Sang (Sang #1) - Elina Pitkäkangas 8.80   21

Kannen kuvitus: Kaisu Sandberg. Sidottu, kansipaperi.

Topelius-palkinto 2023.

"Niin kauan kuin Qiu lentää vuorisolassa, minulla on mahdollisuus tuntea vielä häivähdys kotia."

Eeppinen romaani vallasta ja rakkaudesta kuvitteellisessa tulevaisuuden Itä-Aasiassa lumoaa ensimmäisiltä sivuilta alkaen. Kun ihmisarvoa määrittää raha ja onnellisuutta perhe, mitä jää jäljelle kun ne riistetään?

Koukuttava fantasiaromaani vie kylmiin vuoristoihin ja hiostaviin kaupunkeihin, äänekkäille basaareille ja hovin yltäkylläisiin saleihin, Mustien sateiden jälkeiseen maailmaan, jossa ihmisarvo mitataan rahassa.

Kong Dawei, köyhän vuoristokylän totinen nuorukainen, ajautuu onnettoman tapahtumaketjun seurauksena valtakunnan eteläiseen pääkaupunkiin, jota hallitsee julma matriarkka. Kun enempää menetettävää ei enää ole, Daweilla on vain yksi päämäärä: päästä takaisin rakkaidensa luokse hinnalla millä hyvänsä.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 6, 2022 (WSOY)
Tietoja muokattu tammikuu 8, 2024

Sang

Sarja sisältää 2 pääteosta ja yhteensä teoksia 2 kpl.

Sang (Sang #1) 8.80   21

Kirja-arviot 15
Viestit 4
joulukuu 23, 2022
10 / 10

Vinkki: Älä missään herranrakkaudessa aloita lukemaan tätä kirjaa illalla. Meni yöunet, koska kirja vei mukanaan.

Hyvä kirja!

_kirjakeiju_
Arvosanat 413
Kirja-arviot 342
marraskuu 3, 2022
8 / 10

Tulevaisuuden itäiseen Aasiaan sijoittuva fantasiaseikkailu. Päähenkilömme ajautuu useisiin ikäviin tilanteisiin, joista hän jollain tavalla selvitytyy, minkä jälkeen taas uudet ongelmat siintävät jo edessä. Kirja on taitavasti rakennettu ja sujuvasti kerrottu selviytymistarina. Tässä on hyvin samanlaista juonen rakennusta ja seikkailua kuin Adeymin Veren ja luun lapsissa. Sävyltään taas jotenkin vahvasti Hepo-ojan Suomea lohikäärmeille -fantasiakirjan tapainen.

Minä en ihan syttynyt tälle, koska väkivalta on turhan graafista ja romantiikka pimitettyä. Tästä huolimatta hyvä kirja, jota ei ole turhaan ylistetty. Nuortenkirjana nojaa mielestäni ehdottomasti enemmän vanhempien nuorten lukijoiden suuntaan.

PotatoUnicoorn
Arvosanat 12
Kirja-arviot 9
lokakuu 29, 2022
10 / 10

Parhain lukemani kotimaisen kirjailijan tekemä kirja koskaan. Aivan upea, ei voi muuta sanoa.

vwaltari
vwaltari