Houreuni

@ Samanta Schweblin
(kauhu)

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Einari Aaltonen. Kannen kuva: Patrice Ganda. Sidottu, kansipaperi.

Tigre Juan -palkinto 2015, kansainvälinen Man Booker -palkintoehdokas 2017, The Morning News Tournament of Books -voittaja 2018, Tähtifantasia-palkinto 2019.

Painajaismainen psykologinen trilleri

Nuori äiti Amanda makaa pienessä maalaissairaalassa kuolemaisillaan. Hänen sänkynsä reunalla istuu David-niminen poika, joka ei ole hänen lapsensa. Molemmat kertovat tarinaa rikotuista sieluista, perheen tuottamasta voimasta ja epätoivosta.

Amandan uusi ystävä Carla on kertonut hänelle kammottavan tarinan pojastaan, jonka sielun uskoo vaihtuneen toisen lapsen kanssa. Amanda pitää Carlaa hulluna. Sairaalavuoteella tarina muuttuu kuumeiseksi painajaiseksi, joka lause lauseelta kiertyy yhä tiiviimmäksi psykologiseksi trilleriksi.

”Amandan tarina vainoaa kauan sen jälkeen kun hän ei itse voi enää sitä kertoa.” – The Guardian

”Mestarillinen!” The New Yorker

”Argentiinalaiskirjailijan kuumehoureinen teos on punottu huimaavan taitavasti.” – Image

”Intensiivinen pienoisromaani käsittelee persoonallisella tavalla läheisen menettämisen pelkoa.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Arvona kirjalle

Julkaistu: helmikuu 5, 2018