Vuoden 2018 lukuelämykset

Emelie loi aiheen: Vuoden 2018 lukuelämykset
19.12.2018 11:11 #1

Taas on vuosi kulunut, mihin se aika oikein häviää...?

Nyt on taas aika katsoa vuotta taaksepäin ja kurkata kirjaimellisiin ja kuvainnollisiin kirjahyllyihin. Mitkä olivat vuoden 2018 lukukelämyksenne? Mikä tai mitkä teokset olivat vuoden parhammistoa, mitkä taas eivät vakuuttaneet yhtään? Löysittekö uusia kirjailijoita, joiden teoksia tulette lukemaan lisää?

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 lukuelämykset
25.12.2018 21:16 #2

]Top 2

Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane
John Crowley: Engine summer

Neil Gaimania olen lukenut kohtuullisen paljon aiemmin. Nyt The Ocean at the End of the Lane nousi suosikiksi kirjailijan tuotannossa. Mietteet lukuhaasteessa

John Crowley on puolestaan uusi tuttavuus itselleni. En ollut lukenut kirjailijalta mitään aiemmin. Engine Summerin tunnelma on yhtä hieno kuin The Ocean at the End of the Lanessä, mutta tarina on astetta oudompi. Se ei myöskään ole fantasiatarina vaan scifiä. Tulen jatkamaan kirjailijan tuotannon lukemista – The Deep pokkari odottaa jo hyllyssä sopivaa hetkeä ja kuuluisempiakin klassikoita kirjailijan tuotannosta löytyy. Mietteet lukuhaasteessa

Muita parhaimmistosta

Paras kokoelma

Neil Gaiman: Trigger warning Mietteet lukuhaasteessa

Paras sarjakuva

Brian K. Vaughan/Fiona Staples: Saga - Seitsemäs kirja
No, luen sarjakuvia todella vähän siksi vähän hölmöä minulta laittaa tällainen kategoria tähän, mutta Saga ansaitsee maininnan. Sen verran loistava sarjis on kyseessä. Kokeilin tänä vuonna lukea toista osaa Sandman de luxe albumia Nukkekoti (ensimmäisen osan Yösävelmiä ja alkusoittoja luin viime vuonna enkä erityisemmin ihastunut.) Ajattelin antaa sarjalle toisen mahdollisuuden, mutta kesken jäi – Sandmanit ei näytä olevan meikäläistä varten.

Paras ei spefi

Dalton Trumbo: Sotilaspoika
Kirjan sanoma on vahvasti sodan vastainen. Se on kuvaus sodan kauheudesta ja hipoo jo kauhukirjallisuutta. Se on kertomus nuorukaisesta, jolla oli elämä. Sodan seurauksena elämä muuttuu sellaiseksi, mitä ei elämäksi voi kutsua. Mielenterveys on kirjan kantava elementti. Miten säilyttää järki, kun se on ainoa asia mitä on enää jäljellä.

Vuoden uudelleenluku

Jack Vance: Iltaruskon maa
Lähtökohtaisesti uusintalukuun ei ikinä tule otettua huonoa kirjaa. Iltaruskon maa oli täsmälleen niin hyvä kuin se oli 15 vuotta nuoremman minäni mielestä. Samat novellit olivat edelleen suosikkejani. Useista kirjoista tuskin mielipide pysyy samana vuosien jälkeen. Tällä kertaa kiinnitin erityisesti huomioita aivan loistavaan suomennokseen ja siitä päästäänkin harmittelemaan, kun enempää sarjaa ei ole suomennettu. Aloitin hieman jatko osan lukemista englanniksi, mutta kieli tuntui itselleni liian haastavalta ainakin siihen hetkeen. Ehkä yritän myöhemmin uudelleen. Mietteet

Vuoden kirjailija

Shirley Jackson
Luin tänä vuonna Ruth Franklinin kirjoittaman Shirley Jacksonin elämäkerran Shirley Jackson – A Rather Haunted Life sekä eri kokoelmista suurimman osan Jacksonin novelleista (kaikki mitkä oli mainittu elämäkerrassa eli luultavasti merkittävimmät) sekä Shirleyn kirjoittamia esseitä ja luentoja. Luin myös Shirleyn omasta elämästä kumpuavan humoristisen perhekeskeisen Life Among the Savages teoksen ja kirjan Linna on aina ollut kotimme uusintalukuna suomeksi.

Emelie vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 lukuelämykset
30.12.2018 09:26 #3

Tänä vuonna luin 271 kirjaa, joista 72 oli sarjakuvia (tai mangaa). Kaunokirjallisuuden teoksista 71 oli spefiä ja 148 teosta englanniksi. Jaksan hämmästellä tätä varmaan aina, mutta jossain välissä lukutottumukseni on muuttunut niin, että 75% kirjoista uppoaa englanniksi.

