Oneiron

Oneiron

Laura Lindstedt
Julkaistu: heinäkuu 20, 2015 (Teos)
Käännetty englanniksi: Oneiron
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: finlandia-palkinto, kotimainen

Oneiron: Fantasia kuolemanjälkeisistä sekunneista. Kannen kuva: Aki-Pekka Sinikoski. Sidottu, kansipaperi.

Finlandia-palkinto 2015. Runeberg-palkintoehdokas 2016.

FANTASIA KUOLEMANJÄLKEISISTÄ SEKUNNEISTA.

Seitsemän naista, kukin kotoisin eri maasta. Kuolemanjälkeisessä välitilassa, josta ei voi paeta – paitsi sanojen, kertomusten avulla.

Newyorkilainen performanssitaiteilija Shlomith, moskovalainen pääkirjanpitäjä Polina, brasilialainen sydänsiirtopotilas Rosa Imaculada, marseillelainen hienostorouva Nina, kurkkusyöpää sairastava hollantilainen Wlbgis, mallintöistä haaveileva senegalilainen Maimuna ja itävaltalainen teinityttö Ulrike ovat päätyneet valkoiseen tyhjään tilaan. Aika sellaisena kuin me sen ymmärrämme on lakannut olemasta.

Naisten ruumiilliset tarpeet sammuvat vähitellen. Ensin katoaa kyky tuntea kipua ja nautintoa. Pikkuhiljaa koskettaminen ja oman ruumiin aistiminen muuttuvat mahdottomiksi.

Mitä on tapahtunut? Mikä on koitunut naisten kohtaloksi?

Lindstedtin odotettu toinen romaani leikkii eri lajeilla esseestä luentoon ja sadusta näytelmään, runoutta unohtamatta. Teksti kuljettaa lukijaansa milloin humoristisesti, milloin raivoisasti kohti viimeisiä sivuja – kohti kuoleman vääjäämättömyyden aina yhtä käsittämätöntä ajatusta.

(muokattu 10.12.2015)

Tarinoita tuonpuoleisistaKerro, kerroOmituisiaAarnihauta ja muita kertomuksiaMoby Doll
Uusin jäsen: Antero Stenhammar