Audrey Niffenegger
Julkaistu: maaliskuu 31, 2010 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Her Fearful Symmetry
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: kummitukset

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuva: Chris Frazer Smith.

1. painos: Gummerus, 2009. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2011. Nidottu.

Kaksoskohtaloita ja haamuja menneestä

Amerikkalaiskaksoset Julia ja Valentina Poole ovat toistensa peilikuvia. Tytöt kuulevat ensimmäistä kertaa äitinsä kaksoissisaresta Elspethistä kun heille kerrotaan, että he ovat perineet tämän asunnon Lontoon Highgate Cemeteryn liepeiltä.

Erottamattomat kaksoset muuttavat Lontooseen vapaudesta riemuiten ja alkavat rakentaa tädin asunnosta omaa kotiaan. Pian Valentina rakastuu kuolleen tädin miesystävään ja ryhtyy etsimään omaa identiteettiään. Julia närkästyy heikomman sisarensa itsenäistymispyrkimyksistä mutta löytää itselleenkin projektin: naapurin pakko-oireisesta häiriöstä kärsivän miehen pelastamisen.

Ennen pitkää Julia ja Valentina saavat huomata, että he eivät olekaan asunnossaan kaksin. Seinien vangiksi jäänyt tädin haamu seuraa heidän jokaista askeltaan.

Hänen varjonsa tarina
on 2000-luvun kummitustarina kahden kaksosparin elämästä täällä, tuonpuoleisessa ja niiden välillä. Romaani sukeltaa syvälle rakkauden moninaisiin muotoihin, pakkomielteisiin ja salaisuuksiin jotka olisi paras haudata.

”Huolellisesti kehitelty, monitahoinen ja vakuuttava [...]. Hänen varjonsa tarina on yhtä tunnelmallinen ja lumoava kuin kävely Highgate Cemeteryn halki.” – New York Times

(muokattu 16.12.2014)

Ukkosenjumalan poikaMykkä paholainen: KertomuksiaSininen lumousÓdinnin ratsu – Skandinaaviset jumaltarutElefantti

Yohanna avatar
1.0
Ihan OK kirja. Loppu jäi kuitenkin liian avoimeksi, ja monet hahmojen kohtalo jäi roikkumaan liiaksi. En halua lukea liian loppuun kirjoitettuna tarinoita, mutta tästä jäi vielä liikaa auki. En kokenut samaistuvani yhteenkään hahmoon kirjassa ja lukukokemus kärsi siitä ja paljon. Mutta mielenkiintoinen teema ja mielenkiintoisia ajatuksia aiheesta. Ihan luettava kirja.
rudi92 avatar
Hyvä kirja, vaikkei ihan täydellinen ollutkaan. Annoin neljä tähteä siksi, että jotkut kohdat kirjassa olivat hiukan tylsiä (tosin aika harvat) Pidin tosi paljon lopusta, sai miettimisaihetta. Pidin myös kirjan surullisesta ja hiukan karusta tunnelmasta, ei liikaa iloisuutta.
Emelie avatar
3.5

Mielenkiintoinen tarina, sillä aivan alussa ymmärsi ja näki, miksi kaikki hahmot olivat linkittyneet toisiinsa, mutta lopussa hahmot olivat sitten ihan erillään; yleensähän on toisin päin. En oikein tiedä, miten suhtautua. Tavallaan kunnioittavasti, koska tällaista harvoin tehdään ja nyt joku uskalsi kokeilla näinkin, tai sitten  ärtyneesti, koska kirja etenee tavallaan tämän takia lopusta alkuun, ja lopussa kaikki on levällään ja oikein mikään ei saa kunnollista ... (lisää)

skye avatar
1.0
odotukset tämän kirjan kohdalla olivat todella korkeat, koska rakastan Aundreyn Aikamatkustajan vaimo- kirjaa. Kirja kuitenkin tuotti suuren pettymyksen. Kirja oli ahdistavaa luettavaa ja loppu jää vaivaamaan kauaksi aikaa.(Ainakin itseni jäi.)
feeniks avatar
Todella viihdyttävää kerrontaa. Juoni todella upea, yllättävä. Kerronnassa käytiin monta elämäntarinaa läpi, ja jokainen oli yhtä viihdyttävä. En meinannut saada kirjaa kädestäni. Loppu olisi saanut mennä jotenkin toisin, jäi ehkä hiukan kesken. Romanttinen hiukan scifi...ei ehkä miesten mieleen.
Uusin jäsen: Maija