema ei muutu merkittävästi, vaikkakin kuukävelyn jalanjäljet saattavat himmentyä tai jopa peittyä). Itseasiassa Apollo-sukkulan laskeutuminen riitti ampumaan osan Kuun pintaa avaruuteen. Ja se oli sentään hidas ja hallittu laskeutuminen.
Aurinkoa kiertävän Kuun rata tulee poikkeamaan Maan radasta riippuen siitä, mihin suuntaan suhteessa Aurinkoon Kuu oli menossa Maan posahtaessa, ja miten nopeasti Maan jäänteet leviävät avaruuteen. Maan jäänteillä kun on oma gravitaatiokenttänsä, joka vetää Kuuta yhä puoleensa.
Jos Maa vain hajoaa, mutta ei räjähdä, sen jäänteet jäävät uudestaan yhteenpakkautuvaksi kasaksi entiselle paikalleen Aurinkoa kiertämään, ja Kuu jatkaa kiertoa jäänteiden ympäri. Jos osa Maan jäänteistä pääsee karkaamaan avaruuteen, jäljellä oleva kokonaismassa on pienempi ja jäänteiden täyttämän tilan halkaisija muuttuu, joten gravitaatiovoima pienenee. Koska Kuun liikenopeus ehjän Maan ajoilta säilyy, mutta Maan jäänteiden gravitaatiovoima pienenee, Kuun radan pituus kasvaa, koska se ehtii omalla liikenopeudellaan karata kauemmaksi ja heikentynyt gravitaatio muuttaa hitaammin Kuun liikerataa kohti Maan jäänteitä.
Jos taas puhutaan räjähdyksestä, niin jäänteet leviävät joka suuntaan vauhdilla, ja Maan muodostama entinen gravitaatiokeskipiste katoaa. Tai pikemmin hajaantuu, koska gravitaatiovoimia siirtyy Kuun eteen ja taakse. Nämä voimat sitten nykivät Kuuta mukaansa niin kauan kunnes kappaleet etääntyvät etäisyydelle jossa niillä ei ole enää merkitystä.
Sitä en tiedä, miten suuri kokonaisvaikutus todellisuudessa olisi, eli riittäisikö Kuun ohitse porhaltavat kappaleet vetämään Kuuta keskimäärin pois päin Maan vanhasta sijainnista, koska vastakkaiseen suuntaan porhaltavat kappaleet olisivat liian kaukana kumotakseen lähempänä olevien Kuusta ohimenevien kappaleiden vaikutuksen. Mutta en usko, että nykäisy olisi kauhean merkittävä, koska tilanne kestäisi hyvin vähän aikaa ja voimat tosiaan hajaantuisivat vetämään Kuuta joka puolelta, jolloin yhteisvaikutus olisi että Kuu pysyy melkein paikallaan.
Muoks:
Räjähdyksen voima ei työntäisi Kuuta olennaisesti kauemmaksi, koska avaruudessa ainoa keino välittää räjähdysenergia Kuuhun olisi suora osuma jostain Maan kappaleesta. Nämä yksittäiset kappaleet, jotka Kuuhun voisivat osua, olisivat aika mitättömän pieni osa siitä energiasta, jonka räjähdys tuottaa. Jos niissä olisi tarpeeksi voimaa tyrkätä Kuuta niin merkittävästi että asiasta kannattaisi mainita, ne luultavasti irrottaisivat paloja Kuusta ja iskun energia jakaantuisi sitten näiden palojen ja jäljelle jäävän Kuun välille niin että itse Kuun liikahdus johonkin suuntaan jäisi pienemmäksi kuin siinä tapauksessa että se pysyisi kasassa.
Jos avaruudessa olisi ilmaa, tilanne olisi eri, koska ilmanpaine pitäisi huolen siitä että energiat jakaantuvat muuallekin kuin suoraviivaiselle radalle poispäin räjähdyskeskipisteestä. Esimerkiksi tehokkaan aseen luodin ei tarvitse osua ihmiseen tehdäkseen vahinkoa, ohitse menevän luodin ilmanpaine riittää.
