Kuinka aika pysäytetään

Kuinka aika pysäytetään

Matt Haig
Julkaistu: huhtikuu 19, 2018 (Aula & Co)
Alkuperäinen nimi: How to Stop Time

Tyylit: fantasia, jännitys

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu, kansipaperi.

”Olen vanha. Se on tärkein asia, jonka kerron. Asia, jota todennäköisesti et usko. Jos näkisit minut, luulisit minua varmaankin noin nelikymppiseksi, mutta se olisi täysin väärä luulo.”

Tom Hazardilla on salaisuus. Hän näyttää tavalliselta 41-vuotiaalta mieheltä, mutta on harvinaisen tilansa vuoksi elänyt jo vuosisatoja. Tom on nähnyt Elisabetin aikaisen Englannin ja jazz-ajan Pariisin, maailmaa Etelämereltä New Yorkiin. Nyt hän janoaa tavallista elämää.

Selvitäkseen hengissä Tomin on jatkuvasti vaihdettava identiteettiään. Nyt hänellä on täydellinen ammatti: historianopettaja Lontoolaisessa koulussa. Opettajana hän voi kertoa lapsille sodista ja noitavainoista kuin ei olisi ollut itse todistamassa niitä. Hän voi kesyttää historian, joka on saavuttamassa häntä kovaa tahtia. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että rakastua ei saa.

Kuinka aika pysäytetään on katkeransuloinen jännitystarina itsensä kadottamisesta ja löytämisestä, muutoksen vääjäämättömyydestä, virheistä joita ihmiset on tuomittu tekemään kerta toisensa jälkeen sekä siitä, miten pitkään pitää elää ennen kuin ymmärtää elämän tarkoituksen.

”Matt Haig on hämmästyttävä!” – Stephen Fry

“Matt Haig ymmärtää ihmisyyttä, sen kirkkaita ja tummia hetkiä, ja värittää fantastiset kertomuksensa kaikilla elämän sävyillä.” – Neil Gaiman

”Matt Haig käyttää sanoja kuin purkinavaajaa. Me olemme se purkki.” – Jeanette Winterson

”Rakastin tätä kirjaa, se on hieno ja tärkeä teos. Olen onnellinen, että luin sen. Se on taianomainen ja jännittävä ja hetkittäin hyvin surullinen. Mestariteos!” – Marian Keyes

”Haig on ilmiömäinen. Kirjassa on vastustamatonta virtaa.” – Guardian

Muokannut Jussi (04.05.2018)

Sitomaton rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #5)Vastavuoroisuus (Death Note, #6)Nolla (Death Note, #7)Murhaajan silmin (Brown & de Luca, #1)Murhamystiikkaa: Okkulttisia etsivätarinoita (Aavetaajuus-kirjat, #1)
HUHHII
Uusin jäsen: Pekka Pietiläinen