Säkenöivät tytöt

Lauren Beukes
Säkenöivät tytöt - Lauren Beukes 6.64   37

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Virpi Vainikainen. Kannen kuva: Kate Polin / Millennium Images. Sidottu, kansipaperi.

British Fantasy -palkinto 2014 (paras kauhukirja). Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2014.

Murhaaja, jota ei voi olla olemassa.

Tyttö, jonka ei pitäisi olla elossa.

Trilleri, joka rikkoo kaikki rajat.

Harper Curtis saa käsiinsä avaimen hylättyyn taloon Chicagossa vuonna 1931. Talossa on merkillisiä muistoesineitä ja ovi, joka avautuu eri aikoihin. Jokin loksahtaa paikoilleen. Aikojen halki liikkuen Harper alkaa metsästää säkenöiviä tyttöjä, jotka loistavat hänen silmissään kirkkaammin kuin muut. Vuonna 1989 yksi heistä, Kirby Mazrachi, jää henkiin. Alkaa takaa-ajo, joka sulkee ympyrän.

”Lue tämä, se lumoaa. – The Sun

Beukesin uudessa romaanissa on aivan mahtava aikamatkaaja-sarjamurhaaja. Fanitan häntä – Hän käsittelee kiehtovan tyylikkäästi hieman surrealistisia asioita hyvin realistiseen tapaan. Olen myyty. – Gillian Flynn, Kiltin tytön kirjoittaja

Tässä todellakin on rajoja rikkova rikosromaani. Se on toisaalta hyvin realistinen, toisaalta fantasiamainen. – – Lauren Beukes on luonut kokeellisen mutta tasapainoisen murhajännärin. – Janne Mäkelä, Ruumiin Kulttuuri

Suosio on helppo ymmärtää, sillä Säkenöivät tytöt on kutkuttavan omaperäinen versio kalutusta aiheesta. Ihan heti ei mieleen tule toista feministisesti painottunutta trilleriä, jonka keskushenkilö on ajassa matkaava sarjamurhaaja. – Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Aikamatkaavan sarjamurhaajatrillerin traagiset ihmiskohtalot koskettavat.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Lauren Beukes :: viestejä 9 kpl
Risingshadow arvostelu :: Ville-Markus Nevalainen (VMN)

Kirja julkaistu elokuu 26, 2013 (Schildts & Söderströms)
Alkuperäinen nimi The Shining Girls

Arvosanat 1236
Kirja-arviot 1
Viestit 38
6 / 10

Tartuin kirjaan, koska aikamatkaileva sarjamurhaaja kuulosti aiheena herkulliselta. Spefielementit tuovat lähinnä erikoisuusarvoa rikostarinaan, joka ei täysin vakuuta. Beukes on liiankin ihastunut kikkailemaan aikamatkustusidealla, jonka logiikalle jäin lopussa kaipaamaan parempaa selitystä. Kirjaa tuntui myös vaivaavan identiteettikriisi. Aikamatkaamisen ihastelu ja tappajan jahtaaminen ovat ajoittain kevyttä luettavaa, toisaalta brutaalia murhakuvausta on runsaasti. Kirjailija haluaa epäilemättä herättää vastenmielisyyttä tuomalla murhat lähelle lukijaa. Siinä hän onnistuu, omaan makuuni yletön tappamisen kuvailu ja sarjamurhaajan pään sisällä oleilu ovat liikaa. Säkenöivät tytöt ei ollut huono kirja, mutta minulle se ei sopinut.

2Face
2Face