Houreuni

Houreuni

Samanta Schweblin
Julkaistu: helmikuu 5, 2018 (Like)
Alkuperäinen nimi: Distancia de rescate
Käännetty englanniksi: Fever Dream
Tyylit: kauhu

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Einari Aaltonen. Kannen kuva: Patrice Ganda. Sidottu, kansipaperi.

Tähtifantasia-palkintoehdokas 2019.

Painajaismainen psykologinen trilleri

Nuori äiti Amanda makaa pienessä maalaissairaalassa kuolemaisillaan. Hänen sänkynsä reunalla istuu David-niminen poika, joka ei ole hänen lapsensa. Molemmat kertovat tarinaa rikotuista sieluista, perheen tuottamasta voimasta ja epätoivosta.

Amandan uusi ystävä Carla on kertonut hänelle kammottavan tarinan pojastaan, jonka sielun uskoo vaihtuneen toisen lapsen kanssa. Amanda pitää Carlaa hulluna. Sairaalavuoteella tarina muuttuu kuumeiseksi painajaiseksi, joka lause lauseelta kiertyy yhä tiiviimmäksi psykologiseksi trilleriksi.

”Amandan tarina vainoaa kauan sen jälkeen kun hän ei itse voi enää sitä kertoa.” – The Guardian

”Mestarillinen!” The New Yorker

”Argentiinalaiskirjailijan kuumehoureinen teos on punottu huimaavan taitavasti.” – Image

”Intensiivinen pienoisromaani käsittelee persoonallisella tavalla läheisen menettämisen pelkoa.” – Tähtifantasia-palkintoraati

(muokattu 19.05.2019)

Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #2)Hirviöiden hiusmuotoilija (Kauhukartano, #9)Hautausmaan kauhu ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #4)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Darlah: 172 tuntia Kuussa

Eija avatar

Tarina on vangitseva ja samalla häiritsevä. Lukiessa on kokoajan varpaillaan ja odotuskannalla mihin tarina johtaa ja mistä oikein on ylipäätään kyse. Taitavasti rakennettu kerronta tuo jännitettä ja mielenkiintoa tarinaan. Kerrassaan kummallinen tarina, joka ei varmastikaan ole selkeitä vastauksia haluaville lukijoille mieleen. Itse pidin tästä mieleen painuvasta tarinasta.

NoctilucA
Uusin jäsen: Raisa Välimäki-Kuronen