Kuu (ja maan jäänteet) jää kiertämään Aurinkoa uuden planeetan tavoin mutta uusilla kraatereilla koristeltuna. Koska Kuun gravitaatio (eli vetovoima) on sen verran pieni, kraatereiden ja Maan räjähdyksistä syntyvästä pölystä suurin osa lentää avaruuteen ja vain pieni osa laskeutuu Kuun pintaa peittämään (eli tuurilla maisema ei muutu merkittävästi, vaikkakin kuukävelyn jalanjäljet saattavat himmentyä tai jopa peittyä). Itseasiassa Apollo-sukkulan laskeutuminen riitti ampumaan osan Kuun pintaa avaruuteen. Ja se oli sentään hidas ja hallittu laskeutuminen.
Aurinkoa kiertävän Kuun rata tulee poikkeamaan Maan radasta riippuen siitä, mihin suuntaan suhteessa Aurinkoon Kuu oli menossa Maan posahtaessa, ja miten nopeasti Maan jäänteet leviävät avaruuteen. Maan jäänteillä kun on oma gravitaatiokenttänsä, joka vetää Kuuta yhä puoleensa.
Jos Maa vain hajoaa, mutta ei räjähdä, sen jäänteet jäävät uudestaan yhteenpakkautuvaksi kasaksi entiselle paikalleen Aurinkoa kiertämään, ja Kuu jatkaa kiertoa jäänteiden ympäri. Jos osa Maan jäänteistä pääsee karkaamaan avaruuteen, jäljellä oleva kokonaismassa on pienempi ja jäänteiden täyttämän tilan halkaisija muuttuu, joten gravitaatiovoima pienenee. Koska Kuun liikenopeus ehjän Maan ajoilta säilyy, mutta Maan jäänteiden gravitaatiovoima pienenee, Kuun radan pituus kasvaa, koska se ehtii omalla liikenopeudellaan karata kauemmaksi ja heikentynyt gravitaatio muuttaa hitaammin Kuun liikerataa kohti Maan jäänteitä.
Jos taas puhutaan räjähdyksestä, niin jäänteet leviävät joka suuntaan vauhdilla, ja Maan muodostama entinen gravitaatiokeskipiste katoaa. Tai pikemmin hajaantuu, koska gravitaatiovoimia siirtyy Kuun eteen ja taakse. Nämä voimat sitten nykivät Kuuta mukaansa niin kauan kunnes kappaleet etääntyvät etäisyydelle jossa niillä ei ole enää merkitystä.
Sitä en tiedä, miten suuri kokonaisvaikutus todellisuudessa olisi, eli riittäisikö Kuun ohitse porhaltavat kappaleet vetämään Kuuta keskimäärin pois päin Maan vanhasta sijainnista, koska vastakkaiseen suuntaan porhaltavat kappaleet olisivat liian kaukana kumotakseen lähempänä olevien Kuusta ohimenevien kappaleiden vaikutuksen. Mutta en usko, että nykäisy olisi kauhean merkittävä, koska tilanne kestäisi hyvin vähän aikaa ja voimat tosiaan hajaantuisivat vetämään Kuuta joka puolelta, jolloin yhteisvaikutus olisi että Kuu pysyy melkein paikallaan.
Muoks:
Räjähdyksen voima ei työntäisi Kuuta olennaisesti kauemmaksi, koska avaruudessa ainoa keino välittää räjähdysenergia Kuuhun olisi suora osuma jostain Maan kappaleesta. Nämä yksittäiset kappaleet, jotka Kuuhun voisivat osua, olisivat aika mitättömän pieni osa siitä energiasta, jonka räjähdys tuottaa. Jos niissä olisi tarpeeksi voimaa tyrkätä Kuuta niin merkittävästi että asiasta kannattaisi mainita, ne luultavasti irrottaisivat paloja Kuusta ja iskun energia jakaantuisi sitten näiden palojen ja jäljelle jäävän Kuun välille niin että itse Kuun liikahdus johonkin suuntaan jäisi pienemmäksi kuin siinä tapauksessa että se pysyisi kasassa.
Jos avaruudessa olisi ilmaa, tilanne olisi eri, koska ilmanpaine pitäisi huolen siitä että energiat jakaantuvat muuallekin kuin suoraviivaiselle radalle poispäin räjähdyskeskipisteestä. Esimerkiksi tehokkaan aseen luodin ei tarvitse osua ihmiseen tehdäkseen vahinkoa, ohitse menevän luodin ilmanpaine riittää.
Mulla on ihan liikaa aikaa kun tällaisia alan pohtimaan näin perusteellisesti, mutta kun nämä ovat kiehtovia aiheita :grin:
 
