Lukuhaaste: Helmet 2017

  • Emelie hahmo Kirjoittaja
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

30.12.2016 08:35 #1 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2017
Lukuhaasteketju niille, jotka haluavat osallistua Helmetin vuoden 2017 lukuhaasteeseen.

Haasteen kohdat ovat seuraavanlaiset:

1. Kirjan nimi on mielestäsi kaunis
2. Kirjablogissa kehuttu kirja
3. Suomalainen klassikkokirja
4. Kirja lisää hyvinvointiasi
5. Kirjassa liikutaan luonnossa
6. Kirjassa on monta kertojaa
7. Salanimellä tai taiteilijanimellä kirjoitettu kirja
8. Suomen historiasta kertova kirja
9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja
10. Kirjan kansi on mielestäsi kaunis
11. Jonkun muun alan ammattilaisena tunnetun ihmisen kirjoittama kirja
12. Politiikasta tai poliitikosta kertova kirja
13. Kirja "kertoo sinusta"
14. Valitsit kirjan takakannen tekstin perusteella
15. Kirjassa harrastetaan tai se liittyy harrastukseen
16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voittanut kirja
17. Kirjan kannessa on sinistä ja valkoista
18. Kirjan nimessä on vähintään neljä sanaa
19. Yhdenpäivänromaani
20. Kirjassa on vammainen tai vakavasti sairas henkilö
21. Sankaritarina
22. Kuvitettu kirja
23. Käännöskirja
24. Kirjassa selvitetään rikos
25. Kirja, jossa kukaan ei kuole
26. Sukutarina
27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja
28. Kirja kirjailijalta, jolta olet aiemmin lukenut vain yhden kirjan
29. Kirjan päähenkilö osaa jotain, mitä haluat oppia
30. Kirjan nimessä on tunne
31. Fantasiakirja
32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta
33. Kirja kertoo Intiasta
34. Kirja kertoo ajasta, jota et ole elänyt
35. Kirjan nimessä on erisnimi
36. Elämäkerta tai muistelmateos
37. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoon kuuluu yli 20 teosta
38. Kirjassa mennään naimisiin
39. Ikääntymisestä kertova kirja
40. Kirjailija tulee erilaisesta kulttuurista kuin sinä
41. Kirjan kannessa on eläin
42. Esikoisteos
43. Kirja, jonka lukemista olet suunnitellut pidempään
44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta
45. Suomalaisesta naisesta kertova kirja
46. Oseanialaisen kirjailijan kirjoittama kirja
47. Kirja täyttää kahden haastekohdan kriteerit
48. Kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän
49. Vuoden 2017 uutuuskirja
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja


Raportoikaa omaa edistymistänne haluamallanne tavalla, hauskaa lukemista! :)
Tykännyt: sinidean

  • Emelie hahmo Kirjoittaja
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

30.12.2016 08:36 #2 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2017
Täältä (julkinen Facebook-ryhmä) löytynee apuja ja vinkkejä haasteeseen.

  • Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

30.12.2016 13:10 #3 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2017
Helmetin haaste on selvästi helpompi kuin viime vuonna, ärsyttävät "lue Marilynistä" -kohdat on jätetty pois. Mukana on monta täysin ympäripyöreää kohtaa, ehkä turhankin monta, niissä kun ei ole haastetta, joka on koko jutun idea. Toki vieläkin löytyy vaikeita kohtia. Tietääkö kukaan oseanialaisia kirjailijoita?

  • Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    99.95

30.12.2016 13:32 #4 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2017

Wind kirjoitti: Tietääkö kukaan oseanialaisia kirjailijoita?


Tuota minäkin pohdin eikä mieleen tullut kuin joskus lukemani tahitilainen Celestine Hitiura Vaite (Tahitin tyttäret, Tahitin kukka). En ainakaan Kirjasammosta löytänyt muita Tyynenmeren saarilta tulevaa kirjailijaa. Wikipediasta onneksi selvisi, että Australia ja Uusi-Seelanti lasketaan myös Oseaniaan ja niistä kotoisin olevia suomennettuja kirjailijoita on onneksi helpompi löytää.

  • Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

30.12.2016 13:40 #5 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2017
^Kiitti, homma helpottuu huomattavasti, jos Australiakin lasketaan mukaan.

  • Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 52
    15.08

30.12.2016 13:43 #6 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2017
Helmetin haaste näyttää äkkiseltään näistä kolmesta haastavimmalta itselleni (Goodreads on helpoin) - katotaan miten käy.

Wind kirjoitti: Tietääkö kukaan oseanialaisia kirjailijoita?

Kirjailijoita, jotka on kirjoittanut spefiä ja suomennettu on ainakin:
Garth Nix (australialainen) - Sabriel/Lirael/Abhorsen
Nevil Shute - Viimeisellä rannalla (kai voi laskea australialaiseksi kirjailijaksi, vaikka syntyjään englantilainen)
Max Barry (myös australialainen) - ehkä luen itse tähän kohtaan Jennifer Valtiovallan.
Tykännyt: Wind

  • Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

30.12.2016 13:53 #7 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2017

Eija kirjoitti: Helmetin haaste näyttää äkkiseltään näistä kolmesta haastavimmalta itselleni (Goodreads on helpoin) - katotaan miten käy.


Näin minäkin näin. Helmet vaikuttaa myös vähän tylsemmältä, mutta annan sen roikkua mukana ja jos näyttää, että se alkaa karttua, yritän ehkä tehdä sen loppuunkin. Kolmen haasteen suorittaminen samana vuonna voi kyllä ohjata lukuvalintoja vähän enemmän kuin haluaisin.

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

30.12.2016 14:06 #8 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2017
9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja ja 32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta vaikuttavat minusta vaikeimmilta kohdilta, tässä täytyy joko tuntea kuvataidetta tai sitten laskea elokuvat taiteeksi... Myös 27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja on minulle henkilökohtaisesti haastava, sillä kotipaikkakunnan määritelmä on niin hankala. Sekö, jossa synnyin, sekö, jossa olen asunut lapsuudessa pisimpään, sekö, jossa kävin enimmät vuodet koulua... Varsinkin, kun en samaistu olevani "kotoisin" miltään yhdeltä tietyltä paikkakunnalta, jollei sitten geneerisesti sanota, että pääkaupunkiseudulta. Silloin haastekohta olisi heti tietysti helpompi. :tongue:

No, näiden pohdintojen pohjalta varmaan pidän Goodreadsin tänä vuonna ensisijaisena ja katson, saanko samoja kohtia osumaan molempiin. Yritän nyt kuitenkin varmaan keskittyä lähinnä vain yhteen haasteeseen.

  • Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

30.12.2016 15:29 #9 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2017

Dyn kirjoitti: 9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja ja 32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta vaikuttavat minusta vaikeimmilta kohdilta, tässä täytyy joko tuntea kuvataidetta tai sitten laskea elokuvat taiteeksi... Myös 27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja


Totta, tuo taideteoksen inspiroima kirja varsinkin. Kyllä minusta elokuva (viihde-elokuvatkin) voisi laskea taiteeksi tässä yhteydessä, sillä saisi helposti ratkaistua kohdan 32. Kotipaikkakuntaan liittyvä kirja voi olla suorastaan mahdoton, jos asuu jossain pikkukylässä. Helsinkiläisillä on helpompaa.

