Hänen varjonsa tarina

Audrey Niffenegger
fantasia, mainstream
Hänen varjonsa tarina - Audrey Niffenegger6.84

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuva: Chris Frazer Smith.

1. painos: Gummerus, 2009. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2011. Nidottu.

Kaksoskohtaloita ja haamuja menneestä

Amerikkalaiskaksoset Julia ja Valentina Poole ovat toistensa peilikuvia. Tytöt kuulevat ensimmäistä kertaa äitinsä kaksoissisaresta Elspethistä kun heille kerrotaan, että he ovat perineet tämän asunnon Lontoon Highgate Cemeteryn liepeiltä.

Erottamattomat kaksoset muuttavat Lontooseen vapaudesta riemuiten ja alkavat rakentaa tädin asunnosta omaa kotiaan. Pian Valentina rakastuu kuolleen tädin miesystävään ja ryhtyy etsimään omaa identiteettiään. Julia närkästyy heikomman sisarensa itsenäistymispyrkimyksistä mutta löytää itselleenkin projektin: naapurin pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän miehen pelastamisen.

Ennen pitkää Julia ja Valentina saavat huomata, että he eivät olekaan asunnossaan kaksin. Seinien vangiksi jäänyt tädin haamu seuraa heidän jokaista askeltaan.

Hänen varjonsa tarina
on 2000-luvun kummitustarina kahden kaksosparin elämästä täällä, tuonpuoleisessa ja niiden välillä. Romaani sukeltaa syvälle rakkauden moninaisiin muotoihin, pakkomielteisiin ja salaisuuksiin jotka olisi paras haudata.

”Huolellisesti kehitelty, monitahoinen ja vakuuttava [...]. Hänen varjonsa tarina on yhtä tunnelmallinen ja lumoava kuin kävely Highgate Cemeteryn halki.” – New York Times

Julkaistu: maaliskuu 31, 2010
Muokattu: joulukuu 16, 2014

Kirja-arvioita

7/10 |
joulukuu 16, 2015
Mielenkiintoinen tarina, sillä aivan alussa ymmärsi ja näki, miksi kaikki hahmot olivat linkittyneet toisiinsa, mutta lopussa hahmot olivat sitten ihan erillään; yleensähän on toisin päin. En oikein tiedä, miten suhtautua. Tavallaan ...
2/10 |
marraskuu 26, 2012
odotukset tämän kirjan kohdalla olivat todella korkeat, koska rakastan Aundreyn Aikamatkustajan vaimo- kirjaa. Kirja kuitenkin tuotti suuren pettymyksen. Kirja oli ahdistavaa luettavaa ja loppu jää vaivaamaan kauaksi aikaa.(Ainakin itseni jäi.)
2/10 |
lokakuu 22, 2011
Ihan OK kirja. Loppu jäi kuitenkin liian avoimeksi, ja monet hahmojen kohtalo jäi roikkumaan liiaksi. En halua lukea liian loppuun kirjoitettuna tarinoita, mutta tästä jäi vielä liikaa auki. En kokenut samaistuvani yhteenkään hahmoon kirjassa ...
8/10 |
syyskuu 14, 2010
Hyvä kirja, vaikkei ihan täydellinen ollutkaan. Annoin neljä tähteä siksi, että jotkut kohdat kirjassa olivat hiukan tylsiä (tosin aika harvat) Pidin tosi paljon lopusta, sai miettimisaihetta. Pidin myös kirjan surullisesta ja hiukan karusta tunnelmasta, ei liikaa iloisuutta.
10/10 |
toukokuu 11, 2010
Todella viihdyttävää kerrontaa. Juoni todella upea, yllättävä. Kerronnassa käytiin monta elämäntarinaa läpi, ja jokainen oli yhtä viihdyttävä. En meinannut saada kirjaa kädestäni. Loppu olisi saanut mennä jotenkin toisin, jäi ehkä ...