Valinta (Valinta-sarja #1) - Kiera Cass 8.26   179

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Laura Haavisto. Kannen kuva: Gustavo Marx. Nidottu.

Palatsi täynnä kilpailijoita, mutta vain yksi voi voittaa hänen sydämensä... Kolmekymmentäviisi kaunista tyttöä. Kolmekymmentäviisi kaunista kilpasiskoa...

America Singerillä on edessään ainutkertainen mahdollisuus – 17-vuotiaan nuoren naisen tulisi olla siitä iloinen. Mahdollisuus paeta syntymästä asti suunniteltua tulevaisuutta. Tulla tempaistuksi kimaltelevien iltapukujen ja korvaamattoman arvokkaiden jalokivien maailmaan. Elämään palatsissa ja kisaamaan komean prinssi Maxonin sydämestä. Hänet on otettu kilpailijaksi Valintaan, tositelevisioon perustuvaan onnenpeliin, jossa muutama valittu kilpailee upean prinssi Maxonin rakkaudesta.

America Singerille Valinta on kuitenkin painajainen. Hän joutuu kääntämään selkänsä salaiselle rakastetulleen Aspenille, joka kuuluu häntä alempaan yhteiskuntaluokkaan. American on jätettävä kotinsa kisatakseen kruunusta, jota hän ei tahdo. Elämään palatsissa, jota väkivaltaisten kapinallisten hyökkäykset uhkaavat jatkuvasti. Kilpailuhenki palatsin seinien sisällä on armotonta, eivätkä kaikki tytöt ole valmiita pelaamaan peliä sääntöjen mukaan.

Mutta kukaan ei tiedä, että Americalla on salaisuus, joka saattaa muuttaa koko kilpailun... ja samalla koko hänen elämänsä.

Huippusuositun Kiera Cassin ihastuttava ja romanttinen fantasiasarja on myyty jo lähes 40 maahan, ja se on noussut nuorten aikuisten bestsellerlistalle Saksassa, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa ja Taiwanilla. Warner Brothers tuo kirjasarjan valkokankaalle lähiaikoina.

Kirja julkaistu helmikuu 2016 (Pen & Paper)
Alkuperäinen nimi The Selection

Ainoa (Valinta-sarja #3) 7.68   126
Perijätär (Valinta-sarja #4) 7.22   88
Kruunu (Valinta-sarja #5) 6.74   65

tammikuu 2, 2020

Luin Valinta kirjan suorastaan ahmimalla. Kirja vetää mukaansa välittömästi, eikä sitä pystynyt laskemaan käsistään. Se oli vain liian viihdyttävä kaikkien juonittelujen ja hahmojen osalta.

America oli kiva päähahmo. Häneen pystyi hyvin samaistumaan. Pidin tosi paljon Maxonista, koska hän ei ollut liian itsevarma. Aspenista en varsinaisesti pitänyt, mutta voi olla, että hänkin paranee seuraavissa kirjoissa. Sillä seuraavat kirjat on pakko lukea, onneksi Eliitti on jo tilauksessa.

Idunnor
elokuu 26, 2016

Luin The Selection sarjan ensimmäisen osan, Valinnan, viime kesänä ja rakastuin siihen välittömästi. Sarja kertoo sotien jälkeen syntyneestä yhteiskunnasta, jossa ihmiset on jaettu kahdeksaan kastiin. Kiera Cass kuvaili hienosti hierarkiaan pohjautuvaa tarinaa. Valinnan ydinjuoni on kisa, jossa 35 tyttöä lähetetään Nälkäpelityylisesti kilpailemaan voitosta, mutta tällä kertaa palkintona onkin prinssin sydän. Jokaisesta kastista tulee ainakin yksi tyttö osallistumaan kisaan. Päähenkilö America Singer on melko köyhästä perheesta ja hänellä on salasuhde huonompiarvoiseen Aspeniin. Kirjan alussa he salailevat suhdettaan kaikin keinoin, mutta mitä tapahtuukaan, kun American äiti suostuttelee tytärtään hakemaan Valintaan. Ihmetyksekseni Aspen oli yhtä mieltä hänen kanssaan. Suurin osa kirjan tapahtumista sijoittuu kuninkaanlinnaan ja mukana on tyttömäistä draamaa ja suloisia kohtauksia prinssi Maxonin kanssa. Luvassa on paljon riitoja, muutama hyökkäys linnaan ja sydänsuruja. Täydellinen paketti siis. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka eivät ole lukeneet!