Ei ollut mitenkään kovin erikoisen hyvä vuosi lukukokemusten osalta, aika vähän mitään kovin suuria elämyksiä tuli. Kun katselin GR:n listaa vuoden 2018 lukemistani kirjoista, aika harvasta oli jäänyt mitään isompia muistikuvia tai fiiliksiä.

Sarjakuvan parhaimmisto:

Herding Cats (Sarah Andersen): Sarah's Sribbles strippien kolmas kokoomakirja. Nämä ovat hellyyttäviä ja välillä hämmentävän omakohtaisia.
Perkeros (J.P. Ahonen): Villimpi Pohjola - sarjakuvista tuttu tekijä, nyt liikuttiin musiikin maailmassa.

Vuoden yllättäjä:

Rebecca (Daphne du Maurier): Guardianin 1000 books to read before you die -lukulistan läpikäyminen tuottaa sekä suuria yllätyksiä että isoja pettymyksiä. Rebecca oli se totaalinen yllättäjä, yksi tämän vuoden parhammista kirjoista. Ja se nousi yhdeksi kaikkien aikojen suosikeistani myös. Lähdin aika matalin odotuksin ja tämä teos täytti ne kaikki ja ylitti ne helposti. Mielenkiintoinen, jännittävä, romanttinen ja yllättävä.

Non-fiction:

This Is Going to Hurt: Secret Diaries of a Junior Doctor (Adam Kay): Halusin lukea jotain hauskaa ja tämä valikoitui siihen tehtävään. Adam Kay on ammatiltaan synnytyslääkäri, ja kirjassa käydään läpi hänelle tapahtuvia kommelluksia koko uran ajalta. Hyvä teos, mutta parhaiten se jäi mieleen lopetuksensa osalta, jossa kerrataan ne traagiset tapahtumat, jotka johtivat hänen luopumiseensa lääkärin urasta.

Spefi:

River of Teeth (Sarah Gailey): Virtahepoja ja virtaheporatsastajia. Yksi tämän vuoden suosikeistani Hugo-ehdokkaista novellin osalta.
Collapsing Empire (John Scalzi): Hugo-ehdokas tämäkin. Jostain syytä tämä tarina kiinnosti minua enemmän kuin ne muut ehdokastarinat.
Doloreksen tunnustus (Stephen King): Aluksin tuskastelin tämän kanssa ja melkein jätin jo keskenkin, mutta jossain vaiheessa tarina alkoi vetää ja en malttanut laskea käsistäni. Ei ihan samanlaista spefiä kuin Kingillä yleensä, mutta kauhun puolella ollaan silti hyvin Kingille tunnusomaisesti.

Paranormaali romantiikka:

Magic Breaks ja Magic Shifts (Ilona Andrew): Pakko mainita nämäkin, taattua Andrews-laatua molemmat.
SpyCop-sarja (Jordan Castillo Price): luin sarjan ensimmäiset 5 osaa ja pidin jokaisesta kovin paljon. Tämä on mieltä lämmittävä sarja, jossa päähenkilö on alussa heppoisen mielenterveyden varassa toimiva poliisi, joka näkee aaveita. Sarjan edetessä aaveet eivät katoa minnekään, mutta päähenkilö oppii kyvyistään enemmän ja kaikkea muutakin mielenkiintoista tapahtuu.

Ja totaaliset rimanalitukset:

Sherlock Holmesin tytär (Leonard Goldberg): tiesin jo aloittaessa että tämä ei liene kovin tasokas teos, mutta se oli paljon huonompi kuin kuvittelinkaan.
Casino Royale (Ian Fleming): Guardianin 1000 kirjan listalta löytyy tällaisiakin klassikoita, jotka olisivat aaneet jäädä hyllyyn. Ihan kauhea teos, tarinana ei kiinnostava ja Bondin hahmokin oli sietämätön. Uho machopullistelu ei kyllä uppoa minuun lainkaan.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 lukuelämykset
31.12.2018 22:07 #4

2018 lukutilastoni romahti edellisestä vuodesta dramaattisesti, mutta hyvästä syystä. Olin nimittäin puoli vuotta töissä, eikä energiaa tahtonut riittää lukemiseen kuin viikonloppuisin. Luin yhteensä 163 kirjaa ja 43 sarjakuvaa ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vastaan ei tullut mitään suuria elämyksiä. Ei tosin mitään hirveän huonoakaan tullut juuri luettua.

Vuoden sarja
Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin 1-3
Tämä oli järisyttävä trilogia, joka jätti unohtumattoman jäljen.