30.12.2016 20:25 #10 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2017

Dyn kirjoitti: 9. Toisen taideteoksen inspiroima kirja ja 32. Kirja on inspiroinut muuta taidetta vaikuttavat minusta vaikeimmilta kohdilta, tässä täytyy joko tuntea kuvataidetta tai sitten laskea elokuvat taiteeksi... Myös 27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja on minulle henkilökohtaisesti haastava, sillä kotipaikkakunnan määritelmä on niin hankala. . :tongue:


Minä tuijotin täysin samoja kohtia sormi suussa, varsinkin nuo 2 taidekohtaa tuntuvat epämääräisiltä.
Lisäksi inhoan näitä "Kotipaikkakuntaasi liittyvä" -juttuja. Voin laskea kotipaikkakunnikseni syntymäpaikkani ja nykyisen asumiskuntani, kummastakaan ei ole mitään vähänkään kiinnostavaa luettavissa, liekö edes olemassa...?
Voi olla, että kehitän tuohon jonkin kirjan, joka edes "pintaraapaisee" jostain 50 km säteeltä....

  • Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 52
    15.08

31.12.2016 09:10 #11 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2017
Mä en oikein tajua tätä kohtaa 13. Kirja "kertoo sinusta". Mitä se oikein tarkoittaa ja minkä perusteella pitäisi valita kirja?

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

31.12.2016 09:16 #12 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2017
Itse käsitin tuon kohdan 13 niin, että kirjan päähenkilö ja/tai tarina olisi erityisen samaistuttava tai omaa elämää läheltä liippaavaa. Tyyliin, jos olet kokenut sairauden x, lue sitä käsittelevä kirja. Tämä on kyllä tosi vaikea tietää etukäteen, jos kirja ei ole tuttu, tai jos mitään erityistä oman elämän teemaa ei tule heti mieleen.

  • Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 51
    99.95

31.12.2016 09:57 #13 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2017
Lukuhaasteen Facebook-sivulla muutama osallistuja pohti kohtaan 13 sellaisen kirjan lukemista jonka nimessä on hänen oma nimensä. Kirjastonhoitaja taas kommentoi, että tässä kohtaa saa käyttää omaa tulkintaa. Itse ajattelin etsiä kirjan, jonka nimi sopii jotenkin minuun (tyyliin Papin tytär jos vanhempani olisi pappi), koska on niin hankalaa etsiä sellaista kirjaa, jonka päähenkilö olisi minun kaltaiseni tms.

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

31.12.2016 10:00 #14 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2017

Wind kirjoitti: Helmetin haaste on selvästi helpompi kuin viime vuonna, ärsyttävät "lue Marilynistä" -kohdat on jätetty pois.


Helmetin lukuhaasteen palaute oli ihan hyödyllinen, ainakin minä valitin siinä juurikin näistä kohdista. Ehkä joku muukin on kommentoinut samaa.

Oseaniasta vielä, en koskaan voi suositella liikaa australialaista fantasiakirjailijaa Trudi Canavania. Samalla vaivalla (eteläisen pallonpuoliskon kirjailijalla) saa Goodreadsin haasteen kohdan 34. A book set in or by an author from the Southern Hemisphere.
Tykännyt: Wind

  • Emelie hahmo Kirjoittaja
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

31.12.2016 11:33 #15 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2017
Helmet on selkeästi vaikein haaste näistä kolmesta. Minulle ehkä hankalimmat kohdat ovat:

4. Kirja lisää hyvinvointiasi
26. Sukutarina
33. Kirja kertoo Intiasta


En ole lukenut mitään hyvinvointioppaita sitten teini-iän, koska hiffasin, että minun oma hyvinvointini lähtee minusta itsestäni eikä siitä, että teen jonkun toisen hyväksi havaitsemien ohjeiden mukaan. Kaippa tähän kohtaa täytyy lukea jokin kirja, jonka tiedän hyväksi tai koen hyväksi ja minulle tulee siitä hyvä mieli... Sukutarina vaikuttaa hiukan kauhistuttavalta jo näin etukäteen, sukusaagatarinat eivät kyllä kovin usein ole niitä lyhykäisempiä tarinoita. Ja Intiasta kertova teos, tästä kohdasta tulee varmaan yksi haastavammista.

Ja sitten mämä puolivaikeat eli 13. Kirja "kertoo sinusta" ja 27. Kotipaikkakuntaasi liittyvä kirja.

Pisania kirjoitti: Lukuhaasteen Facebook-sivulla muutama osallistuja pohti kohtaan 13 sellaisen kirjan lukemista jonka nimessä on hänen oma nimensä.