Tsururun
maaliskuu 10, 2016

luin yhdellä istumalla ja ärsyynnyin, kun käden ulottuvilla ei ollut jatko-osaa.

vwaltari
marraskuu 10, 2023
Sekai-chan
kesäkuu 4, 2017
Leea
toukokuu 22, 2020

Yllätyksiä, ei liian ennalta arvattava.<3

heinäkuu 24, 2019

Helposti luettavissa oleva kirja, jossa on hauskaa teinihömppäjännitystä. Aivan viihdyttävä, tykkäsin!

Amsu
heinäkuu 31, 2018

Todella hyvä kirja!

Mielestäni America on todella samaistuttava ja hyvin tehty hahmo. Juoni kulkee kirjassa sopivassa tahdissa ja minusta on ihanaa seurata american ja maxonin kukoistavaa rakkaustarinaa:))

Yö (Eit)
tammikuu 3, 2018

Olin saanut itse kirjan etukannen kuvan ja takakannen tekstin perusteella sellaisen kuvan että kirja saattaisi olla hieman tylsemmän puoleinen. Kuitenkin kirjaa lukiessani sain pian huomata että käsitykseni ei osunut lainkaan oikeaan.

Voin siis vain todeta, että kirja oli ainakin omasta mielestäni sisällöltään oikein viihdyttävä ja voin siis suositella myös muille sen lukemista :)

Anneliana
tammikuu 22, 2017

Tykkäsin todella paljon. Ihana päähenkilö kyseessä, vaikka minua ärsyttikin American nimi. Siis, America Singer? Ihan oikeasti? Aspen oli aika mitäänsanomaton hahmo ja niin oli toisaalta ah, niin ihana prinssi Maxon. Kirja eteni tasaista tahtia ja oli todella viihdyttävää lukea. Kaikki mekot, meikit ja kamerat toivat mieleeni hämärästi Nälkäpelin. Ehkä Cass on ottanut hiukan ideoita sieltä. -- Suosittelen kirjaa kaikille nuorille, jotka tykkäävät lueskella juuri sellaisia stereotyyppisiä kirjoja, jotka on pumpattu täyteen romantiikkaa. Hehheh, en itse perusta sellaisesta mutta tämän kirjan kohdalla oli poikkeus. Rakastin tätä.

PercyJacksonfani
tammikuu 11, 2017

Kirja on aivan loistava! America on hieno päähenkilö ja myös erilainen, koska ei halua prinsessaksi. Hänen erilaisuutensa käy ilmi myös linnassa etenkin hänen käytöksessään. En malta odottaa, että Ainoa ilmestyy!!!

Luinwen
syyskuu 19, 2016

Täyttä hömppää, mutta nautittavaa sellaista. Loistavasti kirjoitettu päähenkilö kohottaa kirjan selkeästi massan yläpuolelle. Suosittelen.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/09/kirja-arvostelu-kiera-cass-valinta.html

Kiiuski
elokuu 8, 2016

Aivan ihana kirja! Olen pitkään odottanut että saan lukea taas jotain joka vie mukanaan, ja tämä oli vihdoin se! Kirja kertoo hyvin American näkökulman asioihin. America on hyvin vahva ja itsenäinen päähenkilö, jonka ajatuksia on mukava lukea. Kirja oli hieman ennalta-arvattava, mutta se ei lukua haitannut. Odotan innolla, että saan käsiini seuraavat osat! Suosittelen lämpimästi kaikille!

