Lohikäärmeen prinsessa (Lumotun metsän kronikat, #1)

Lohikäärmeen prinsessa

Patricia C. Wrede
Julkaistu: 2001 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Dealing with Dragons
Avainsanat: huumori, lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Susanna Paarma. Sarja-asu: Sami Saramäki. Kuva: Petteri Tikkanen. Sidottu.

Valittu American Library Association's 100 Best Books for Teens -listalle vuonna 2000.

Cimorene on nuori sankaritar, prinsessa syntyjään mutta seikkailija tavoiltaan. Vanhemmat ovat suunnitelleet hänelle koruompelua komean prinssin kyljessä. Cimorene kuitenkin valitsee miekan ja magian. Hän pakenee ahdistavista kuvioista ja ryhtyy mahtavan ja kiehtovan Kazul-lohikäärmeen prinsessaksi. Hän taistelee velhoja vastaan ja kohtaa noidan, puhuvan linnun, kivisen prinssin – ja monia erilaisia lohikäärmeitä.

Patricia C. Wreden fantasiamaailmassa lohikäärmeet ovat suuria persoonallisuuksia, joiden pahimpia vihollisia ovat niljakkaat velhot. Cimorenen seikkailujen myötä käynnistyy uusi fantasiasarja Lumotun metsän kronikat. Kirja sopii kaikille, jotka pitävät fantasian ja huumorin yhdistelmästä.

(muokattu 23.04.2016)

Talventakoja (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #4)Lohikäärmeen kummilapsi (Lumotun metsän kronikat, #4)Lohikäärmeen retkikunta (Lumotun metsän kronikat, #3)Keskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)Tähtihattu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #3)

yesterday avatar
Vihaan tätä kirjaa. Aina, kun luen sen, kaikki muut kirjat vaikuttavat sen jälkeen aina niin kovin tylsiltä. Lumotun metsän kronikoissa on virkistyksenä fantasiaan sekoitettuna sopivasti huumoria. Kirjoissa on myös mukavaa vaihtelua, yleensä hyvinä/mahtavina tunnetut velhot kerrotaan lumotun metsän kronikoissa alhaisiksi varkaiksi, jotka tekevät kaikkensa kerätäkseen lisää taikuutta. Mielestäni kirjoista ei ole mitään negatiivista palautetta.
Platypus avatar
Tähän kirjasarjaan upposi hyvillä mielin, ja lukea sai lähes jatkuvasti hymy huulilla. Ihanan leppoisa huumori ja rento ote sai minut onnistuneesti keskittymään ja uppoutumaan. Eikä edes tarvinnut purra kynsiä ja hermoilla jatkuvasti - kyllä Cimorene hoitaa. Siinäpä se: Mukavaa, kuinka päähenkilön hoksottimet raksuttavat jatkuvasti eikä vasta viime hetkellä, kuten monesti on tapana. Myös velhojen ja lohikäärmeiden luonteiden ympäri kääntäminen oli virkistävää. Olenkin ... (lisää)
Midori avatar
Tämä tarina on ihana, hauska ja piristävä. Kapinallinen prinsessa, joka kapinoi yhteiskunnnan rutiineja ja vanhempiensa odotuksia vastaan ja lähtee vapaaehtoisesti lohikäärmeiden luo, jotka tunnetusti vievät prinsessat vastoin näiden tahtoa, riittänee jo herättämään lukijoiden mielenkiinnon. Tarinan idea on hyvä ja se yhdistelee upeasti satujen ja tarinoiden piirteitä ja kääntää ne päälaelleen. Persoonalliset lohikäärmeet, joita vaivaa velhoallergia, lierot velhot ja muut ... (lisää)
Jackalbury avatar
Humoristisen fantasian huippua. Lumotun metsän kronikat kilpailee minun luokittelussani humoristisen fantasian ykköspaikasta Terry Pratchettin Kiekkomaailma-kirjojen kanssa. Lohikäärmeen prinsessassa on hauskasti käännetty päälaelleen kaikki perinteisen prinsessa-lohikäärme-prinssi sadun stereotypiat. Prinsessa karkaa tahallaan lohikäärmeen luokse ja prinsessat ovatkin eräänlaisia taloudenhoitaja/opiskelija asukkaita lohikäärmeiden luolissa. Kirjan taikuus ja varsinkin ... (lisää)
Fantasyfan avatar
Lohikäärmeen prinsessa oli loistavaa piristystä satuihin joissa prinssi pelastaa vangiksi joutuneen prinsessan lohikäärmeelta ja menevät sitten naimisiin eläen elämänsä onnellisina loppuun asti. Tarinan päähahmo on ihanan omapäinen ja halukas myös toimimaan ajatustensa mukaisesti.
Reta Anna Maria avatar
Muistan lukeneeni tämän ala-asteella ja ainakin silloin pidin siitä tosi paljon. Hauskaa satujen yhdistämistämistä, toimii ainakin n.11 vuotiaalle xD
Pennywere avatar
Kirja kyllä saa hyvälle tuulelle, mutta tää on aika usein rajatapaus että meneekö tämä helppo ja hauska fantasia lastenkirjallisuuden puolelle, mutta ei kuitenkaan ihan.. koska se on se rajatapaus. Onnekseni huomasin tässäkin maailmassa olevan ainakin yksi kirja(sarja) joka ei koko ajan ole musta ja harmaa, fantasia voi olla myös hauskaa ja piristävää. Vaikka tää lipsu hiukan 'mömmö'fantasiaksi aina välillä (kiviset prinssit ja niin eteenpäin..) kyllä tätä kehtasi lukea ja ihan tiukkaan tahtiin. Suosittelen niille jotka tykkää helppolukuisesta ja "ihan kivasta" kirjasta..
Jussi
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson