Kuinka aika pysäytetään

Kuinka aika pysäytetään

Matt Haig
Julkaistu: huhtikuu 19, 2018 (Aula & Co)
Alkuperäinen nimi: How to Stop Time

Tyylit: fantasia, jännitys

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu.

JOS ELÄISIT IKUISESTI, TEKISIT SILTI SAMAT VIRHEET

”Ensimmäinen sääntö on, että rakastua ei saa. On niitä muitakin, mutta se on tärkein.”

Tom Hazardilla on salaisuus. Hän näyttää tavalliselta 41-vuotiaalta mieheltä, mutta on harvinaisen tilansa vuoksi elänyt jo vuosisatoja. Tom on nähnyt Elisabetin aikaisen Englannin ja jazz-ajan Pariisin ja maailmaa Etelämereltä New Yorkiin. Nyt hän janoaa tavallista elämää.

Selvitäkseen hengissä Tomin on jatkuvasti vaihdettava identiteettiään. Nyt hänellä on täydellinen ammatti: historianopettaja Lontoon koululaitoksessa. Opettajana hän voi kertoa lapsille sodista ja noitavainoista kuin ei olisi ollut itse todistamassa niitä. Tom voi yrittää häivyttää mielestään alati kantapäillä vaanivan menneisyytensä, kunhan hän vain muistaa yhden säännön – rakastua ei saa.

Kuinka aika pysäytetään on katkeransuloinen jännitystarina itsensä hukkaamisesta ja löytämisestä, muutoksen väistämättömyydestä, virheistä joita ihmiset ovat tuomittuja tekemään yhä uudestaan, ja suunnattomasta eliniästä, jonka kestää, ennen kuin oppii elämään.

Kirjasta on tekeillä tv-sarja, jonka pääosaan on kiinnitetty Benedict Cumberbatch.

“Matt Haig ymmärtää ihmisyyttä, sen kirkkaita ja tummia hetkiä, ja värittää fantastiset kertomuksensa kaikilla elämän sävyillä.” – Neil Gaiman

”Matt Haig on hämmästyttävä!” –Stephen Fry

”Rakastin tätä kirjaa, se on hieno ja tarpeellinen teos. Olen onnellinen, että luin sen. Se on taianomainen ja jännittävä ja ajoittain hyvin surullinen. Mestariteos!” – Marian Keyes

”Matt Haig käyttää sanoja kuin purkinavaajaa. Me olemme se purkki.” – Jeanette Winterson

”Haig on ilmiömäinen. Kirjassa on vastustamatonta virtaa.” – Guardian

Muokannut Jussi (22.04.2018)

Paljastettu rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #4)Sammunut sydän (Musta mandala, #2)Rakastaja - vihdoinkin (Mustan tikarin veljeskunta, #11)Saalistajan armoilla (Brown & de Luca, #3)Peto (Mustan tikarin veljeskunta, #14)
punnort
Uusin jäsen: TIIa Nurmi