Hirvi

Hirvi

Sari Peltoniemi
Julkaistu: 2001 (Tammi)
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto

Kansi: Hannu Hyrske. Sidottu.

Kuvastaja-palkinto 2002.

Ursula, hemmoteltu kuninkaan tytär, joutuu jättämään kotinsa ja entisen elämänsä tultuaan raskaaksi. Hänet karkotetaan kauas metsän kätköihin, pieneen mökkipahaseen. Hänen on selviämään yksin, apunaan vain ärhäkkä, salaperäinen Paju, ikivanha metsänhaltija.

Ursula synnyttää pojan, Hirven, joka ymmärtää vain metsänväen kieltä ja jonka kotina on metsä. Ursula ja Hirvi ryhtyvät parantajiksi, kun Paju opettaa heille kasvien ja yrttien käyttötavat ja kasvupaikat. Ne ihmiset, jotka uskaltavat tulla heidän luokseen, saavat heiltä avun. Hintana on kuitenkin yksinäisyys, sillä Ursulaa myös pelätään ja nimitetään noidaksi.

(muokattu 22.12.2014)

Painajaisakatemia 2: Hirviöiden kosto (Painajaisakatemia, #2)Lumottu lelutehdas (Haavekaupunki, #2)Kuparikoura (Magisterium, #2)Iltahämärä (Soturikissat: Uusi profetia, #5)Kuun merkki (Soturikissat: Tähtien enne, #4)

Reta Anna Maria avatar
Luin tämän noin 12-vuotiaana ja muistan, että kirja oli mielestäni todella outo, mutta tykkäsin siitä silti todella paljon. Tarina oli sen ikäiselle aivan uudenlainen, joten se imaisi mukaansa.
Salka, LordStenhammar
Uusin jäsen: chong wen