Lavinia

Lavinia

Ursula K. Le Guin
Julkaistu: kesäkuu 2, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Lavinia

Tyylit: fantasia, historia
Avainsanat: antiikin mytologia, locus-palkinto, metafiktio

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Kristiina Rikman. Kansi: Sami Saramäki. Sidottu.

Locus-palkinto (paras fantasiaromaani) 2009, Mythopoeic-palkintoehdokas 2009, BSFA-palkintoehdokas 2010, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2010.

Lavinia, Latiumin kuninkaan tytär, uhmaa äitinsä tahtoa ja kieltäytyy itsepintaisesti naimasta hovin suosikkiehdokasta Turnusta. Albunean uhrilehdossa italialaisneitokaiselle toistuvasti haamuna ilmestynyt runoilija on jo ehtinyt hämmentää tämän mielen ja kertoa tulevasta puolisosta, Troijan sodan suuresta sankarista Aeneaasta. Oraakkelin ennustuksen mukaan mereltä saapuvat muukalaiset tarjoavat rauhanomaisin aikein liittolaisuuttaan, mutta tuovat mukanaan myös kotijumalansa ja miekkansa. Ja aivan kuten Spartan kaunis Helena, Latiumin Laviniakin saa lopulta aikaan tuhoisan sodan – vain haluamalla itse valita miehensä ja kohtalonsa…

Roomalaisen Publius Vergilius Maron (70–19 eaa.) Aeneis on keskeneräisyydestään huolimatta parhaiten tunnettu esiroomalainen kansalliseepos. Moninkertaisesti palkittu fantasian mestari Ursula K. Le Guin heittäytyy rohkeasti antiikin myyttien alkulähteille, raottaa herooisten tarujen tuntemattomaksi jättämää naisnäkökulmaa ja tuo siten historiallisen runoelman lähemmäksi omaa aikaamme.

”Lavinia ansaitsee tulla rinnastetuksi Robert Gravesin romaaniin Minä, Claudius.” – Publishers Weekly

”Ursula K. Le Guin on moneen otteeseen palkittu amerikkalaiskirjailija, joka tunnetaan erityisesti fantasia- ja tieteistuotannostaan. Tuoreessa Lavinia-romaanissa hän tarttuu Rooman valtakunnan varhaishistoriaan mukaillen Vergiliuksen traagista Aeneis-runoelmaa.
(…) Lopputuloksena on vaikuttava romaani, jossa kuviteltu historia, klassinen runoelma ja Le Guinin tulkinta yhtyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi. Kertomukseksi, joka heijastaa menneisyyttä, jossa kehittyivät monet länsimaiseen kulttuuriperintöön yhä vaikuttavat arvot ja ajatukset.”
– Toni Jerrman, Helsingin Sanomat

”Fantasian ja historiallisen romaanin kiehtova yhdistelmä kertoo miehisten melskeiden rinnalla tapahtuvat tarinat.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Muokannut Hiistu (08.01.2015)

JurmoMatkantekijä (Matkantekijä, #3)Kristalliluola (Merlin, #1)Salamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Velhojuuri

Jussi avatar
Lavinia on paras Le Guinilta lukemani romaani sitten alkuperäisen Maameri-trilogian. Kirjailija yhdisti kiinnostavasti antiikin tarun oikealta tuntuvaan historialliseen maailmaan. Liikuttavia kohtia löytyi, ja lopetus oli onnistunut. Vergiliuksen Aeneis-runoelman juoni oli minulla hatarasti tiedossa, joten kirjaa lukeminen oli myös sivistävää.
HVM
Uusin jäsen: Jeremias Räinä