Hah! :D Ihan hyvä vaihtoehto, jos minulla olisi edes semiyleinen nimi. Mutta ehkä pitää vaan valita kirja, jossa on introvertti hahmo tai kertoo introverttiydestä.

Kotipaikkakunta on minullekin haastava, mutta käytän kuitenkin ehkä Helsinkiä. Hämmästyttävästi minun alkuperäinen koti(pikku)paikkakuntani esiintyy muutamassa kirjassa, mutta ne eivät kyllä kiinnosta.

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

31.12.2016 11:58 #16 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2017
4. Kirja lisää hyvinvointiasi
Ajattelin tulkita tämän samoin kuin Emelie, eli kirja lisää nimenomaan minun hyvinvointiani, mikä rajaa kyllä selkeät hyvinvointioppaat automaattisesti pihalle. :grin: Eikö hyvä kirja aina lisää hyvinvointia?

26. Sukutarina
Ajattelin, että tähän ehkä sopii jokin vaikkapa äidistä ja tyttärestä kertova kirja, niitähän on paljon - suku se on parikin sukupolvea. Mitään järkälemäistä sukusaagaa tuskin ryhdyn lukemaan, jollen sitten luista todella matalimman aidan kautta ja lue uudestaan Jääkansan tarinaa. Tähän jos jollakulla on hyviä vinkkejä erityisesti spefin puolelta, niin mielellään otetaan vastaan. Ehkä jokin kiinnostava eikä liian pitkä historiallinen romaani menisi myös, niissähän usein suku on keskiössä.

33. Kirja kertoo Intiasta
Tämä on minustakin vaikea, jollei sitten lue jotakin matkaopasta tai kulttuuriteosta. Tai historiankirjaa. Jokin hindulaisuusaiheinen kirja voisi ehkä myös mennä, tai intialainen satu, toivottavasti ei ohita ihan liikaa tehtävänkuvausta.

Sinällään hyviä kohtia monet, sillä ne ovat tarpeeksi laajoja, jotta niihin mahtuu monenlaisia kirjoja - toisaalta sitten osa näistä on kyllä tyyliä, jota en muuten todennäköisesti lukisi, kuten nuo sukutarinat.

  • Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

31.12.2016 12:28 #17 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2017

Dyn kirjoitti: 33. Kirja kertoo Intiasta
Tämä on minustakin vaikea, jollei sitten lue jotakin matkaopasta tai kulttuuriteosta. Tai historiankirjaa. Jokin hindulaisuusaiheinen kirja voisi ehkä myös mennä, tai intialainen satu, toivottavasti ei ohita ihan liikaa tehtävänkuvausta.

Eiköhän tähänkin riittäisi intiaan sijoittuva romaani, esim Arundhati Roy: The god of small things, Vikram Seth: A suitable boy tai Aravind Adiga: Valkoinen tiikeri (kaikki löytyy suomeksikin).

  • Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki
    Tasolla 52
    15.08

31.12.2016 14:07 #18 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2017
Hyvinvointi kirjaksi menisi sama, kun toisen haasteen ruokakirja (jos valitsisi terveellisen ruoan kirjan), mutta varmaankin valitsen tähän myös vaan hyvän kirjan, mistä tulee hyvä mieli.

Intia ja sukutarinaan käy molempiin Keskiyön lapset . On pitänyt monta kertaa lukea tuo (löytyy myös itseltäni), mutta ei vaan ole ollut inspistä. Katotaan jos vaikka Intia kohtaan sen valitsisi, jos ei muuta keksi.

Kalin laulussa kuvataan muistaakseni aika hyvin Kalkuttaa. On kulunut 15 vuotta kun kirjan luin, mutta silloin ainakin diggasin.

