Sari Peltoniemi

Sari Peltoniemi

Sari Peltoniemi on syntynyt vuonna 1963. Hän on opiskellut Jyväskylän yliopistossa suomen kieltä, kasvatustieteitä ja kirjallisuutta. Peltoniemi on äidinkielenopettaja ja kirjailija. Hän aloitti kirjoittamisen 1990-luvulla lastenhoidon lomassa. Hänellä on kolme tytärtä. Hirvi (2001) sai Suomen Tolkien-seuran Kuvastaja-palkinnon 2002. Romaani oli myös Finlandia Junior -palkintoehdokas 2001.

”Olen syntynyt Kauhavalla ja opiskellut Jyväskylässä. Takavuosina soitin Noitalinna huraa! -nimisessä yhtyeessä, joka saavutti jonkinlaista (kultti)mainettakin. Lempieläimeni on ryhävalas. Tämänhetkiset lempikirjailijani ovat Philip Pullman ja Antti Tuuri. Kannatan – tosin melko passiivisesti – luonnon- ja eläintensuojelua, mutta muuten en ole erityisen poliittinen (joskin kyllä paatoksellinen). Teen hämmästyttävän kärkkäästi kaikenlaisia vapaaehtoistöitä, kun vain kauniisti pyydetään. Kunnianhimoisin tavoitteeni kirjoittajana on yhdistää Veijo Meri -henkinen tyyli ja fantasiakirjallisuus. Olen kasvissyöjä, mutta en vegaani.”

Sari Peltoniemi oli vuoden 2010 Finnconin kotimainen kunniavieras.

Kirjallisuutta

Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita. Toimittaneet Vesa Sisättö ja Toni Jerrman. BTJ Kirjastopalvelu, 2006.

Linkkejä

Risingshadow-haastattelu 29.12.2004.

Kuva: Ville Palonen.

Lisätietoa -
Muokannut 22.11.2017 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (11 kpl)
2018  Vattenporin simpukka (Avaimenkantaja, #3)
/stars/0.png (fantasia, nuoret)
2017  Allmaan vaskitsa (Avaimenkantaja, #2)
/stars/3.gif (fantasia, nuoret)
2016  Taivazalan joutsen (Avaimenkantaja, #1)
2014  Miehestä syntynyt ja muita satuja aikuisille
/stars/35.gif (fantasia, novellikokoelma)
2013  Haltijan poika (Jouni, #2)
/stars/35.gif (fantasia, nuoret)
2011  Kuulen kutsun metsänpeittoon (Jouni, #1)
2009  Hämärän renki
/stars/3.gif (fantasia, vaihtoehtohistoria, nuoret)
2007  Suomu
/stars/3.gif (fantasia, vaihtoehtohistoria, nuoret)
2005  Ainakin tuhat laivaa: Kertomuksia täältä ja muualta
/stars/35.gif (fantasia, mainstream, novellikokoelma)
2003  Kummat
2001  Hirvi