Joe Abercrombie

Joe Abercrombie

Joe Abercrombie (s. 1974) on brittiläinen fantasiakirjailija. Lancasterissa Abercrombie kävi Royal Grammar Schoolin poikakoulua, jossa vietti aikansa pelaamalla tietokonepelejä, heittämällä noppaa ja piirtämällä karttoja paikoista, joita ei ole olemassa. Opiskellessaan psykologiaa Manchesterin yliopistossa hän alkoi kirjoittaa fantasiatrilogiaa, jonka päähenkilönä on Logan Yhdeksänsormi. Abercrombie muutti Lontooseen ja sai töitä tv-tuotantoyhtiössä. Kaksi vuotta myöhemmin hän ryhtyi vapaaksi filmieditoriksi. Sen jälkeen hän on toiminut televisio- ja elokuvatuotannossa.

Vuonna 2002 Abercrombie alkoi taas kirjoittaa Logan Yhdeksänsormen tarinaa. Ensimmäinen osa, Ase itse, valmistui 2004. Usea kirjallisuusagentti hylkäsi käsikirjoituksen, kunnes tärppäsi. Abercrombien esikoisromaani julkaistiin vuonna 2006, minkä jälkeen se on ilmestynyt ainakin kolmessatoista maassa. Ase itse oli Suomessa Tähtifantasia-palkintoehdokkaana. Ensimmäinen laki -trilogian seuraavat osat ilmestyivät 2007 ja 2008. Vuonna 2008 Joe Abercrombie oli ehdokkaana parhaan uuden kirjailijan John W. Campbell -palkinnon saajaksi. Hänen kirjojaan on myyty tähän mennessä yli viisi miljoonaa kappaletta.

Joe Abercrombie asuu nykyisin Bathissa yhdessä vaimonsa Loun kanssa. Heillä on kaksi tytärtä, Grace ja Eve.

Kuva: Lou Abercrombie.

Lisätietoa -    (Risingshadow.net)
Muokannut 30.11.2018 (Jussi)
Romaanit ja novellikokoelmat (6 kpl)
2018  Kuninkaiden viimeinen kiista (työnimi) (Ensimmäinen laki, #3)
/stars/45.gif (fantasia > korkea fantasia + synkkä fantasia)
Julkaistaan - 2018
2016  Puolikas sotaa (Särkynyt meri, #3)
/stars/35.gif (fantasia, nuoret)
2016  Halki puolen maailman (Särkynyt meri, #2)
/stars/4.png (fantasia, nuoret)
2016  Vain puoliksi kuningas (Särkynyt meri, #1)
/stars/35.gif (fantasia, nuoret)
2013  Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki, #2)
/stars/4.png (fantasia > korkea fantasia + synkkä fantasia)
2009  Ase itse (Ensimmäinen laki, #1)
/stars/4.png (fantasia > korkea fantasia + synkkä fantasia)

Kääntämättömät teokset (7 kpl)
2021 The Beautiful Machine (A Little Hatred, #3)
Julkaistaan englanniksi - syyskuu 2021
2020 The Trouble with Peace (A Little Hatred, #2)
Julkaistaan englanniksi - syyskuu 2020
2019 A Little Hatred (A Little Hatred, #1)
Julkaistaan englanniksi - syyskuu 19, 2019
2016 Sharp Ends (World of the First Law)
2012 Red Country (World of the First Law)
2011 The Heroes (World of the First Law)
2009 Best Served Cold (World of the First Law)
Listaus perustuu englanninkieliseen Risingshadow.net kirjatietokantaamme.