Kaunon Top 3
Frances Hardinge: A skinful of shadows
Tolkuttoman upea, niin kuin Hardingen kirjat aina.
Juha Hurme: Niemi
Todella kiinnostava ja odottamatoman hauska.
Lauren Beukes: Zoo City - Eläinten valtakunta
En odottanut tykästyväni tähän niin paljon. Kirjan maailma on hyvin kiehtova ja jännittävä.

Tiedon Top 3
Hanna Nikkanen & Antti Järvi: Karanteeni – Kuinka AIDS saapui Suomeen
Gardellin kirjojen jälkeen halusin tietää aiheesta lisää ja tämä kirja vastasi siihen tarpeeseen erinomaisesti.
Susan Orlean: The library book
Tosi mielenkiintoinen teos kirjastofanille.
Vesa Sisättö: Only in Finland
Tykkään kovasti tällaisista kirjoista, joissa on jonkin teeman ympärillä pyöriviä lyhyitä tarinoita historiasta, ja Sisättö kirjoittaa varsin hauskasti.

Bubbling under: Emmi Niemisen ja Johanna Vehkoon Vihan ja inhon internet on sarjakuvamuodossa ja se kertoo tärkeästä aiheesta. Kaikkien pitäisi lukea se, imho.

Long Time Coming Top 3
Raymond Briggs: Herrasmies Jim
Veljelläni oli tämä sarjakuva kun olin pieni. Monesti sitä selailin, mutten koskaan lukenut koska se näytti niin tylsältä. 30+ vuotta siihen meni, mutta viimein se on luettu (ja oli varsin hyväkin!).
Eric Maple, Eliot Humberstone, Lynn Myring: Noidan käsikirja
Lainasin tämän kirjastosta n. 9-vuotiaana ja sain hirveät traumat jo pelkästään alun vampyyriluvusta, joten en usko että luin kirjan silloin loppuun. Näin vähän alle 30 vuoden jälkeen opus ei enää pelota (niin paljon). Kuvat on edelleen hyytäviä, mutta tekstit vähän aikansa eläneitä.
Thomas Tryon: Se toinen
Tämä jäi lukematta joskus teini-iässä kun innostuin vanhasta kauhusta. Ei napannut silloin, mutta kiitos lukuhaasteen n. 20-vuotias luku-urakka saatiin vietyä loppuun.

Vuoden kirjailijan halutun tittelin luovutan tällä kertaa David Marksonille, jolta luin kolme teosta plus yhden Kari Aronpuron Marksonin tyyliin kirjoitetun pastissin.

Vuoden yllättäjä taasen oli Ramón Gómez de la Sernan Hevoselle kaikki niityt ovat rumpuja. Se on kokoelma greguerioita, eli jotain aforismien ja Oscar Wilde -tyylisen letkatusten välimaastossa olevia vekkuleita ja outoja mutta syvällisiä lausahduksia.

Vuoden p*skin lukukokemus oli Walt Whitmanin runoteos Leaves of grass. Pähkäilin kummalla kielellä sen lukisin ja päädyin alkuperäiseen (koska kirjastossa oli tosi kaunis painos ja suomenkielinen oli hirmu vanha). En juuri lue runoutta enkä siis odottanut suuria, mutta tämä oli niin vaikea että juuri ja juuri säilytin elämänhaluni.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 31.12.2018 22:32 : Pisania.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 lukuelämykset
29.01.2019 13:35 #5

Viime vuodelta nousee ehkä positiivisimpana yllätyksenä Winston Groomin Forrest Gump (oletan että 99 % teistä on nähnyt ainkin elokuvan). Luin kirjan todella lyhyessä ajassa ja aloitin lukemisen heti päivää myöhemmin kuin oli nähnyt elokuvan. Alku tökki, amerikkalainen jalkapallo ei kiinnosta pätkääkään eikä kirjoitustyylikään vakuuttanut ensin, mutta sitten aloin nauttia. Vietnam ja avaruus...miten hurmaavaa!

Nyt lukulistalta löytyy sitten jatko-osa Gump ja kumppani. Sitä odotellessa!

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 lukuelämykset
23.02.2019 01:33 #6

Paras lukemani kaunokirja vuonna 2018 oli George R.R. Martinin Fire & Blood. Tästä ei ollut mitään epäselvyyttä, sillä Martin on nykyfantasian kuningas. F&B on myös ainoa vuoden 2018 kirjoista, jolle annoin täydet viisi tähteä tietokannassa. Teosta ei ehkä kuitenkaan pitäisi mainita viestissä, sillä luin sen lähes kokonaan tämän vuoden aikana... Mutta koska aloitin kirjan viime vuoden puolella, pääsee se listalle!

