Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta

Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta

Marko Lamberg
Julkaistu: 2012 (Suomalaisen kirjallisuuden seura)
Tyylit: kauhu, kokoelma
Avainsanat: kummitukset

Sidottu.

Elävien ja edesmenneiden kohtaamiset ovat aina kutkuttaneet mielikuvitusta. Myös keskiajan kulttuurissa oli tilaa kummituksille, jotka tekivät vierailujaan rajan takaa. Eri puolilla Eurooppaa merkittiin muistiin kiehtovia kertomuksia, joissa esiintyy rauhattomia sieluja jalosukuisista valkeista rouvista ja kirkkoruhtinaista yksinkertaisiin paimeniin ja maalaisnaisiin. Toiset aaveet olivat väkivaltaisia tai ennustivat tuhoa ja kuolemaa, toiset taas olivat hyväntahtoisia tai itse johonkin rangaistukseen tuomittuja. Löytyypä joistain tarinoista ripaus huumoriakin pelon tunteen vastapainoksi.

Teos sisältää edustavan valikoiman kertomuksia, jotka olivat aikoinaan tunnettuja Suomessa ja muualla Euroopassa mutta joista suurin osa vajosi unholaan sitä mukaa kuin keskiajan aatemaailmasta vieraannuttiin. Kokoelman on koonnut, suomentanut ja taustoittanut Marko Lamberg.

FT Marko Lamberg on keskiajan kulttuuriin perehtynyt historiantutkija, joka on julkaissut lukuisia myöhäiskeskiaikaa ja uuden ajan alkua käsitteleviä teoksia.

(muokattu 21.12.2014)

Synkkä satu ja muita vanhoja suomalaisia kauhukertomuksia ja kummitusjuttuja Klassikkokirjailijoiden parhaat kummitustarinat Ruumiittomat: Suomalaisia aavenovellejaDomowikKivienkelit (Lasilapset, #3)

Helinä avatar
Luin loppuun, vaikka olikin melkoisen kuiva opus. Hyviä kohtia kyllä löytyi, mutta johdannot teksteihin olivat minun mielestäni olivat hieman liian pitkiä.
Uusin jäsen: Ninni Steier