Labyrintti

Kate Mosse
fantasia, historia, jännitys, mysteeri
Labyrintti - Kate Mosse7.02

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Katariina Kaila. Sidottu, kansipaperi.

Heinäkuussa 2005 Alice Tanner viettää kesää arkeologisilla kaivauksilla Pyreneiden vuoristossa lähellä Carcassonnen keskiaikaista kaupunkia. Sattumalta hän löytää vuorelta ikivanhan hautaluolan, jonka lattialla makaa toisiaan syleillen kaksi murenevaa luurankoa, välissään kivisormus. Outo tunne valtaa Alicen, kuin hän olisi ollut paikassa ennenkin. Tietämättään Alice tulee vapauttaneeksi voimia, joiden oli tarkoitus pysyä kätkettyinä.

Heinäkuussa 1209 Carcassonnea uhkaa kerettiläisiä vastaan suunnattu ristiretki. Nuori Alaïs saa isältään kirjan, jota hänen on suojeltava henkensä uhalla. Kirja kätkee sisäänsä Graalin salaisuuden, ja sen suojelijoiden tunnusmerkkinä on labyrinttikuvioinen sormus. Mutta Alaïs ei voi aavistaa, millaisia uhrauksia vaatii piilottaa salaisuus, joka juontaa juurensa tuhansien vuosien taakse aina muinaisen Egyptin aavikoille.

Romaani on saanut loistavat arvostelut ja noussut Ison-Britannian bestsellerlistojen ykköseksi. Kiehtova, intohimoinen ja älykäs seikkailuromaani valittiin Richard & Judy -kirjallisuusohjelmassa vuoden 2006 kirjaksi, sitä on myyty yhteensä yli puoli miljoonaa kappaletta ja se on käännetty 36 kielelle.

”Labyrintti on lukijan Pyhä Graal, joka yhdistää legendaa, uskontoa, nykyaikaa ja historiaa huikean jännittäväksi tarinaksi. Vapise, Dan Brown, tämä on se oikea!” – Val McDermid

Julkaistu: syyskuu 2006
Kustantaja: Otava
Tyylit: fantasia, historia, jännitys, mysteeri
Avainsanat: tv-sarja
Alkuperäinen nimi: Labyrinth
Arvosanalla: 7.02/10
Arvosanoja: 69
Muokattu: elokuu 25, 2017

Kirja-arvioita

10/10 |
marraskuu 28, 2012
Aivan mahtava! Ehkä paikoitellen hieman hidaslukuinen, mutta pääsääntöisesti oikein mukava kirja. Enemmän pidin 1200 luvun kohdista, mutta nykyajan pätkätkin olivat mukavan rentoa luettavaa. Jos tykkää kirjoista joissa kerrotaan entisistä ...
2/10 |
lokakuu 02, 2012
Labyrintti saattaa olla toisille antoisa lukukokemus paikoittain hyvinkin yksityiskohtaisin kuvauksin, mutta minun makuuni kirja oli aivan liian hidastempoinen ja pitkästyttävä kaikkeen näkemääni mainontaan verrattuna.
8/10 |
marraskuu 28, 2009
Vaikka Kate Mossea verrataan takakannessa Dan Browniin, Kate ei yllä yhtä intensiiviseen jännitykseen, hersyvään huumoriin ja imaisevaan kerrontaan. Katessa ja Danissa on kuitenkin yhtäläisyytensä: Mielenkiintoinen historian kuvailu, ...