Viides vuodenaika

@ N. K. Jemisin
Viides vuodenaika (Murtunut maailma #1) - N. K. Jemisin 7.68   51

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Mika Kivimäki. Kartta: Tim Paul. Kannen kuva: Miranda Meeks. Sidottu.

Hugo-palkinto 2016. Nebula-palkintoehdokas 2016, World Fantasy -palkintoehdokas 2016, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 2016 (fantasiakirjat), James Tiptree Jr. -ehdokas 2015 (pitkälista), Premio Ignotus -ehdokas 2018, The Kitschies -ehdokas 2015, Goodreads Choice -ehdokas 2015, Dragon Award -ehdokas 2016, Le Blanc -palkintoehdokas 2018, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2022, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2022.

”Sukupolvensa ansiokkain scifi- ja fantasiakirjailija.” – New York Times

”Teoksen maailman ja henkilökuvauksen syvyys saavat lukijan haukkomaan henkeään ja kokemaan, että nyt ollaan elämää suuremman kaunokirjallisuuden äärellä.” – Tähtivaeltaja

Eräänä päivänä kotiin tullessaan Essun saa huomata, että hänen aviomiehensä on murhannut heidän poikansa ja siepannut heidän tyttärensä. Samoihin aikoihin Tyynimaan sydämessä repeää suuri punainen railo, joka syöksee sisuksistaan niin paljon tuhkaa, että se pimentää taivaan vuosiksi. Tai vuosisadoiksi.

Essun lähtee etsimään perheensä rippeitä kuolevassa, kuolettavassa maassa. Hän ei välitä, vaikka maailma hänen ympärillään hajoaisi. Hän hajottaa sen vaikka itse, jos voi siten pelastaa tyttärensä.

Viides vuodenaika aloittaa yhdysvaltalaisen N. K. Jemisinin Murtunut maailma -trilogian, jonka kaikki osat ovat saaneet scifi- ja fantasiakirjallisuuden Hugo-palkinnon.

Näin vavisuttavan vaikuttavaa teosta ei tule eteen edes joka vuosikymmen. – Toni Jerrman, Tähtivaeltaja

”Kunnianhimoinen romaani sekoittaa omaperäisesti scifin ja fantasian elementtejä harvinaisen eheäksi, yksityiskohtaiseksi maailmaksi. Sorron ja selviytymisen teemat kietoutuvat vetäväksi juoneksi, jossa osansa on niin yksilöiden ratkaisuilla kuin geologisilla aikakausilla.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

"Elävä henkilökuvaus, monitasoinen kerronta ja loistelias maailmanrakennus tekevät Jemisinin yhteiskunnallisesta fantasiasta täysosuman." – Tähtifantasia-palkintoraati

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 8, 2021 (Jalava)
Alkuperäinen nimi The Fifth Season
Tietoja muokattu joulukuu 11, 2022

Murtunut maailma

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

"Murtunut maailma -trilogian kaikki osat ovat saaneet scifi- ja fantasiakirjallisuuden Hugo-palkinnon. N. K. Jemisinin luoma kaunokirjallinen maailma on ainutlaatuinen, tarina vetävä sekä ihmisten ja yhteisöjen kuvaus voimallisen vaikuttavaa armottoman maailman kurimuksessa. Trilogia käsittelee kulttuurien ja ihmisten moninaisuutta, sukupuolten välisiä suhteita, seksuaalisuuden ilmenemismuotoja, naisen asemaa, rasismia sekä orjuutta."

Viides vuodenaika (Murtunut maailma #1) 7.68   51

Kirja-arviot 47
Viestit 40
tammikuu 15, 2023
7 / 10

Viides vuodenaika on vuosiin omaperäisin uusi fantasiakirja, jonka olen lukenut. Se esittelee aidosti mielenkiintoisen maailman ja taikuusjärjestelmän, jollaista ei ole toista. Osa kirjan tapahtumista ja elementeistä ällistytti niin, että olin melkein epäuskoinen, kuinka joku voi luoda jotakin niin ainutlaatuista. Lisäksi Jemisin sanoo kirjan kautta asioita esimerkiksi ennakkoluuloista ja seksuaalisuudesta, joita ei liiemmin spekulatiivisen fiktion avulla ole käsitelty. Tästä ilman muuta lisäpisteitä. Kirja on alle 500 sivua mutta täyteläisyytensä ansiosta tuntuu sitäkin tuhdimmalta lukupaketilta.

Jarppade
Jarppade