Toiseksi paras kirja oli Naomi Novikin itäeurooppalaisvaikutteinen Spinning Silver. Samaa tasoa kuin naisen edellinen yksittäinen fantasiaromaani Uprooted, tai ehkä jopa parempi. Pronssille pääsee Paula Volskyn niin ikään yksittäinen Illusion. Muutamaan sanaan tiivistettynä tämän kirjan voisi kertoa olevan "Ranskan suuri vallankumous fantasiamaailmassa" (Samaan tapaan kuin R. Scott Bakkerin The Prince of Nothing -trilogia on periaatteessa "Ensimmäinen ristiretki fantasiamaailmassa"). Molemmille kirjoille annoin neljä ja puoli tähteä tietokannassa.

Seuraavaksi parhaat kymmenen spefilukuelämystäni vuodelta 2018, aakkosjärjestyksessä kirjailijan nimen mukaan:

• Leigh Bardugo: The Language of Thorns
  • Lois McMaster Bujold: Barrayar & Falling Free
  • Kristin Cashore: Bitterblue (Graceling Realm, osa 3)
  • Joe Hill: NOS4R2
  • N.K. Jemisin The Fifth Season (The Broken Earth, osa 1)
  • Mark Lawrence: Road Brothers
  • Garth Nix: Goldenhand (The Old Kingdom, osa 5)
  • Andrzej Sapkowski: Narrenturm 1
  • Brent Weeks: The Blinding Knife (Lightbringer, osa 2)
  • Tad Williams: The War of the Flowers

Fire & Bloodin tulen varmasti lukemaan uudestaan (miksei kolmanteenkin kertaan), ja lopuista listaamistani ainakin kolmen uskoisin saavan joskus uuden lukukerran.

Ensimmäisinä listan ulkopuolelle putosivat Beth Lewisin Suden tie sekä Jack Campbellin Kadonnut laivasto -sarjan kolmas osa Urhoollinen.

Tarkempia kategorioita:

Joe Hill: NOS4R2

Parhaat novellikokoelmat

Mark Lawrence: Road Brothers
Leigh Bardugo: The Language of Thorns
Peter V. Brett: The Great Bazaar & Brayan's Gold (kahden pienoisromaanin kokoelma)

Paras kotimainen

Robert Galbraith: Valkoinen kuolema

Parhaat uudelleenluetut

Terry Pratchett: Interesting Times & Carpe Jugulum
Lois McMaster Bujold: Kunnian sirpaleita

Luin Bujoldin kirjan uudestaan, mutta ensimmäistä kertaa suomeksi.

Suurin myönteinen yllätys [*]

Paula Volsky: Illusion

Illusion oli selvä ykkönen, mutta kunniamaininnan voisi antaa Joanne M. Harrisin hauskalle fantasiaromaanille The Gospel of Loki. En ollut lukenut naiselta mitään aiemmin, hänet tunnetaan parhaiten Pienen suklaapuodin kirjoittajana. TGoL:a ei jostain syystä ole suomennettu.

Pahin pettymys

Shirley Jackson: Linna on aina ollut kotimme

Tämä ei ollut mikään "paha" pettymys, sillä annoin kirjalle kolme tähteä tietokannassa, ja se oli lukemisen arvoinen. Odotukseni vain olivat paljon korkeammalla. Minua kirjassa yksinkertaisesti häiritsi liikaa kyläläisten älytön vihamielisyys päähenkilön perhettä kohtaan, se ampui reilusti yli ja vei teokselta uskottavuuden. Tätä rajoittamalla Linna on aina ollut kotimme olisi ollut paljon parempi.

Parhaat sarjakuvat

Neil Gaiman: Sandman – Sepitteitä ja kajastusta & Kerratut elämät
Brian K. Vaughan: Saga – Seitsemäs kirja

Paras uusi tuttavuus

Paula Volsky

Volskyn muhkea Illusion vuodelta 1991 oli yllättävän vahva fantasiakirja. Proosa oli hienoa, hahmonkuvaus upeaa ja dialogi toi mieleen Jack Vancen teokset. Olin itse asiassa lukenut Volskylta yhden novellin ennestään, kymmenisen vuotta sitten antologiasta Songs of the Dying Earth. Mutta Illusion oli ensimmäinen naisen romaani, johon tutustuin. Volskyn kirjat ovat nykyään loppuunmyytyjä, joten ostin tämän käytettynä pokkarina divarista.

Kunniamaininnat: N.K. Jemisin ja Beth Lewis

[*]Tähän kategoriaan pääsevien kirjojen täytyy yllättää myönteisesti. The Fifth Season oli ensimmäinen Jemisiniltä lukemani teos, mutta romaania (sekä koko The Broken Earth -trilogiaa) on hehkutettu valtavasti ja palkintoja on satanut, joten kirjan hyvyys ei yhtään yllättänyt.

Viimeksi muokattu: 23.02.2019 12:51 : Jussi.

sterle, Pisania
Uusin jäsen: Helmirja