Kuohuva maailma (Storm Sisters, #1)

Kuohuva maailma

Mintie Das
Julkaistu: helmikuu 11, 2016 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Sinking World
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: historia, romantiikka, jännitys, nuoret, seikkailu
Avainsanat: meriseikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Marja Helanen. Sidottu, kansipaperi.

Nämä tytöt valloittavat valtameret!

Storm Sisters on historiallisia tapahtumapaikkoja kiehtovine tuoksuineen, väreineen ja tunnelmineen – kuohuva valtameri ja sitä seilaavat purjealukset – vauhdikasta kerrontaa, joka vie mukanaan – sekä pitelemättömät tyttöpäähenkilöt, jotka ovat kuin suoraan nykyajasta. Tästä seikkailu alkaa!

Charlie, Sadie, Liu, Raquel ja Ingela ovat viisi nuorta tyttöä, jotka matkaavat maailman merillä. He ovat naamioituneet merirosvoiksi suojellakseen itseään vaaroilta, mutta riittääkö se? Kun Liun isä uhkaa tytärtään, ystävysten on pakko paeta kenties henkensä edestä pitkin aavoja ulapoita. Pystyvätkö he pelastamaan kuninkaallisen merialuksen ryöstäjiltä? Ja onko sittenkään hyvä idea liittoutua kapinallisten poikien kanssa, jotka jakavat tyttöjen menneisyyden salaisuudet?

(muokattu 30.06.2016)

Avaruus vaarassa (Nuorten kirjaseura, #1)Vastarinta (Idhunin kronikat, #1)Ylivaltiaan orjat (Tuuli tulessa -trilogia, #2)LuukoiraRintsikoita ja luudanvarsia (Rachel, #1)

Nella avatar
3.5

Kirjan tarina itsessään on mielenkiintoinen ja raikas, mutta Mintie Dasin tapa kirjoittaa ja tuoda asioita esille on hieman omituinen. Juoni on selvästi nuorille suunnattu, mutta kerrontatapa tuntuu paljon pienemmille kirjoitetulta. Tarinan päähenkilöt ovat välillä todella taitavia ja rohkeita, mutta toisinaan he vaikuttavat erittäin kokemattomilta. Kirjan kirjoitustyyli tuntuu hieman amatöörimäiseltä, mutta muuten tarina on kiinnostava ja jopa melko koukuttava. Kirja ansaitsee kyllä vähintään kolme tähteä, vaikkei se aivan suosikkeihini kuulukaan.

HourglassEyes avatar
2.5

Potentiaalinen tarina, mutta henkilökohtaisesti minua ärsytti kirjailijan tapa tuoda esiin uusia juonenkäänteitä toistuvasti niin, että tekstistä sai vaikultelman Dasin säveltäneen tarinan käänteitä sitä mukaan kun sai uusia ajatuksia. Aivan kuin kappaleet olisivat jatkuvasti alkaneet "ja sitten, ja sitten" -tyylillä. Ilman tuota piirrettä olisin ehkä antanut 3 tähteä...

MustaParonitar avatar
Tavattoman raikas ja viihdyttävä nuortenkirja! Jokainen viidestä päähenkilöstä oli selvästi oma persoonansa ja jotenkin he vain kasvoivat kiinni sitä mukaa, kun kirjaa luin. Juoni on omaperäinen ja nautin kirjoistustyylin yksinkertaisuudesta. Tiedän, ettei tällaisten kirjojen suomentaminen ole varmasti aivan helppoa, mutta jotenkin suomennus tuntui joissain kohdissa kömpelöltä ja etenkin huumorilla höystettyjä kohtia olisi voinut vähän hioa. Suosittelen kaikille vapaille, nuorille sieluille!
Uusin jäsen: Thompson 10