celeblith
kesäkuu 16, 2016

Aivan mahtava kirja. Nappasin sen kirjakaupasta ilman suurempia odotuksia vain että olisi jotain luettavaa. No kirjahan osoittautui niin mukaansatempaavaksi ja kiehtovaksi että tuli luettua se muutamassa päivässä. Ja nyt jatko osaa etsimään! Pitänee lukea englanniksi koska suomennosta ei varmasti malta odottaa!

helen1
kesäkuu 16, 2016

Yksi parhaista kirjoista joita olen koskaan lukenut( ja niitä on paljon). Kannattaa ehdottomasti lukea. Odotan kärsimättömästi seuraavan osan suomennosta, toivon että se on yhtä hyvä ja mielenkiintoinen. Juoni oli niin mukaansa tempaava että luin kirjan yhdellä kerralla ja en jaksa odottaa että saan tietää mitä tapahtuu seuraavaksi.

Mystinen tyttö
kesäkuu 3, 2016

Valinta muistutti monella eri tapaa nälkäpeliä, mutta kun sen pienen yksityiskohdan ohi päästiin niin pystyin rakastumaan kirjaan. En odottanut tältä mitään, ajattelin, että tämä on yksi niistä kliseistä, joissa on täydellinen päähenkilö, jonka elämä on täydellistä. Tämä ei kyllä todellakaan ollut sellainen. Kirjan teksti oli mukaansa tempaavaa ja mielenkiintoista. Olisin ehdottomasti lukenut kirjan yhdeltä istuimalta, mutta en voinut illan takia. Hahmot olivat mielenkiintoisia ja olin iloisesti yllättynyt kun jokaista kolmeakymmentäviittä tyttöä ei esitelty, koska siinä olisi todennäköisesti mennyt mielenkiinto. Odotan ehdottomasti jo jatko-osaa, enkä tiedä jaksanko odottaa syyskuuhun asti. Toisaalta pakko kai se on. Lisämaininnan haluaisin vielä ehdottomasti antaa ihanasta kannesta! Suosittelen ehdottomasti!

oravanpenikka
maaliskuu 14, 2016

Mä tykkäsin, todella paljon.

Samankaltaisuuksi Suzanne Collinsin Nälkäpelin kanssa, ja siitähän on puhuttu ilmeisesti aika paljonkin(?). America kyllä nousee lempihahahmokseni. Kuningatar Amberly saattaisi hyvinkin olla lempparini, mutta valitettavasti hahmo ei saanut kovinkaan paljoa huomiota kirjassa. Odottelen jatko-osan suomennosta innolla.

lolde
marraskuu 21, 2016
Kirassiina
maaliskuu 26, 2016
wispie
joulukuu 10, 2016

Lyhyesti: Ihan ok. Lukemassani pokkariversiossa oli ainakin harmillisen paljon lyöntivirheitä lainausmerkkien ja välien kanssa, eikä kieli nyt erityisen hyvää ollut. Luin kuitenkin lähes kärsimättä loppuun asti. Tarinassa voisi olla ainesta parempaakin, mutta tuntuu jäävän todella yleisellä tasolle. Hahmojen tunteissa ja ajatuksissa ei tunnu olevan mitään syvyyttä, ei ainakaan näin ensimmäisessä osassa. Positiiviseksi puoliksi voin sanoa toistaiseksi sen, miten suurin osa Valinnan tytöistä suhtautuu lopuksi toisiinsa (suht positiivisesti) Häiritsemään jäi, että America ensin kammoksuu hurjia kapinallisten hyökkäyksiä ja myöhemmin ajattelee prinsessaksi tulevan elämän olevan todella tylsää. Herkullista puolipoliittista dystopiaselviytymistä tästä ekasta osasta ei saa irti, suosittelen lähinnä kevyen hömpän nautiskentelijoille.