Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta

Marko Lamberg
kauhu, kokoelma
Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta - Marko Lamberg6.80

Sidottu.

Elävien ja edesmenneiden kohtaamiset ovat aina kutkuttaneet mielikuvitusta. Myös keskiajan kulttuurissa oli tilaa kummituksille, jotka tekivät vierailujaan rajan takaa. Eri puolilla Eurooppaa merkittiin muistiin kiehtovia kertomuksia, joissa esiintyy rauhattomia sieluja jalosukuisista valkeista rouvista ja kirkkoruhtinaista yksinkertaisiin paimeniin ja maalaisnaisiin. Toiset aaveet olivat väkivaltaisia tai ennustivat tuhoa ja kuolemaa, toiset taas olivat hyväntahtoisia tai itse johonkin rangaistukseen tuomittuja. Löytyypä joistain tarinoista ripaus huumoriakin pelon tunteen vastapainoksi.

Teos sisältää edustavan valikoiman kertomuksia, jotka olivat aikoinaan tunnettuja Suomessa ja muualla Euroopassa mutta joista suurin osa vajosi unholaan sitä mukaa kuin keskiajan aatemaailmasta vieraannuttiin. Kokoelman on koonnut, suomentanut ja taustoittanut Marko Lamberg.

FT Marko Lamberg on keskiajan kulttuuriin perehtynyt historiantutkija, joka on julkaissut lukuisia myöhäiskeskiaikaa ja uuden ajan alkua käsitteleviä teoksia.

Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

Julkaistu: 2012
Kustantaja: Suomalaisen kirjallisuuden seura
Tyylit: kauhu, kokoelma
Avainsanat: kummitukset
Arvosanalla: 6.80/10
Arvosanoja: 5
Muokattu: maaliskuu 19, 2021

SKS:n toimituksia -kirjasarja

Kaarlo Bergbomin kirjoitukset 1: Näytelmät ja kertomukset (SKS:n toimituksia #119)
Myytillisiä tarinoita (SKS:n toimituksia #229)8.00
Mellastavat pirut
Keijujen kuningas ja musta Akhilleus
Suomennoskirjallisuuden historia 1–2
Salonkien aaveet: Varhainen kauhuromantiikka Suomen kirjallisuudessa (SKS:n toimituksia #114)
Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta6.80
Leena Krohn ja allegorian kaupungit

Kirja-arvioita

6/10 |
tammikuu 21, 2013
Luin loppuun, vaikka olikin melkoisen kuiva opus. Hyviä kohtia kyllä löytyi, mutta johdannot teksteihin olivat minun mielestäni olivat hieman liian pitkiä.