Labyrintti

Labyrintti

Kate Mosse
Julkaistu: syyskuu 2006 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Labyrinth
Tyylit: fantasia, historia, jännitys, mysteeri
Avainsanat: tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Katariina Kaila. Sidottu, kansipaperi.

Heinäkuussa 2005 Alice Tanner viettää kesää arkeologisilla kaivauksilla Pyreneiden vuoristossa lähellä Carcassonnen keskiaikaista kaupunkia. Sattumalta hän löytää vuorelta ikivanhan hautaluolan, jonka lattialla makaa toisiaan syleillen kaksi murenevaa luurankoa, välissään kivisormus. Outo tunne valtaa Alicen, kuin hän olisi ollut paikassa ennenkin. Tietämättään Alice tulee vapauttaneeksi voimia, joiden oli tarkoitus pysyä kätkettyinä.

Heinäkuussa 1209 Carcassonnea uhkaa kerettiläisiä vastaan suunnattu ristiretki. Nuori Alaïs saa isältään kirjan, jota hänen on suojeltava henkensä uhalla. Kirja kätkee sisäänsä Graalin salaisuuden, ja sen suojelijoiden tunnusmerkkinä on labyrinttikuvioinen sormus. Mutta Alaïs ei voi aavistaa, millaisia uhrauksia vaatii piilottaa salaisuus, joka juontaa juurensa tuhansien vuosien taakse aina muinaisen Egyptin aavikoille.

Romaani on saanut loistavat arvostelut ja noussut Ison-Britannian bestsellerlistojen ykköseksi. Kiehtova, intohimoinen ja älykäs seikkailuromaani valittiin Richard & Judy -kirjallisuusohjelmassa vuoden 2006 kirjaksi, sitä on myyty yhteensä yli puoli miljoonaa kappaletta ja se on käännetty 36 kielelle.

”Labyrintti on lukijan Pyhä Graal, joka yhdistää legendaa, uskontoa, nykyaikaa ja historiaa huikean jännittäväksi tarinaksi. Vapise, Dan Brown, tämä on se oikea!” – Val McDermid

(muokattu 25.08.2017)

Keskiyön valtiatar (Varjometsästäjät, #1)Oppipoika Alvin (Alvin, #3)Chninkel ja suuri voimaJumala teitä siunatkoon, herra Rosewater eli helmiä sioille (Keltainen kirjasto, #107)Merenkulkija 1

w-a-r-i avatar
Aivan mahtava! Ehkä paikoitellen hieman hidaslukuinen, mutta pääsääntöisesti oikein mukava kirja. Enemmän pidin 1200 luvun kohdista, mutta nykyajan pätkätkin olivat mukavan rentoa luettavaa. Jos tykkää kirjoista joissa kerrotaan entisistä ajoista, suosittelen tätä, ja kehotan jaksamaan lukemaan, se on sen arvoinen! Juoni pitää otteessaan todella hyvin. Kaiken kaikkiaan lukemisen arvoinen kirja :)
HourglassEyes avatar
1.0
Labyrintti saattaa olla toisille antoisa lukukokemus paikoittain hyvinkin yksityiskohtaisin kuvauksin, mutta minun makuuni kirja oli aivan liian hidastempoinen ja pitkästyttävä kaikkeen näkemääni mainontaan verrattuna.
Lunis avatar
Vaikka Kate Mossea verrataan takakannessa Dan Browniin, Kate ei yllä yhtä intensiiviseen jännitykseen, hersyvään huumoriin ja imaisevaan kerrontaan. Katessa ja Danissa on kuitenkin yhtäläisyytensä: Mielenkiintoinen historian kuvailu, oivaltava juoni ja hieman epäuskottavat ihmissuhteet. Siinä missä Kate Browniin verrattaessa osoittaa puutteita, hän yhdistelee taidokkaasti historian ja nykyajan jännittäväksi tarinaksi korvaten muut puutokset. Aluksi kirja osoittaa pientä ... (lisää)
Uusin jäsen: Aada