J. R. R. Tolkienin maailmat: Näin syntyi Keski-Maa

@ John Garth
J. R. R. Tolkienin maailmat: Näin syntyi Keski-Maa - John Garth 8.50   4

Alkuteos ilmestynyt 2020. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuvitus: Flo Snook. Sidottu.

TUTKIMUSMATKA KESKI-MAAN SYNTYSIJOILLE

J. R. R. Tolkienin maailmat on kattava ja komeasti värikuvitettu katsaus todellisiin ja kuvitteellisiin paikkoihin, joiden innoittamina Tolkienin tarumaailma muotoutui.

Arvostettu Tolkien-tutkija John Garth selvittää uutuuskirjassaan niin Hobittilan, Rivendellin kuin Kimaltelevien luolienkin alkuperäiset innoittajat Britanniassa, muualla maailmassa ja mytologioissa. Yli 100 kuvaa sisältävä teos tuo esiin Tolkienin omien matkojen, lukukokemusten ja yliopistouran vaikutuksen hänen kirjojensa maisemiin ja valottaa kiinnostavasti fantasiakirjallisuuden oppi-isän tarunsepitysprosessia. Välttämätön opas jokaiselle lukijalle, joka haluaa seurata Tolkienin jalanjäljillä!

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 25, 2021 (WSOY)
Tietoja muokattu maaliskuu 20, 2021

Kirja-arviot & arvosanat

aituriar
Arvosanat 176
Kirja-arviot 38
Viestit 30
kesäkuu 16, 2023
9 / 10

Odottamattoman satumainen lukupaketti todellisista paikoista, joiden tiedetään tai uskotaan inspiroineen Tolkienia hänen Keski-Maa-kertomuksiaan kirjoittaessaan. Taianomaisuutta lisäävät kirjan iso koko ja jykevyys, jotka tuottavat perinteisen satukirjan tuntua. Kirjassa on runsas ja esteettisesti miellyttävä kuvitus, johon sisältyy myös useita Tolkienin omia piirroksia ja maalauksia vuosikymmenten varrelta - aarteita itsessään. Löytyypä kirjasta myös hieman erikoisherkkua meille suomalaisille lukijoille. Kaikista tähän saakka lukemistani Tolkien-aiheisista tietokirjoista tämä on kiehtovin.

Jussi
Jussi