Kalma (Lujaverinen #3) - Sini Helminen 9.00   4

Kansi: Karin Niemi. Sidottu, kansipaperi.

Lautturi kuule mitä mä toivon... Lujaverinen-trilogia sekoittaa urbaania fantasiaa, kauhua ja sateenkaariromantiikkaa. Päätösosassa Kalma astutaan aiempaa synkempiin vesiin ja kuolema tulee liian lähelle.

Kylmyys kietoutuu kaulaluille ja laulaa. Hyminä peittää ajatukset, hukuttaa ne hyhmäiseen virtaan. Kuka minä olin? En muista enää.

Menetys on jättänyt Hallan murheen murtamaksi ja ajaa hänet toivottomaan yritykseen. Epätodennäköinen nelikko ajaa hautajaisten jälkeen ruumisautolla Suomen halki kilpaa aikaa vastaan. Matkassa on keski-ikäinen hautausurakoitsija, tietäjä ja kalmahinen sekä yksi kissa.

Tuonen virta on synkkä ja armoton, eikä kukaan kulje sen ylitse kuin yhteen suuntaan. Virran takainen maa ei ole tuttu edes kalmanväelle, jonka tehtävänä on auttaa vainajat Tuonelaan. Mitä mahtaa sisukas rakkaus kuoleman mahtia vastaan?

Sekä nuorille että aikuisille sopiva Kalma päättää Hurmeen (2021) ja Syden (2022) aloittaman Lujaverinen-trilogian. Trilogia luo sateenkaarevaa valoa pimeyden keskelle ja kohtaa kuoleman kirpakalla hirtehishuumorilla.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 28, 2023 (Myllylahti)
Tietoja muokattu maaliskuu 8, 2023

Lujaverinen

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Trilogia koostuu itsenäisistä osista.

Hurme (Lujaverinen #1) 7.34   12

Arvosanat 75
Kirja-arviot 5
kesäkuu 17, 2023
9 / 10

Vahva lopetus hyvälle kirjasarjalle, ei mitään moitittavaa. Juoni tuntui raikkaalta ja jännitystäkin oli mukavasti, ja kaikkien henkilöiden omat kehitykset saivat mielestäni sopivat loput. Voin suositella koko sarjaa.

_kirjakeiju_
Arvosanat 415
Kirja-arviot 344
maaliskuu 19, 2023
9 / 10

Lujaverinen-trilogian viimeisessä osassa kuolema on lähempänä kuin koskaan. Halla ja Seela taistelevat kaikin keinoin päästäkseen takaisin yhteen ja peruuttaakseen kuoleman. Trilogia tuntuu vasta tässä osassa pääsevän toden teolla vauhtiin ja loppua kohti suorastaan ahmin kirjaa. Seelan henkilöhahmo muuttuu tässä osassa aivan minun lemppariksi ja hänen rempseä olemuksensa toimi hyvänä vastaparina kirjan rankoille teemoille. Harvoin on muuten kuolemaa käsittelevää kirjaa näin rauhoittavaa lukea. Tästä henkii se, miten kuolema on aivan normaali asia elämässä. Tosin jotkut vain saavat ehkäpä mahdollisuuden lykätä sitä. Kaikki on loppujen lopuksi kiinni siitä, minkälaiset suhteet olet saanut luotua merkittäviin olentoihin. Myös kirjan kerronta on sujuvaa ja selkeää. Juoni taas on uskottava ja kiinnostava. Kaiken kaikkiaan oikein hyvä kirja, jota lukiessa jännitti miten tässä oikein käy!

Miiwuska
Miiwuska