Sari Peltoniemi

Sari Peltoniemi

Sari Peltoniemi on syntynyt vuonna 1963. Hän on opiskellut Jyväskylän yliopistossa suomen kieltä, kasvatustieteitä ja kirjallisuutta. Peltoniemi on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Hän aloitti kirjoittamisen 1990-luvulla lastenhoidon lomassa. Hänellä on kolme tytärtä. Hirvi (2001) sai Suomen Tolkien-seuran Kuvastaja-palkinnon 2002. Romaani oli myös Finlandia Junior -palkintoehdokas 2001.

”Olen syntynyt Kauhavalla ja opiskellut Jyväskylässä. Takavuosina soitin Noitalinna huraa! -nimisessä yhtyeessä, joka saavutti jonkinlaista (kultti)mainettakin. Lempieläimeni on ryhävalas. Tämänhetkiset lempikirjailijani ovat Philip Pullman ja Antti Tuuri. Kannatan – tosin melko passiivisesti – luonnon- ja eläintensuojelua, mutta muuten en ole erityisen poliittinen (joskin kyllä paatoksellinen). Teen hämmästyttävän kärkkäästi kaikenlaisia vapaaehtoistöitä, kun vain kauniisti pyydetään. Kunnianhimoisin tavoitteeni kirjoittajana on yhdistää Veijo Meri -henkinen tyyli ja fantasiakirjallisuus. Olen kasvissyöjä, mutta en vegaani.”

Sari Peltoniemi oli vuoden 2010 Finnconin kotimainen kunniavieras.

Kirjallisuutta

Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita. Toimittaneet Vesa Sisättö ja Toni Jerrman. BTJ Kirjastopalvelu, 2006.

Sari Peltoniemen haastattelu :: Mic

Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni #1)6.78
Haltijan poika (Jouni #2)7.12
Miehestä syntynyt ja muita satuja aikuisille6.50
Taivazalan joutsen (Avaimenkantaja #1)6.60
Allmaan vaskitsa (Avaimenkantaja #2)
Vattenporin simpukka (Avaimenkantaja #3)
Täältä minä karkaan

Romaanit ja novellikokoelmat (12 kpl)

2020 | scifi > dystopia, nuoret
(Avaimenkantaja #3)