Aseiden käyttö (Kulttuuri #3) - Iain M. Banks8.14

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Ville Keynäs. Kannen kuva: Sanni Seppo. Nidottu.

Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1991, BSFA-palkintoehdokas 1991. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000 (koko sarja).

Cheradenine Zakalwena tunnettu mies oli yksi Erityisolojen parhaista agenteista. Hän muutti planeettojen kohtaloita Kulttuurille sopiviksi juonittelun, likaisen pelin ja sotilaallisen toiminnan avulla.

Nainen, joka tunnettiin nimellä Diziet Sma oli nostattanut miehen tuntemattomuudesta hänen nykyiseen asemaansa, mutta huolimatta heidän läheisestä yhteistyöstään hänkään ei tuntenut Zakalwea niin hyvin kuin luuli.

Skaffen-Amtiskawina tunnettu robotti tunsi heidät molemmat. Se oli kerran pelastanut Sman aivan erityisen verisellä tavalla, murhaamalla kaikki jotka olivat hyökänneet hänen kimppuunsa. Se piti Zakalwea loppuunpalaneena. Mutta edes sen koneäly ei kyennyt näkemään miehen menneisyyteen kätkeytyneitä hirveyksiä.

Tässä loistavassa, monikerroksisessa teoksessa Iain Banks tutkii jälleen kerran Kulttuurin maailmaa, jossa hän on vieraillut jo teoksissaan Muista Flebasta ja Pelaaja. Aseiden käyttö on raivoisan älykäs teos, yhtä aikaa nokkela ja karmiva, eikä se jätä epäilyksen sijaa Iain Banksin asemasta brittiläisen tieteiskirjallisuuden kärjessä.

"Banks on nero... paljon toimintaa... loistavasti esitettynä." – Fear Magazine

Toistaiseksi paras Iain M. Banksin kommunisti-utooppisista avaruusoopperoista... hienostunut, taitavasti rakennettu romaani jossa on runsaasti toimintaa ja moraalisia oivalluksia, ja niin kauniisti kirjoitettu, etten olisi suonut sen loppuvan lainkaan. Olen varma, että tämä teos tullaan vielä vuosien saatossa tunnustamaan tieteiskirjallisuuden klassikoksi.” – Time Out

”Olisi vähättelyä sanoa, että Banks on paras brittiläinen tieteiskirjailija. Hän on yksinkertaisesti yksi parhaista kirjailijoistamme, genrestä riippumatta. Lukekaa itse. – Book People

”Valtava, monikerroksinen linnunradan lailla kieppuva avaruusooppera kirjailijalta, joka tulee aina vain paremmaksi... Loistavaa tavaraa. Tästä ei tieteiskirjallisuus enää parane.” – The Dark Side

Keskustelua: Iain Banks :: viestejä 17 kpl

Arvosanalla: 8.14/10
Arvosanoja: 68
Muokattu: helmikuu 28, 2016

Kulttuuri -kirjasarja

Sarjassa ilmestyi alkukielellä yhdeksän romaania.

"Iain Banksin Kulttuuri on tieteiskirjallisuuden nautinnollisimpia luomuksia viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta. Se on rauhaarakastava ja sovinnollinen, ekspansiivinen ja mahdoton pysäyttää, ihmisten, muiden tietoisten olioiden ja koneiden yhteinen, hedonistinen utopia, joka ehtimiseen parantaa maailmankaikkeutta ympärillään täysin riippumatta siitä haluavatko kaikki tulla pelastetuiksi vai ei."

Kuuluu yläsarjaan Loki-kirjojen sf-sarja

Pintakuvio (Kulttuuri #5)7.96

Kirja-arvioita

10/10 |
elokuu 08, 2007
Myönnän, minä olen täysin hullaantunut tähän kirjaan. Siksi sanonkin jo tässä vaiheessa, että tässä arvostelussa ei tule olemaan objektiivisuuden tippaakaan. Jos Pelaaja räjäytti pankin, niin Aseiden käyttö tuhosi Vapauden patsaan ...