Intiaani lipastossa - Lynne Reid Banks6.76

Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Ritva-Liisa Pihjerta. Sidottu.

Aluksi Omri ei innostunut muovi-intiaanista, jonka hän sai syntymäpäivälahjaksi ystävältään Patrickilta, olihan hänellä ennestään kasoittain pieniä muovileluja. Gillon-veli antoi hänelle roskista penkomansa vanhanaikaisen kylpyhuoneen kaapin, jonka lukkoon sopi äidin kätköistä löytynyt vanha avain. Sinne Omri lukitsi intiaanin.

Aamulla poikaa odotti yllätys: Intiaani, joka oli muuttunut kaapissa eläväksi, hyppäsi ilmaan niin että musta palmikko heilahti, väläytti veistä päänsä yläpuolella ja huusi hurjana: ”Jos sinä koskee – minä tappaa!”

Omri ei nauranut uhkaukselle, vaikka sen esittäjä oli hädin tuskin hänen keskisormensa mittainen. Intiaani käyttäytyi juuri niin kuin oikean, rohkean intiaanin pitikin.

Pieneksi Häräksi esittäytynyt intiaani mullisti Omrin koko elämän. Perheeltään hän onnistui pitämään pienen irokeesinsa piilossa, mutta Patrick pääsi perille salaisuudesta. Kaapin taikavoima aiheutti pojille vielä monta visaista tilannetta sekä kotona että koulussa.

Lynne Reid Banks punoo arjen ja fantasian jännittäväksi kertomukseksi, josta on tehty suomalaisellekin yleisölle tutuksi tullut elokuva.

Julkaistu: 1996
Muokattu: joulukuu 22, 2014

Kirja-arvioita

10/10 |
maaliskuu 15, 2013
Kirja tuntui aluksi tylsältä, enkä innostunut takakansitekstinkään perusteella. Kun kuitenkin jatkoin lukemista, tapahtumat alkoivat rullaamaan eteenpäin. Ja yllätys yllätys, itkin lopussa.