Sukutarinoita on ne perinteiset, jotka on vähän jokaisessa "pitäisi lukea" listalla eli Sadan vuoden yksinäisyys ja Henkien talo . Molemmat olen lukenut ja kun en itsekään ole sukutarinoiden suurkuluttaja, niin melkoisen hidaslukuista oli. Ei huonoja kuitenkaan. Sukutarinan kohdalle aattelin lukea Hävityksen jumalan . Kate Atkinsonia suosittelen varsinkin Ihmiskrokettia . Se menisi mielestäni sukutarinasta kuten myös Elämä elämältä .

Kotipaikkakunta kirja on minullekin aika hankala. Se oli jossain aiemmissa haasteissakin mukana ja silloin jouduin valitsemaan Helsinkiin sijoittuvan kirjan, kun Vantaa oli jo Nedut kirjan myötä luettu ja muuta kiinnostavaa ei löytynyt. Mun pitää valita tähän kohtaan varmaankin joku historiikki tällä kertaa. Mutta onhan näitä hankalia monta muutakin kuten 29. Kirjan päähenkilö osaa jotain, mitä haluat oppia, 39. Ikääntymisestä kertova kirja, 48. Kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän. Kaipa niihin sitten vuoden mittaan jotain löytää.
Tykännyt: Emelie

  • Emelie hahmo Kirjoittaja
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

31.12.2016 14:12 #19 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2017

Eija kirjoitti: Sukutarinan kohdalle aattelin lukea Hävityksen jumalan .


Totta, Hävityksen jumala menisi tuohon kohtaan, kiitos Eija! Minulta löytyy se vielä kaiken lisäksi hyllystäkin, niin saisin sitäkin prokkista (oman hyllyn kirjojen lukemista) eteenpäin.

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

31.12.2016 14:28 #20 :: Dyn
Lukuhaaste: Helmet 2017
Kate Atkinson on kyllä kirjailija, johon on ollut muutenkin pitkään mielessä tutustua. Toivottavasti tämän haasteen myötä sitten saisi aikaiseksi, minullakin on nimittäin noita hyllyssä, en nyt tarkalleen muista mitä.

29. Kirjan päähenkilö osaa jotain, mitä haluat oppia
Minun kohdallani tähän sopii varmaan mikä tahansa fantasiakirja, jossa on jonkinlaista taikuutta ja päähenkilö sen käyttäjä. Koska olisihan se niin siistiä olla velho. :grin: Varmaan myös esim. kirja, jonka päähenkilö puhuu kieltä, jota haluaisit oppia, sopii.

39. Ikääntymisestä kertova kirja
Ensimmäisenä tuli itselle mieleen iki-ihana Aikamatkustajan vaimo, mutta olen lukenut sen jo muutaman kerran, niin tuskin tartun siihen enää. Enkä nyt ole varma, onko ikääntyminen pääasiassa siinäkään, vaikka päähenkilöt kyllä ikääntyvät ja aihetta käsitellään. Toinen, mitä mietin, voisi olla jokin Neiti Marple -romaani, joissa monissa sivutaan vanhenevien naisten maailmaa. Tarvitseeko ikääntyä nuoresta vanhaksi asti? Myös jokin nuortenkirja, jossa käydään läpi murrosiän muutoksia ja ikääntymistä lapsesta nuoresta aikuisiksi, voisi sopia määritelmään.

48. Kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän
Koska itse tykkään lukea tietokirjoja ja popularisoitua tiedettä, nappaisin tähän ehkä vain sellaisen, mahdollisesti lääketieteestä tai muusta tuntemattomammaksi jääneestä tieteenalasta. Tai jokin uusi historiallinen jakso ja siitä kertova (tieto)kirja. Suomen 100-vuotisteemaa kun tässäkin listassa kovasti eletään, voisi tietysti lukea jotain Suomen ainoasta alkuperäiskansasta eli saamelaisista, tai jonkin saamelaiseen mytologiaan pohjautuvan nuortenkirjan, joita on viime aikoina tullut markkinoille muutamiakin kappaleita. Mitä on *hyvin* vähän on minusta määrittelykysymys.
Muokannut 31.12.2016 14:29 Dyn