J. K. Rowling: Harry Potterin luoja: Elämäkerta

Sean Smith
tietokirja > elämäkerta
J. K. Rowling: Harry Potterin luoja: Elämäkerta - Sean Smith6.28

Alkuteos J. K. Rowling: A Biography: The Genius Behind Harry Potter ilmestynyt 2003. Suomentaneet Marja Haapio ja Liisa Lohtander. Sidottu.

Harry Potterin luojan J. K. Rowlingin elämäkerta on ensimmäinen hänestä suomeksi julkaistu teos. Kirjan on kirjoittanut tunnettu englantilainen lehtimies ja tietokirjailija Sean Smith. Teoksen oikeudet on myyty jo yli 20 maahan.

Elämäkerta on suomennettu teoksen kolmannesta, täydennetystä laitoksesta, joka ilmestyi englanniksi kevättalvella 2003. J. K. Rowlingin elämäkerta on ensimmäinen laajempi ja perusteellisempi teos Harry Potterin luojasta millään kielellä. Se on taannoin käännetty mm. kiinaksi.

Kirja perustuu Rowlingin lähipiirin haastatteluihin ja kirjalliseen aineistoon. Teoksessa käsitellään Rowlingin vaiheet lapsuusajoista nykypäiviin: kouluvuodet, opiskeluaika, avioliitot, elämä sosiaaliavustuksilla kituuttelevana yksinhuoltajaäitinä, Harry Potter -kirjojen kirjoitusprosessi, ja lopulta kohoaminen oman aikamme suosituimmaksi lasten- ja nuortenkirjailijaksi. Ja yhdeksi Englannin rikkaimmista naisista.

Vetävästi kirjoitetussa elämäkerrassa esitellään myös Harry Potter -kirjojen keskeisiä henkilöhahmoja ja teemoja sekä Rowlingin muusta fantasiakirjallisuudesta saamia kirjallisia vaikutteita.

J. K. Rowling on sikälikin poikkeava lasten- ja nuortenkirjailija, että myös hänen persoonansa kiinnostaa suuresti Harry Potter -kirjojen eri-ikäisiä lukijoita. Hän on itsekin osa Harry Potter -ilmiötä: sitäkin käsitellään laajasti teoksen sivuilla.

Julkaistu: 2003
Muokattu: kesäkuu 24, 2016

Kirja-arvioita

6/10 |
maaliskuu 17, 2013
J. K. Rowlingin elämäkerta on esimmäinen elämäkerta, jonka olen koskaan lukenut. Parisen vuotta sitten, kun olin saanut luettua Harry Potterit, päätin lukea itse J. K. Rowlingista. Kiinnostukseni häntä kohtaan nousi totta kai näiden ...