Ajan unohtama maa (Caspak-trilogia #1) - Edgar Rice Burroughs6.00

Alkuteos ilmestynyt jatkosarjana lehdessä 1918, kirjana 1924. – 1. laitos: Ajan unohtama maa. Suomentanut Alpo Kupiainen. Kariston nuorisokirjoja 64. Karisto, 1925. – 2. laitos: Ajan unohtama manner. Suomentanut Reijo Valta. Kustantamo Helmivyö, 2021. Nidottu.

”Tämä on viimeinen merkintä käsikirjoitukseeni. Kun tämä on kirjoitettu, olen lopussa. Vaikka saatan rukoilla, että se saavuttaa sivistyneen ihmisen tietoisuuden, niin ymmärrän hyvin, jos tämä jää ainoastaan minun silmieni luettavaksi, ja jos se saavuttaakin jonkun toisen, niin luultavasti se tapahtuu kannaltani aivan liian myöhään. Olen yksin suuren kallionkielekkeen huipulla ja katselen laajaa Tyyntä valtamerta. Vilpoinen tuuli etelästä puree luita myöten, vaikka samaan aikaan näen trooppisen Caspakin kaukana takanani ja edessäni valtavia jäävuoria Etelänapamantereelta.”

Tarzanista ja Mars-kirjoista parhaiten tunnettu Edgar Rice Burroughs loi myös oudon esihistoriallisen Caspakin maailman, jonne hän sijoitti kolme teostaan. Ajan unohtama manner (1918) on näistä ensimmäinen. Uusi suomennos on Reijo Vallan käsialaa, aiempi ilmestyi vuonna 1925.

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Julkaistu: 1925
Arvosanoja: 3
Muokattu: kesäkuu 01, 2021

Caspak-trilogia -kirjasarja

Ajan unohtama maa (Caspak-trilogia #1)6.00
Ajan unohtamat ihmiset (Caspak-trilogia #2)