Kotimaa (Musta haltia -trilogia, #1)

Kotimaa

R. A. Salvatore
Julkaistu: 1995 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Homeland
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dungeons & dragons, forgotten realms

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Jeff Easley. 3. painos 2004. Nidottu.

Outo ja eksoottinen Menzoberranzan on drow-haltioiden mahtava kaupunki. Nämä mustat haltiat elävät maassa, jossa perheet taistelevat keskenään ja satumaiset hirviöt nousevat valottomista syvyyksistä.

Mustia haltioita yhdistää häikäilemätön vallanhimo. Nuori puhdassydäminen ylimys Drizzt Do'Urden joutuu miettimään kuinka elää kunniattoman kansansa keskuudessa.

Kotimaa on ensimmäinen osa nyt suomeksi ilmestyvästä Musta haltia -trilogiasta. Tarina sijoittuu pelinäkin tunnettuun FORGOTTEN REALMS -maailmaan.

(muokattu 08.09.2016)

Drizztin legenda -antologia: Kootut kertomuksetRautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)Ikikesä (Ikikesä, #2)Aavekuningas (Murroskaudet, #3)Merirosvokuningas (Murroskaudet, #2)

Lavinette avatar
Ehdottomasti yksi parhaista R.A Salvatoren kirjoista ikinä. Juoni oli yllättävä, sillä vaikka fantasiaa on tullut luettua kirjakaupalla niin mitään vastaavaa ei juuri ole tullut vastaan. Drizzin elämän vaiheet vetivät mukanaan ja oli mielenkiintoista seurata nuoren Drowin kehittymistä Menzoberranzanissa, kun ympäristö kuitenkin oli niin vastaan Drizzin kaltaisia henkilöitä. Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja, joka kertoo selviytymisestä yhteiskunnassa, joka on vastoin omia aatteita ja omaatuntoa. Arvosana: 9½
sansa avatar
'Kotimaassa' Salvatore ottaa täysin omanlaisensa kannan kertoessaan Menzoberranzanista ja droweista, jotka yleensä nauttivat juonimisesta yli kaiken. Hän myös sortuu välillä varsin mahtipontiseksi, mutta tuo mustien haltioiden valtakunnan mukavasti tutuksi. Päähenkilö Drizzt on erilainen nuori, ja se on rankkaa Llothin ja matriarkkaäidin valvovien silmien alla. Onneksi sielläkin on mahdollista löytää oma tiensä. Kirja pursuaa mehukkaita henkilöhahmoja ja pitää jännityksen ... (lisää)
Glaurung avatar

Pakko antaa täydet viisi tähte. Kirja lumosi täysin mahtavalla päähenkilöllään ja kerronnallaan. Oli etsittävä käsiin muutkin sarjan kirjoista.

Sparhawk avatar
3.5
Hyvä fantsu. Alla jo paljon hyviä arvostelua joten yritän olla spoilaamatta: Alku oli tosiaan hämärä, ahdistavakin ja mietin että mitenkähän tässä käy, ostinko turhaan heti kerralla kaikki kolme osaa mutta ei. Viihdyttävä kertomus erilaisesta (todellakin) maailmasta. Kirjalle kannattaa antaa aikaa enemmän kuin ekat 50 sivua jotta alkaa ymmärtää Menzeberranzania ja Drizziä. Sen jälkeen koko Mustahaltia-Trilogia olikin nakuteltu aika nopsasti :-D
Gissa avatar
Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa Salvatoren kirja jonka olen lukenut. Ostin kirjan kirpputorilta muutamalla eurolla ja teos osoittautui kyllä jokaisen lantin arvoiseksi. Teoksen lukemisesta on jo pitkä aika mutta muistan kuinka sen lukemisen jälkeen päällimäiseksi jäi fiilis että tätä sarjaa on löydettävää lisää. Uskon että tulen lukemaan loputkin trilogian teokset.
Juha Rahkonen avatar
Kotimaa on mielestäni miltei täydellinen aloitus mustan haltian Drizztin seikkailuille ja oli mukava lukea tämä vuosien jälkeen uudelleen. Hänen kotikaupunkinsa on pirullinen paikka, jonka orjuudesta tahtoo päästä pois. Miten ahdistava yhteiskunta se onkaan. Itse en viihdy Menzoberranzanissa silti hirveästi, muttei sinne jäädäkään. Turha miettiä täytesanoja, lukemisen arvoinen kirja.
Eija, Pisania, Kuupposen päivä
Uusin jäsen: Metsän Otus