Babylonin sininen džinni

@ P. B. Kerr
Babylonin sininen džinni (Lampun lapset #2) - P. B. Kerr 6.72   51

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Arja Gothoni. Sidottu.

John ja Philippa Gaunt, kaksitoistavuotiaat kaksoset asuvat New Yorkissa. Heille on selvinnyt, että heidän äitinsä Layla on džinni, joka kuitenkin on luopunut henkivoimien käytöstä mentyään naimisiin herra Gauntin kanssa. Kun kaksosten viisaudenhampaat puhkesivat harvinaisen varhain, kävi ilmi että kaksosetkin ovat täysiverisiä džinnejä. Niinpä John ja Philippa saivat lähteä kesäloman ajaksi Lontooseen Nimrod-enon oppiin. Nyt kaksoset osaavat tehdä itsensä näkymättömiksi, muuttua eläimiksi ja toteuttaa kolme toivetta.

John ja Philippa ovat taas kotona New Yorkissa ja käyvät koulua niin kuin ketkä tahansa kaksitoistavuotiaat. He tutustuvat New Yorkin džinniseurapiireihin ja oppivat pelaamaan ikivanhaa noppapeliä, Džinniversoa. Philippalla on pelisilmää ja hän harjoittelee ahkerasti menestyäkseen vuosittain järjestettävässä kansainvälisessä turnauksessa.

Pian alkaa tapahtua: maailman merkittävin loitsukirja siepataan, kaksoset ja Nimrod lähtevät jäljittämään sen anastajaa, ja sitten Philippa katoaa! Uudet seikkailut vievät ystävämme Istanbulista Berliiniin ja lopulta Irakiin, missä he kohtaavat hengenvaarallisen vihollisen muinaisessa Babylonin riippuvassa palatsissa.

Kirja julkaistu lokakuu 12, 2006 (Tammi)
Alkuperäinen nimi The Blue Djinn of Babylon
Tietoja muokattu kesäkuu 13, 2017

Lampun lapset

Seitsenosainen sarja, jonka suomentaminen jätettiin kesken.

Faaraon haudan vangit (Lampun lapset #1) 6.92   70
Babylonin sininen džinni (Lampun lapset #2) 6.72   51
Katmandun Kobrakuningas (Lampun lapset #3) 7.08   39
Džinnisotureiden aika (Lampun lapset #4) 6.68   28
Viidakon silmä (Lampun lapset #5) 6.54   15

helen1
kesäkuu 11, 2014

Mielestäni tämä kirjasarja on parhaita joita olen lukenut juoni etenee aina hyvin eikä kirjaa voinut laskea käsistä kun sitä oli alkanut lukea

Jackalbury
toukokuu 11, 2007

Babylonin sininen dzinni on varsin samankaltainen kuin edeltäjänsä Faaraon haudan vangit. Tosin BSD:ssä juoni laajenee ja syvenee samalla kun John ja Philippa tutustuvat syvemmin dzinnien maailmaan. Tarinassa John ja Philippa hytisevät New Yorkin talvessa, kunnes Philippa osallistuu Dzinnversoturnaukseen, josta hänet diskataan kun hänet lavastetaan syylliseksi. Pian Nimrod saa tietää Salomon Grimoiren olevan varastetun, ja hurja matka alkaa, joka kulkee Transilvaniasta aina Kairon ja Berliinin kautta Irakiin ja Samarraan. Philippa kidnapataan salaisia rituaaleja varten ja Johnilla on kiire pelastaa sisarensa, ennen kuin hänestä tulee jotakin muuta kuin entinen Philippa. Kirja pysyi kasassa, tosin minua hieman ärsytti se helppous jolla he huijasivat itsensä Yhdysvaltain sotilastukikohtaan, ja se miten kaikki dzinnit ovat rikkaita ja myös John ja Philippa elävät rikkaan New Yorkilaisen liikemiehen lasten elämää, voisi sanoa amerikkalaista unelmaa. Kirja oli ihan kiva, pysyi kasassa ja muutamia kliseitä lukuunottamatta omaperäinen tarina. Suosittelen kirjaa Faaraon haudan vangit kirjan lukeneille. Arvosana: 7+.

Velma
Velma