Labyrintti

@ Kate Mosse
Labyrintti - Kate Mosse 6.96   71

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Katariina Kaila.

1. laitos: Otava, 2006. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Loisto, 2008. Nidottu.

Kaksi naista, yksi kohtalo – ja salaisuus, joka on pysynyt kätkettynä 800 vuotta.

Heinäkuussa 2005 Alice Tanner viettää kesää arkeologisilla kaivauksilla Pyreneiden vuoristossa lähellä Carcassonnen keskiaikaista kaupunkia. Sattumalta hän löytää vuorelta ikivanhan hautaluolan, jonka lattialla makaa toisiaan syleillen kaksi murenevaa luurankoa, välissään kivisormus. Outo tunne valtaa Alicen, kuin hän olisi ollut paikassa ennenkin. Tietämättään Alice tulee vapauttaneeksi voimia, joiden oli tarkoitus pysyä kätkettyinä.

Heinäkuussa 1209 Carcassonnea uhkaa kerettiläisiä vastaan suunnattu ristiretki. Nuori Alaïs saa isältään kirjan, jota hänen on suojeltava henkensä uhalla. Kirja kätkee sisäänsä Graalin salaisuuden, ja sen suojelijoiden tunnusmerkkinä on labyrinttikuvioinen sormus. Mutta Alaïs ei voi aavistaa, millaisia uhrauksia vaatii piilottaa salaisuus, joka juontaa juurensa tuhansien vuosien taakse aina muinaisen Egyptin aavikoille.

Romaani on saanut loistavat arvostelut ja noussut Ison-Britannian bestsellerlistojen ykköseksi. Kiehtova, intohimoinen ja älykäs seikkailuromaani valittiin Richard & Judy -kirjallisuusohjelmassa vuoden 2006 kirjaksi, sitä on myyty yhteensä yli puoli miljoonaa kappaletta ja se on käännetty 36 kielelle.

”Labyrintti on lukijan Pyhä Graal, joka yhdistää legendaa, uskontoa, nykyaikaa ja historiaa huikean jännittäväksi tarinaksi. Vapise, Dan Brown, tämä on se oikea!” – Val McDermid

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 2006 (Otava)
Alkuperäinen nimi Labyrinth

Kirja-arviot 330
Viestit 1179
marraskuu 8, 2021
5 / 10

Tarina sijoittuu puoliksi 1200-luvun Ranskaan ristiretkien aikaan. Toinen tarinalinja sijoittuu kirjoitusajankohtaan nähden nykyaikaan eli 2000-luvulle. Arkeologiselta kaivaukselta Ranskassa löytyy esineitä, joilla on yhteys muinaiseen Egyptiin. Esineiden ympärille punoutuu mysteeri, jota tarinassa ratkotaan.

Luin kirjaa varsin hitaasti, tyyli ei ollut erityisen vetävä. En ole ihan tällaisten mysteerien ystävä, missä kaikki juonilinjat jätetään ilmaan vailla minkäänlaista selitystä ja ratkaisut kaikkiin vaiheisiin tulee vasta satojen sivujen päässä lopussa. (9.10.2021)

w-a-r-i
Arvosanat 83
Kirja-arviot 83
Viestit 47
marraskuu 28, 2012
10 / 10

Aivan mahtava! Ehkä paikoitellen hieman hidaslukuinen, mutta pääsääntöisesti oikein mukava kirja. Enemmän pidin 1200 luvun kohdista, mutta nykyajan pätkätkin olivat mukavan rentoa luettavaa. Jos tykkää kirjoista joissa kerrotaan entisistä ajoista, suosittelen tätä, ja kehotan jaksamaan lukemaan, se on sen arvoinen! Juoni pitää otteessaan todella hyvin. Kaiken kaikkiaan lukemisen arvoinen kirja :)

HourglassEyes
Arvosanat 307
Kirja-arviot 52
Viestit 2514
lokakuu 2, 2012
2 / 10

Labyrintti saattaa olla toisille antoisa lukukokemus paikoittain hyvinkin yksityiskohtaisin kuvauksin, mutta minun makuuni kirja oli aivan liian hidastempoinen ja pitkästyttävä kaikkeen näkemääni mainontaan verrattuna.

Lunis
Arvosanat 279
Kirja-arviot 6
marraskuu 28, 2009
8 / 10

Vaikka Kate Mossea verrataan takakannessa Dan Browniin, Kate ei yllä yhtä intensiiviseen jännitykseen, hersyvään huumoriin ja imaisevaan kerrontaan. Katessa ja Danissa on kuitenkin yhtäläisyytensä: Mielenkiintoinen historian kuvailu, oivaltava juoni ja hieman epäuskottavat ihmissuhteet. Siinä missä Kate Browniin verrattaessa osoittaa puutteita, hän yhdistelee taidokkaasti historian ja nykyajan jännittäväksi tarinaksi korvaten muut puutokset. Aluksi kirja osoittaa pientä alkukangertelua. Puoliväliin saakka Labyrintti on kolmen tähden kirja, tarpeeksi mielenkiintoinen, jotta sen jaksaisi lukea, mutta liian haparoiva, jotta sen viitsisi lukea yhtäjaksoisesti. Katen kirjoitustyyli vaikuttaa alkuun töksähtelevältä ja häiritsevän yksinkertaiselta, eikä se välttämättä tyydytä vielä loppuun edettyäsikään. Kaiken kaikkiaan Labyrintti kuitenkin paranee ilmiömäisesti loppua kohden: Loppuratkaisun paikkeilla silmäni ammottivat selällään ja iho nousi kananlihalle. En pettynytkään. Kaiken kaikkiaan Labyrintin parhaimmiksi ansioiksi nousevat ihastuttava, lähinnä ennalta-arvaamaton juoni, yllättävä loppuhenkäisy, sävyltään oikea tunnelma ja jokin tietty, määrittämätön ja kiehtova ansio, joka potki persuksille, jotta lukisit kirjan loppuun saakka. Sen sijaan kirjaan olisi kaivannut hieman humoristista vauhtia, aavistukseen lisää koukkua henkilöihin ja nykyajan hahmojen välisiin suhteisiin sekä myös keskivaiheisiin enemmän jännitystä. Loppupäätelmänä voisi todeta, että kirjan historiassa tapahtuvat osuudet ovat monella tapaa huomattavasti onnistuneempia kuin nykyajasta kertovat sivut. Kirja sopii ainakin niille, jotka nauttivat hienovaraisesta jännityksestä, historian lehtien havinasta sekä siitä, ettei fantasia ole kirjassa liian näkyvää ja ilmiselvää. Uskoisin, että kunhan jaksat kahlata kirjan loppusivuille asti, yhdyt ylistäviin arvosteluihin ja kehuihin.

Aurinkotuuli
Aurinkotuuli