 
Kuu (ja maan jäänteet) jää kiertämään Aurinkoa uuden planeetan tavoin mutta uusilla kraatereilla koristeltuna. Koska Kuun gravitaatio (eli vetovoima) on sen verran pieni, kraatereiden ja Maan räjähdyksistä syntyvästä pölystä suurin osa lentää avaruuteen ja vain pieni osa laskeutuu Kuun pintaa peittämään (eli tuurilla maisema ei muutu merkittävästi, vaikkakin kuukävelyn jalanjäljet saattavat himmentyä tai jopa peittyä). Itseasiassa Apollo-sukkulan laskeutuminen riitti ampumaan osan Kuun pintaa avaruuteen. Ja se oli sentään hidas ja hallittu laskeutuminen.
 
Aurinkoa kiertävän Kuun rata tulee poikkeamaan Maan radasta riippuen siitä, mihin suuntaan suhteessa Aurinkoon Kuu oli menossa Maan posahtaessa, ja miten nopeasti Maan jäänteet leviävät avaruuteen. Maan jäänteillä kun on oma gravitaatiokenttänsä, joka vetää Kuuta yhä puoleensa.
 
Jos Maa vain hajoaa, mutta ei räjähdä, sen jäänteet jäävät uudestaan yhteenpakkautuvaksi kasaksi entiselle paikalleen Aurinkoa kiertämään, ja Kuu jatkaa kiertoa jäänteiden ympäri. Jos osa Maan jäänteistä pääsee karkaamaan avaruuteen, jäljellä oleva kokonaismassa on pienempi ja jäänteiden täyttämän tilan halkaisija muuttuu, joten gravitaatiovoima pienenee. Koska Kuun liikenopeus ehjän Maan ajoilta säilyy, mutta Maan jäänteiden gravitaatiovoima pienenee, Kuun radan pituus kasvaa, koska se ehtii omalla liikenopeudellaan karata kauemmaksi ja heikentynyt gravitaatio muuttaa hitaammin Kuun liikerataa kohti Maan jäänteitä.
 
Jos taas puhutaan räjähdyksestä, niin jäänteet leviävät joka suuntaan vauhdilla, ja Maan muodostama entinen gravitaatiokeskipiste katoaa. Tai pikemmin hajaantuu, koska gravitaatiovoimia siirtyy Kuun eteen ja taakse. Nämä voimat sitten nykivät Kuuta mukaansa niin kauan kunnes kappaleet etääntyvät etäisyydelle jossa niillä ei ole enää merkitystä.
 
Sitä en tiedä, miten suuri kokonaisvaikutus todellisuudessa olisi, eli riittäisikö Kuun ohitse porhaltavat kappaleet vetämään Kuuta keskimäärin pois päin Maan vanhasta sijainnista, koska vastakkaiseen suuntaan porhaltavat kappaleet olisivat liian kaukana kumotakseen lähempänä olevien Kuusta ohimenevien kappaleiden vaikutuksen. Mutta en usko, että nykäisy olisi kauhean merkittävä, koska tilanne kestäisi hyvin vähän aikaa ja voimat tosiaan hajaantuisivat vetämään Kuuta joka puolelta, jolloin yhteisvaikutus olisi että Kuu pysyy melkein paikallaan.
 
Muoks:
 
Räjähdyksen voima ei työntäisi Kuuta olennaisesti kauemmaksi, koska avaruudessa ainoa keino välittää räjähdysenergia Kuuhun olisi suora osuma jostain Maan kappaleesta. Nämä yksittäiset kappaleet, jotka Kuuhun voisivat osua, olisivat aika mitättömän pieni osa siitä energiasta, jonka räjähdys tuottaa. Jos niissä olisi tarpeeksi voimaa tyrkätä Kuuta niin merkittävästi että asiasta kannattaisi mainita, ne luultavasti irrottaisivat paloja Kuusta ja iskun energia jakaantuisi sitten näiden palojen ja jäljelle jäävän Kuun välille niin että itse Kuun liikahdus johonkin suuntaan jäisi pienemmäksi kuin siinä tapauksessa että se pysyisi kasassa.
 
Jos avaruudessa olisi ilmaa, tilanne olisi eri, koska ilmanpaine pitäisi huolen siitä että energiat jakaantuvat muuallekin kuin suoraviivaiselle radalle poispäin räjähdyskeskipisteestä. Esimerkiksi tehokkaan aseen luodin ei tarvitse osua ihmiseen tehdäkseen vahinkoa, ohitse menevän luodin ilmanpaine riittää.